Fundacja Świętego Mikołaja, wspólnie z Instytutem Badawczym MillwardBrown SMG/KRC, zbadała jak traktowane są pracujące mamy i na jakie udogodnienia mogą liczyć w miejscu zatrudnienia. Wyniki zostały zaprezentowane podczas Gali Finałowej MAMA W PRACY 2010, która odbyła się 25 maja 2010 r. w Centrum Giełdowym w Warszawie. Podczas imprezy wręczono statuetki firmom, które wyróżniają się promacierzyńską postawą.
Do tegorocznej edycji konkursu zgłosiło się łącznie 118 przedsiębiorstw, a do drugiego etapu zakwalifikowało się ich 107 – 83 duże oraz 24 małe firmy, z których 4 zostały wyróżnione zwycięskimi statuetkami. Ankiety wypełniło 3 574 kobiet pracujących w zgłoszonych zakładach.
Z ankiet przeprowadzonych w ramach kampanii MAMA W PRACY 2010 wynika, że aż 83,5% respondentek uważa, że kobiety w ciąży w ich miejscu pracy traktowane są życzliwie przez przełożonych. Na przyjazną atmosferę ze strony współpracowników może liczyć 91,4%. Ankietowane, wracając po urlopie macierzyńskim i wychowawczym do pracy, mają możliwość m.in.: przerw na karmienie dziecka (69,3%), pracy na ½ lub ¾ etatu (46,8%), ustalenia ruchomych godzin pracy (46,3%). Najczęściej wymieniane udogodnienia dla matek małych dzieci, na które wskazywały podczas wywiadów respondentki, to m.in.: organizacja pikników rodzinnych i imprez dla dzieci (57,5%), program opieki medycznej dla kobiet i dzieci (31,7%), dodatki pieniężne na wyprawkę dla dziecka (23,3%) czy pierwszeństwo przy planowaniu urlopów (22%).
– Kluczowym zadaniem kampanii MAMA W PRACY jest uświadomienie przedsiębiorcom, że kobieta wychowująca dziecko to znakomity pracownik. Jest lojalna, obowiązkowa, dobrze zorganizowana, ale przede wszystkim odpowiedzialna. Na przekór temu, co powszechnie sądzi się o młodych mamach – rzadko korzystają one ze zwolnień lekarskich. Przed nami jeszcze wiele pracy, ale mamy jasny cel i wiemy, że warto o niego walczyć. Mamy nadzieję, że niedługo w Polsce – tak jak już teraz w innych krajach europejskich – standardem będą specjalne programy dla kobiet, które zdecydowały się na macierzyństwo. Musimy pamiętać, że matki są równoprawnymi pracownikami i czasem wystarczy jedynie odrobina zaufania, która zaowocuje w pracy – zarówno w przypadku zatrudnionej mamy, jak i jej szefa – mówi Karolina Błaszczyk, koordynatorka projektu z Fundacji Świętego Mikołaja.
Konkurs MAMA W PRACY organizowany jest od 2007 roku. Głównym celem akcji jest promowanie promacierzyńskich postaw na rynku pracy zgodnie z zasadą, że matki są wartościowymi i lojalnymi pracownikami, dlatego warto o nie dbać.
W 2010 roku w kategorii „Duże firmy” nagrodę otrzymały: Ikea Group, Żywiec Zdrój S.A., Skandia Życie Towarzystwo Ubezpieczeń S.A.
W grupie „Małe firmy” najwyżej oceniono: Centrum Kultury i Sztuki w Sępólnie Krajeńskim.
Zwycięskie przedsiębiorstwa oferują pracującym w nich kobietom szereg udogodnień, w tym m.in.:
- dodatkowy płatny urlop po urodzeniu dziecka trwający 30 dni (dla pracownic i pracowników zatrudnionych minimum 18 miesięcy) - do wykorzystania również przez tatę /Ikea Group/
- dofinansowanie do wyjazdów wakacyjnych i podręczników dla dzieci w wieku szkolnym (dla osób w trudnej sytuacji materialnej) /Ikea Group/
- pokrycie kosztów porodu w szpitalu rekomendowanym przez Medicover /Żywiec Zdrój S.A./
- przez 2 miesiące po powrocie z urlopu macierzyńskiego skrócony czas pracy do 6 h na dobę /Żywiec Zdrój S.A./
- możliwość pracy z domu /Skandia Życie Towarzystwo Ubezpieczeń S.A./
- maratony rowerowe, możliwość wyjazdów z dziećmi /Skandia Życie Towarzystwo Ubezpieczeń S.A./
- możliwość spotykania się z dziećmi w Akademii Malucha BAJKLANDII /Centrum Kultury i Sztuki w Sępólnie Krajeńskim/
- pierwszeństwo w ustalaniu urlopu /Centrum Kultury i Sztuki w Sępólnie Krajeńskim/.
Źródło: Fundacja Świętego Mikołaja