Czy aby na pewno naszymi działaniami zawsze odpowiadamy na oczekiwania innych? A gdyby w prosty sposób dowiedzieć się, jakie jest ich zdanie? Chcąc poznać opinie naszych beneficjentów, warto sięgnąć po potężne narzędzie, jakim jest ankieta. A idealnym czasem do ich przeprowadzania są święta!
Ankieta to najprostszy sposób gromadzenia informacji o danym zagadnieniu. To też wyśmienity sposób, by poznać opinie osób zainteresowanych działalnością organizacji. Świetnym okresem, kiedy możemy bardziej zaangażować internautów do dzielenia się własnymi opiniami jest przedświąteczna gorączka. Jak przygotować proste i wydajne badania przy użyciu darmowych i intuicyjnych narzędzi?
Wykonanie proste, ale...
Specjaliści oceniają, że ankieta to niezwykle proste w swoim przekazie, a skuteczne w efektach narzędzie, jakim można posługiwać się przy gromadzeniu danych. Jednak jedną z pierwszych trudności, jakie stają przed twórcami ankiet jest nieumiejętność postawienia czoła problemom związanym z tematem. Nawet odpowiednio wykształcone osoby mogą nie do końca rozumieć analizowany problem, a z kolei specjaliści z danego zagadnienia mogą nie posiadać elementarnej wiedzy koniecznej do stworzenia skutecznej ankiety. Kamil Śliwowski z Centrum Cyfrowego Projektu:Polska zauważa, że to nie jedyny kłopot. – Przeszkodą niejednokrotnie bywa dotarcie do szerszego grona odbiorców. Dlatego warto zwrócić się o pomoc i o dostęp np. do mailingów innych organizacji czy sieci, jak np. OFOP. Nie wolno zapominać, że to czasochłonny proces, na który składa się sama promocja, a także rozsyłanie ankiet – uważa Śliwowski. – Link na Facebooku to za mało i zbiera odpowiedzi wyłącznie od naszych znajomych – podkreśla.
Dwa kliknięcia do pytania
W sieci znajduje się mnóstwo rozwiązań, które w mniejszy lub większy sposób pomagają w stworzeniu prostych ankiet i implementację ich do witryn internetowych czy blogów. Najbardziej intuicyjnym, sprowadzającym się właściwie do wprowadzenia pytania i możliwych odpowiedzi jest Pollcode.com. Ten serwis internetowy, mimo swojej anglojęzyczności, jest uproszczony do kilku pól, w których wprowadzamy pytanie, a następnie dodamy możliwe odpowiedzi (do 30 wariantów). Obok, w lewym boksie możemy zdefiniować wygląd naszej mini-ankiety, decydując się na rodzaj czcionki, jej rozmiar czy kolor. Tu też zmienimy ustawienia, takie jak liczba głosów w ankiecie, jakie mogą oddać użytkownicy. Minusem tego rozwiązania jest możliwość wprowadzenia wyłącznie jednego pytania. Czy to nie idealne rozwiązanie na zadanie jednego celnego pytania nacechowanego świątecznie?
Z kolei dla użytkowników darmowego systemu CMS Wordpress przydatnym narzędziem może okazać się specjalna wtyczka dedykowana tworzeniu ankiet – WP-Polls. To proste narzędzie, które od razu po instalacji w banalny sposób pozwoli na konstrukcję ankiety i umieszczenie jej we wskazanym miejscu na naszej stronie. Obsługa wtyczki WP-Polls jest maksymalnie uproszczona, dlatego w intuicyjny sposób powinna uporać się z nią osoba, które nie jest specjalnie zaawansowana technologicznie. Gdyby jednak istniałaby konieczność stworzenia poradnika „krok po kroku”, opis byłby na tyle obszerny, że nadawałby się na oddzielny wpis. W sieci znajduje się wiele poradników, również polskich, które poprowadzą użytkownika za rękę przez ten proces.
