Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Publicystyka
Napisanie dobrego projektu i uzyskanie dofinansowania to dopiero połowa sukcesu…
Dorota Świerblewska, Koordynator Projektu CRL ROSzEFS, Specjalistka Euro NGO
Napisanie dobrego projektu i uzyskanie dofinansowania to dopiero połowa sukcesu. Jednakże, aby realizacja projektu zakończyła się powodzeniem konieczne jest skuteczne zarządzanie procesem jego realizacji, a przede wszystkim zorganizowanie pracy zespołu projektowego. Na etapie tworzenia projektu należy się zastanowić nad zdolnością organizacyjną naszej instytucji do realizacji danego projektu.
Powinniśmy zadać sobie
podstawowe pytanie czy mamy na tyle wykwalifikowaną kadrę? Ważne
jest także określenie, w jakim zakresie można w projekcie polegać
na zewnętrznych zasobach, które można zaangażować do pracy
– mówi Ewa Gałka, akredytowany
trener. Niewątpliwe strategiczne znaczenie przy
realizacji projektów UE odgrywa koordynator (kierownik) projektu,
dlatego osoba pełniąca to stanowisko powinna posiadać określone
kwalifikacje i umiejętności m.in. umiejętność pracy z ludźmi,
zdolności kierownicze, jasne i przejrzyste formułowanie zadań i
przekazywanie poleceń, umiejętność organizowania prac zespołu,
motywowanie pracowników. Kierownik powinien uosabiać wartości
zespołu.
Kolejną kluczową sprawą jest
zbudowanie odpowiedniej struktury zarządzania zespołem realizującym
nasz projekt. Zdecydowanie najczęściej stosowaną strukturą jest
struktura izomorficzna 
jest ona prosta pod
względem organizacyjnym, umożliwia równoległą realizację kilku
zadań, może skrócić czas potrzebny do ukończenia projektu. Ryzykiem
stosowania tego rozwiązania jest to, iż poszczególne elementy mogą
do siebie nie pasować, a także ciągła kontrola koordynatora nad
innymi członkami zespołu może niekiedy hamować wykonywanie
zadań – kontynuuje trener. Rzadziej stosowanym rozwiązaniem
jest tzw. Ekspercka struktura zespołu
Odpowiednią strukturę zarządzania
zespołem projektowym musimy wybrać już na etapie tworzenia
projektu. Struktura powinna być zawsze uzależniona od specyfiki
projektu – mówi Ewa Gałka.
W praktyce instytucje rzadko
decydują się na zastosowanie nowej struktury
zarządzania zespołem, wykorzystują dotychczas stosowane struktury.
Jednakże warto zastanowić się, czy zastosowanie nowatorskiego
rozwiązania nie ułatwiłoby pracy przy realizacji
projektu.
Źródło: Centrum PISOP
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.