Z początkiem października firma wystartowała z kampanią „Nas różnice inspirują!”, w której udział biorą pracownicy. Jej celem jest promowanie wartości firmowych oraz wspieranie różnorodności, a także wzmocnienie i wspieranie zróżnicowanych zespołów. Kampania adresowana jest zarówno do obecnych pracowników, jak i do kandydatów spoza organizacji.
Wyborowa Pernod Ricard prowadzi regularne działania edukacyjne zwiększające wiedzę i świadomość pracowników w obszarze różnorodności i inkluzywności (D&I). Z początkiem października firma wystartowała z kampanią „Nas różnice inspirują!”, w której udział biorą pracownicy. Jej celem jest promowanie wartości firmowych oraz wspieranie różnorodności, a także wzmocnienie i wspieranie zróżnicowanych zespołów. Kampania adresowana jest zarówno do obecnych pracowników, jak i do kandydatów spoza organizacji.
Istnieje wiele badań pokazujących, że zróżnicowane zespoły są bardziej kreatywne, efektywne i otwarte niż zespoły jednorodne – co wynika głównie z różnorodnych doświadczeń poszczególnych członków takich zespołów. Z kolei firmy wspierające różnorodność i inkluzywność odnoszą sukcesy rynkowe i notują często lepsze wyniki niż przedsiębiorstwa, które nie przykładają do tego aspektu dużej wagi. W Polsce, według badania „Diversity IN Check” z 2023 roku przeprowadzonego na zlecenie Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB) i mierzącego poziom dojrzałości pracodawców w zakresie zarządzania różnorodnością i budowania inkluzywnej organizacji wynika, że 98% podmiotów biorących udział w badaniu posiada strategię zarządzania różnorodnością. Z kolei według raportu FOB „Zarządzanie różnorodnością w Polsce”, 80% dużych firm i 39% firm średnich posiada spisany, formalny dokument dotyczący różnorodności, jednak tylko 15% pracodawców rzeczywiście prowadzi programy w praktyce wspierające jakąś grupę pracowników.
Tymczasem pracownicy szukają dziś już nie tylko dobrze płatnej pracy, ale też miejsca, w którym będą się czuć sobą, gdzie będą oceniani za swoje kompetencje, akceptowani i doceniani bez względu na płeć, wiek, pochodzenie, poglądy czy orientację i gdzie będą mogli się rozwijać. Takimi wartościami kieruje się Wyborowa Pernod Ricard, chcąc budować kulturę różnorodności i inkluzywności. Rozpoczynająca się właśnie kampania wspiera te działania.
Zarządzanie różnorodnością w praktyce
Wyborowa Pernod Ricard zidentyfikowała korzyści płynące z różnorodności i konsekwentnie promuje inkluzywną kulturę pracy, wdrażając inicjatywy i proaktywne działania na rzecz różnorodności i inkluzywności, w tym m.in. zwiększenia roli kobiet i ich obecności na najwyższych stanowiskach.
– W Wyborowa Pernod Ricard każdego dnia wspieramy bezpieczną, przyjazną i włączającą kulturę pracy, która ceni wszystkich w organizacji za to, kim naprawdę są. Wierzymy, że różnorodność i włączenie to źródło siły naszego zespołu. Regularnie wprowadzamy działania i projekty realizujące naszą strategię D&I, w tym na przykład równowaga płci na kluczowych stanowiskach i wśród najwyższej kadry kierowniczej – w ciągu zaledwie trzech lat w Zarządzie Pernod Ricard Central Europe reprezentacja kobiet wzrosła z 20%% do 45%. Regularnie zarządzamy też luką płacową, dbając o równość płac – mówi Izabela Nowikowska, Human Resources Director w Wyborowa Pernod Ricard, Central & Eastern Europe.
Firma regularnie prowadzi działania edukacyjne zwiększające wiedzę i świadomość pracowników w obszarze D&I. Należą do nich m.in. obowiązkowe szkolenia dla kadry menedżerskiej z budowania zróżnicowanych zespołów. Poruszane na nich zagadnienia obejmują m.in. język i zachowania włączające, nieuświadomione uprzedzenia, a także umiejętność rozpoznawania i uwrażliwienie pracowników na działania potencjalnie dyskryminujące – aby móc ich unikać.
Ponadto, Wyborowa Pernod Ricard zawarła w corocznym badaniu satysfakcji pracowników „Indeks włączania” (Inclusion Index), opracowany globalnie przez Grupę Pernod Ricard. Pracownicy mogą również skorzystać z narzędzia samooceny włączania. Dzięki tym narzędziom, firma może stale monitorować wewnętrzną kulturę różnorodności.
Jednym z przykładów działań wspierających różnorodność generacyjną jest prowadzony już od 10 lat w Wyborowa Pernod Ricard płatny program stażowy „Za dobrą karierę!”. Przeznaczony dla studentów i absolwentów – realnie przygotowujący ich do pracy. Wzięło w nim udział już ponad 120 osób, a wiele spośród nich pozostało na pokładzie firmy. Jednocześnie wśród pracowników znaleźć można grono osób od wielu lat związanych z Wyborowa Pernod Ricard, często są to kolejne pokolenia – np. w istniejącym od kilkudziesięciu lat zakładzie produkcyjnym w Zielonej Górze.
„Nas różnice inspirują!”
Rozpoczynająca się właśnie kampania jest jednym z elementów procesu wzmacniania i rozwijania obszaru D&I w Wyborowa Pernod Ricard.
Poznajemy w niej duety osób – pracowników firmy, którzy reprezentują zróżnicowane upodobania, mają odmienne rutyny i potrzeby, należą do rożnych grup wiekowych, ale to co ich łączy, to umiejętność porozumienia i współpracy ze sobą. Kampania realizowana jest w social mediach – na Instagramie oraz Facebooku #wyborowa_kariera.
Dodatkowo, spośród chętnych pracowników firmy stworzony został zespół D&I Champions, składający się z osób pracujących na co dzień w różnych lokalizacjach – w warszawskim biurze, w zakładach produkcyjnych w Zielonej Górze czy działach sprzedaży. Jego zadaniem jest praca nad jeszcze lepszym zrozumieniem i zarządzaniem różnorodnością w organizacji, precyzyjnym zdefiniowaniem lokalnych potrzeb pracowników, co przełożyć się ma na rekomendację konkretnych działań, które mogą im wyjść naprzeciw.
– Kampania „Nas różnice inspirują!” pokazuje, że ważne jest dla nas bycie sobą, autentyczność, otwartość na innych, szanowanie różnic i czerpanie inspiracji z różnorodności. Wraz z pozostałymi działaniami w obszarze zróżnicowania i inkluzywności, kampania stanowi element budowania miejsca pracy, w którym każdy czuje się dobrze, ma szanse realizować się zawodowo i rozwijać. Chcemy, aby nasi pracownicy z całym przekonaniem mogli powiedzieć, że lubią tu pracować – podsumowuje Izabela Nowikowska.