Ile organizacji jest zarejestrowanych w Polsce? Czym się zajmują i jaki jest cel ich działania? Jak zdobywają środki na jego realizację? Co działacze organizacji myślą o swoich stowarzyszeniach i fundacjach? Na te i inne pytania odpowiedzi można znaleźć w publikacji „Polskie organizacje pozarządowe 2010. Najważniejsze pytania, podstawowe fakty” wydanej przez Stowarzyszenie Klon/Jawor i dostępnej w ngo.pl.
Publikacja zawiera najnowsze dane dotyczące polskich stowarzyszeń i fundacji zebrane na przełomie lat 2010 i 2011 podczas ogólnopolskiego badania „Kondycja sektora organizacji pozarządowych w Polsce”. Była to już piąta fala badania prowadzonego cyklicznie przez Stowarzyszenie Klon/Jawor od 2002 roku. Dostępność danych z kolejnych lat, a także duży rozmach najnowszej edycji badania (przeprowadzonej na bardzo dużej próbie organizacji) pozwalają na opisanie najważniejszych procesów toczących się w polskim trzecim sektorze, wyciagnięcie wniosków na temat jego siły, opisanie poziomu współpracy samorządem, a także planów i oczekiwań działaczy sektora.
Z badań wynika m.in., że:
- poprawia się ocena sytuacji i samoocena organizacji: liderzy oceniają skuteczność swoich stowarzyszeń i fundacji wyżej niż dawniej, coraz więcej z nich uważa też, że warunki funkcjonowania są lepsze niż w latach poprzednich;
- zwiększa się zakres współpracy finansowej z samorządem: do organizacji płyną coraz większe kwoty (między 2003 a 2009 rokiem łączna kwota realnie wzrosła blisko dwukrotnie); coraz więcej organizacji korzysta ze środków samorządowych (w 2003 roku 45%, w 2009 roku – 51%), coraz więcej jest też dużych dotacji (w 2003 roku kwoty większe niż 10 tys. zł otrzymało od samorządów 16% organizacji, w 2009 roku – już 27%);
- zwiększa się zainteresowanie funduszami unijnymi: na początku roku 2008 tylko 20% organizacji potwierdziło, że aplikowało o środki unijne, natomiast w samych tylko latach 2009 i 2010 o fundusze te starało się już 28% organizacji, z czego ponad połowa (55%) z sukcesem;
- wzrasta rola wolontariuszy: z pomocy wolontariuszy zewnętrznych korzysta połowa organizacji, więcej niż w latach poprzednich;
- organizacje śmielej wkraczają na pole nowych technologii: już trzy czwarte organizacji wykorzystuje internet do promocji swoich działań, a ponad połowa ma swoją stronę internetową.
Przy okazji zapraszamy do naszego nowego cyklu artykułów: w każdą środę będziemy omawiać najważniejsze fakty opisujące kondycję sektora pozarządowego. W pierwszej części, 27 czerwca: ile tak naprawdę nas jest, ile stowarzyszeń i fundacji realnie działa i czym się zajmują.
Źródło: inf. własna (ngo.pl)