Poznaj cztery podstawowe narzędzia towarzyszące technologiom mobilnym. Zobacz, czym się charakteryzują i w jaki sposób można je wykorzystać. Zapraszamy do drugiego odcinka naszego cyklu o technologiach mobilnych.
W pierwszej części cyklu poświęconego potencjałowi mobilnych technologii pokazywaliśmy zagraniczne i polskie przykład wykorzystania aplikacji mobilnych dla potrzeb NGO. Na podstawie wiarygodnych i potwierdzonych statystyk pokazywaliśmy jak szybko rozwija się dostęp do smartfonów i tabletów (w Polsce mówimy już o 5 mln użytkowników). Staraliśmy się was przekonać, że tej nowej rewolucji komunikacyjnej nie można ignorować. Że lepiej zrozumieć sposób jej działania i wykorzystać tkwiący w niej potencjał. Dziś kontynuujemy temat i pokazujemy wam narzędzie jakie wiążą się z technologią mobilną.
W tej części naszego cyklu nie będziemy starali się pokazać wam zestawień konkretnych narzędzi. Raczej postaramy się pokazać różne ich typy oraz sposób ich wykorzystania w codziennej pracy organizacji. Przykłady konkretnych rozwiązań i programów pokarzemy wam w następnych częściach cyklu poświęconych np. marketingowi czy komunikacji.
Co to są narzędzia mobilne?
Tak więc chcąc używać technologii mobilnych warto rozeznać się jakie typy narzędzi mamy do dyspozycji, i co one mogą nam dać. My przyjęliśmy ogólny podział zaproponowany przez uznany magazyn NTEN Change – kwartalnik liderów trzeciego sektora w USA. Podział zawiera cztery podstawowe grupy narzędzi mobilnych: responsywne strony internetowe dostosowane do wymagań urządzeń mobilnych, aplikacje mobilne, wiadomości tekstowe, oraz QR cody.
Mówiąc o narzędziach mobilnych, mamy na myśli różnego rodzaju oprogramowanie instalowane w smartfonach lub w komputerach. Warto tutaj pamiętać, że wśród wymienionych poniżej typów narzędzi wiele pochodzi z Open Soureces, co oznacza, że można ich używać za darmo pod warunkiem spełnienia określonych wymogów licencyjnych.
Technologie mobilne, choć coraz bardziej obecne w naszym życiu, są inwestycją na przyszłość. Myśląc o narzędziach im służącym trzeba mieć też na uwadze odbiorców, do których dotrzemy w pierwszej kolejności. To, że jest to technologia młodych ludzi, których życie silnie związane jest mediami społecznościowymi nie jest pewnie żadnym odkryciem. To oczywiście nie wyklucza osób bardziej dojrzałych, ale warto pamiętać, kto w pierwszej kolejności będzie odbiorcą rozwiązań mobilnych.
Strona responsywna
Prognoza dla USA mówi, że liczba urządzeń mobilnych z dostępem do internetu zrówna się z liczbą laptopów już na początku 2014 roku. W Polsce już kilka milionów osób ma dostęp do sieci w swoim telefonie, więc osiągnięcie podobnego wskaźnika jest tylko kwestią czasu. Co to oznacza? Codzienne surfowanie po sieci coraz częściej odbywa się za pomocą smartfona bądź tabletu. Ich użytkownicy korzystają z przeglądarek internetowych odwiedzając swoje ulubione strony www. Warto pamiętać, że 45 proc. właścicieli smartfonów regularnie korzysta z wyszukiwarki, a 25 proc, odwiedza portale internetowe (dane dla polskich użytkowników). W tym właśnie sensie strona internetowa jest również narzędziem mobilnym. Ale, żeby w pełni spełniała kryteria mobilności i przyjazności dla tego typu urządzeń, musi odznaczać się odpowiednim stopniem responsywności (RWD - responsibility web design).
Co znaczy responsywność? Mówiąc najprościej, to taki format strony internetowej, który odpowiada rozdzielczości wyświetlacza w smartfonie, bądź tablecie. Przed rewolucją mobilną większość stron była tworzona tak, aby były one dopasowane do możliwości typowych monitorów. Obecnie coraz więcej webdesignerów tworzy strony responsywne, które automatycznie dopasowują się do urządzenia, w którym są wyświetlane (ekran smartfona jest kilkukrotnie mniejszy niż laptopa). Bo strona, która prawidłowo nie wyświetla się na smartfonie szybko zmęczy użytkownika i zniechęci do dalszego przeglądania.
Strona przyjazna urządzeniom mobilny jest przyjemna w nawigacji i użyteczna dla odbiorcy mobilnego. Dzięki responsywności mamy szansę dotrzeć nie tylko do użytkowników korzystających z komputerów, ale również ze smartfonów czy tabletów. A jak wskazaliśmy przed chwilą liczba tych ostatnich lawinowo rośnie.
Najprostszą drogą do dopasowania strony do wymagań urządzeń mobilnych jest jej optymalizacja. To wymaga ingerencji webmastera. Sprawa jest prostsza, gdy dopiero projektujemy stronę organizacji. Wtedy już na wstępnym etapie projektu możemy w specyfikacji przyjąć, że strona ma dopasowywać się do urządzeń mobilnych. A co, gdy już mamy stronę? Jest kilka recept. Pierwsza najprostsza, ale nieco karkołomna, to przenieść wszystkie elementy nawigacyjne strony w lewy górny jej róg, aby były widoczne na małych wyświetlaczach smartfonów. Druga stworzyć alternatywną stronę dla urządzeń mobilnych. Z reguły nadajemy jej adres m.nazwa-strony.pl. Oparta na tak stworzonej subdomenie otwiera się tylko w urządzeniach mobilnych. Trzecie najlepsze, ale najtrudniejsze rozwiązanie, to zmiana kodu strony w kierunku jej pełnej responsywności. Po takim zabiegu nasza strona sama rozpozna rodzaj urządzenia i dopasuje swoje elementy do jego możliwości.