Z pomocą wszechobecny Google
Kolejnym narzędziem, surowym w swym wyglądzie, ale użytecznym jak żadne inne, jest ankieta, którą stworzymy przy wykorzystaniu darmowego programu firmy Google – dysku Google. Jedynym warunkiem koniecznym do stworzenia ankiety jest posiadanie klienta pocztowego Gmail. Gdy już mamy takie konto, z poziomu strony głównej naszego maila powinniśmy kliknąć w pole menu i wybrać „Dysk” albo od razu bezpośrednio przejść na witrynę Drive.google.com. Gdy już znajdujemy się na ekranie głównym dysku Google, musimy utworzyć nowy dokument. W tym celu klikamy w przycisk znajdujący się z prawej strony i wybieramy „Formularz”. Teraz możemy zdecydować się na skorzystanie z samouczka, który przeprowadzi nas przez kolejne czynności, jakie musimy podjąć, by utworzyć nową ankietę lub pominąć te kroki i zabrać się za kreowanie pierwszej ankiety.
W polu u samej góry definiujemy nazwę, pod jaką ankieta będzie widoczna na dysku, a w kolejnym polu określamy nazwę samej ankiety, która będzie widoczna na ostatecznej stronie. Następnie wprowadzamy krótki opis samej ankiety i jej przeznaczenia. Następne pola, to już miejsca, w których określamy pytania oraz możliwości wyboru naszej ankiety, jakie sugerujemy w ankiecie jej odbiorcom. Tu też możemy definiować tekst pomocniczy, który wyjaśni cel pytania. Kolejne pole to już wybór typu pytania. Opcji jest wiele i nie musimy ograniczać się do konkretnych odpowiedzi. Możemy tworzyć tzw. siatki, a więc skale wyboru, zdecydować się na wybór z listy i oczywiście obrać tradycyjny wielokrotny wybór.
Możemy jeszcze zdecydować, czy wypełnienie tego konkretnego pytania jest koniecznie dla ważności ankiety, a następnie przejść do kolejnego kroku. Oczywiście treść każdego pytania możemy dowolnie modyfikować dostosowując je do swoich potrzeb później, jeszcze przed ostateczną publikacją. Tak stworzoną ankietę w prosty sposób, przy użyciu kodów „pływającej ramki” iframe dodamy na naszą witrynę lub bloga czy też przekażemy wskazanym osobom drogą elektroniczną. Natomiast wyniki ankiety mogą zapisywać się w tym samym pliku na naszym dysku Google lub w oddzielnym miejscu, wcześniej przez nas zdefiniowanym.
A może głosowanie na lepszy klip?
Istnieje też wiele rozwiązań konkurencyjnych dla wyżej opisanych. Wśród najpopularniejszych, choć komercyjnych znajduje się serwis Ankietka.pl. Bez jakichkolwiek opłat można przetestować (przez okres 14 dni) możliwości, jakie niesie ze sobą serwis. Płatne warianty, z których musimy korzystać, zaczynają się od 70 zł miesięcznie. W opozycji do wspomnianej wyżej witryny stoi darmowe rozwiązanie Moje-ankiety.pl. Oba serwisy umożliwiają stworzenie prostych ankiet, a także późniejszy eksport wyników przeprowadzonych badań do arkuszy kalkulacyjnych.
Oba też w całości skonstruowane są w rodzimym języku, co z pewnością ułatwi proces od powstania do publikacji ankiety. Oprócz serwisów internetowych, ankietę można stworzyć w serwisie społecznościowym Facebook. Jeśli więc prowadzimy fanpage własnej organizacji, ta opcja może się nawet okazać najskuteczniejszą i zarazem najprostszą. W tym celu wystarczy skorzystać z darmowych aplikacji dostępnych w serwisie, jak np. My Poll i umieścić ankietę we własnym kanale.
To właśnie narzędzie wydaje się wprost stworzone do przeprowadzenia głosowania na najlepszy utwór kojarzony ze świętami, czyż nie?
Źródło: Technologie.ngo.pl