Poniżej kilka ciekawych stron pokazujących responsywność
Aplikacje mobilne
Aplikacja mobilna, to w największym skrócie program napisany na potrzeby smartfona, albo tabletu. Aplikacja to narzędzie, które rozwija się najdynamiczniej pośród wszystkich innych narzędzi mobilnych. Możliwości ich wykorzystania są podyktowane chyba jedynie granicami naszej wyobraźni.
Z aplikacji można korzystać w dwójnasób: po pierwsze wykorzystać gotowe rozwiązania, po drugie stworzyć własną aplikację (tak jak WOŚP, czy Fundacja Rzeczpospolita Rowerowa, o czym pisaliśmy w poprzednim odcinku cyklu). W pierwszym wypadku najpierw należy postawić pytanie do jakich celów potrzebujemy aplikacji? Czy ma ona służyć komunikacji w organizacji? Organizacji pracy? Obsłudze multimediów, a może mediów społecznościowych? W zależności od rodzaju systemu w jaki wyposażone są nasze urządzenia przenośne – iOS czy Android do dyspozycji mamy internetowe sklepy zaopatrzone w miliony tego typu programów. W tej części wymieniamy aplikacje jako jedno z narzędzi. W kolejnych odcinkach będziemy szczegółowo rozwijać temat. Dla niecierpliwych poniżej kilka przykładów wykorzystania gotowych aplikacji mobilnych w organizacji. Warto zwrócić również uwagę na na infografikę, gdzie aplikacje polecają amerykańskie organizacje pozarządowe opierając się na swoich doświadczeniach.
>>>http://www.socialbrite.org/2012/10/04/smartphone-apps-that-support-cause/
>>> http://www.socialbrite.org/2011/06/07/does-a-mobile-app-make-sense-for-your-nonprofit/
>>>http://www.socialbrite.org/2011/05/25/apps-for-change-top-mobile-ideas-from-around-the-world/
Ale jak już sygnalizowaliśmy aplikację można nie tylko ściągnąć, ale stworzyć samemu. W tym wypadku tworzymy program, do pobrania którego będziemy zachęcali naszych użytkowników. Służy on z reguły skłonieniu do działania zgodnie z naszymi oczekiwaniami. Aplikacja ma działać np. na rzecz realizacji naszej misji, jak w przypadku Fundacji Rzeczpospolita Rowerowa. Przygotowanie tego typu aplikacji nie jest z reguły ani bardzo tanie ani proste. Wymaga zatrudnienia profesjonalnej firmy programistycznej i gruntownego przemyślenia akcji, którą chcemy zrealizować za pomocą aplikacji. Jednak warto pamiętać, że rezultaty osiągnięte dzięki wykorzystaniu takiej aplikacji mogą być zaskakujące. Jak zaprojektować proces realizacji i wdrożenia takiej aplikacji opowiemy w kolejnych odcinkach.
Wiadomości tekstowe
Jest jeszcze jeden aspekt wykorzystania tradycyjnego sms – a w kontekście smartfonowej rewolucji. Zwracają na niego uwagę eksperci z blogu www.smsapi.pl, którzy podkreślają, że w dobie urządzeń mobilnych coraz skuteczniejszą formą sms – marketingu, są wiadomości zawierające link np. do naszej strony internetowej (tu trzeba pamiętać o jej responsywności). W ten sposób dajemy bezpośrednią zachętę do odwiedzenia naszych stron internetowych.
QR Code
QR kod to specjalny rodzaj dwuwymiarowego kodu kresowego. Umożliwia on kodowanie ciągów liter i liczb, czyli treści tekstowych, w tym również linków internetowych. QR code zapewnia również łączność pomiędzy tradycyjnymi drukowanymi materiałami, a nośnikami elektronicznymi. Wystarczy, że umieścimy QR code na materiale drukowanym zawierający zakodowany link do strony internetowej. Nasz użytkownik skanuje kod za pomocą smartfona lub tabletu i otwiera na urządzeniu mobilnym docelową stronę.
Do tego niezbędny jest telefon z aparatem i aplikacja pozwalająca na skanowanie QR code. Po co organizacjom takie narzędzie? To dodatkowy kanał dotarcia na naszą stronę internetową. QR Code za pomocą drukarki możemy dodawać do równego typu naszych publikacji jak listy, ulotki, foldery reklamowe, zaproszenia, czy plakaty. Co ciekawe w badaniu ankietowym prowadzonym przez NTEN Change to niepozorne narzędzie mobilne było wskazywane jako drugie najpopularniejsze. QR Cody wykorzystali np. organizatorzy ostatniej konferencji Sektor 3.0. Na rozdawanych folderach widniały takie właśnie kody, które można było skanować i przejeść na oficjalną stronę imprezy.
W tym odcinku dokonaliśmy przeglądu czterech podstawowych narzędzi wykorzystywanych w technologiach mobilnych. W kolejnych przedstawimy w szczegółach ich praktyczne zastosowanie oraz sposób wdrożenia w organizacji. Zapraszamy już za tydzień.
Źródło: technologie.ngo.pl