W dniach 23 - 30 września, 19-osobowa grupa Mołdawian, kandydatów na konsultantów dla mikrofirm, uczestniczyła w wizycie studyjnej i treningu umiejętności doradczych, realizowanych przez Fundację Rozwoju Świętochłowic (www.frs.swietochlowice.org.pl) w ramach projektu „Własna firma – to takie proste!”.
Oficjalnym rozpoczęciem wizyty było spotkanie w
Urzędzie Miejskim w Świętochłowicach, gdzie przybyłych gości
przywitał Prezydent Miasta – Eugeniusz Moś. Następnie przybliżone
zostały zagadnienia związane ze strukturą i systemem oświaty w
Polsce i Świętochłowicach oraz inicjatywy przeciwdziałające
bezrobociu na przykładzie przedsięwzięć Powiatowego Urzędu Pracy.
Duże wrażenie na Mołdawianach zrobiła działalność Centrum Edukacji
Lokalnej, a w szczególności zaangażowanie wolontariuszy w pracę na
rzecz innych. Tego samego dnia odbyło się także spotkanie w Śląskim
Parku Przemysłowym, podczas którego prezentowane zostały założenia
powołania parku i jego funkcjonowanie. Zamknięciem pierwszego dnia,
było ukazanie kultury Śląska na przykładzie Muzeum Chleba w
Radzionkowie.
Podczas drugiego dnia, uczestnicy zapoznali się
z funkcjonowaniem Biura Promocji i Karier Uniwersytetu Śląskiego w
Katowicach, Centrum Przedsiębiorczości w Chorzowie oraz
inicjatywami na rzecz rozwoju przedsiębiorczości w dwóch
świętochłowickich szkołach: Szkole Podstawowej nr 2 oraz Zespole
Szkół Gimnazjalnych i Pracy Pozaszkolnej. Tego dnia organizatorzy
zaplanowali także przybliżenie gościom specyfiki Śląska na
przykładzie starych poprzemysłowych dzielnic Katowic: Giszowca i
Nikiszowca.
Ostatniego dnia wizyty studyjnej, odbyły się
trzy spotkania. Najpierw w Rudzkiej Agencji Rozwoju „Inwestor” w
Rudzie Śląskiej, której działalność wzbudziła ogromne
zainteresowanie wśród Mołdawian. Następnie, młodzież III LO im.
Stefana Batorego w Chorzowie przedstawiła inicjatywy na rzecz
przedsiębiorczości realizowane w swojej szkole. Dla Mołdawian to
spotkanie zrobiło największe wrażenie w całym programie wizyty,
głównie dlatego, że to przede wszystkim uczniowie prezentowali
swoją działalność. Na zakończenie wizyty studyjnej odbyło się
jeszcze jedno spotkanie, tym razem w Inkubatorze Przedsiębiorczości
w Górnośląskiej Wyższej Szkole Przedsiębiorczości w Chorzowie.
W ankietach ewaluacyjnych podsumowujących
wizytę uczestnicy wielokrotnie podkreślali bardzo wysoki poziom
organizowanych spotkań. Wskazywali także, że program wizyty był
przemyślany, a tematyka różnorodna, dzięki czemu każdy uczestnik z
zainteresowaniem i aktywnie brał udział w spotkaniach. Na pytanie o
pomysły do wykorzystania w Mołdowie, wiele osób zadeklarowało
podjęcie działań podobnych do tych, które sami zobaczyli.
Podkreślano konieczność przeszczepienia wielu pomysłów z Polski
oraz potrzebę starania się przez nich o dofinansowanie na ich
realizację.
Po 3-dniowej wizycie, uczestnicy wzięli udział
w 4-dniowym treningu umiejętności doradczych, podczas którego
doskonali oni swoje kompetencje związane z pomaganiem osobom
zainteresowanym założeniem własnej działalności gospodarczej.
Podsumowaniem tej części projektu, stanowiły także anonimowe
ankiety ewaluacyjne, w których wielokrotnie pojawiały się
podziękowania dla organizatorów za wysoką jakość prowadzonych zajęć
i poczucie pełnego bezpieczeństwa. We wszystkich ankietach
zaznaczono, że zdobyte umiejętności, wiedza i doświadczenia w
znacznym stopniu przydadzą się w pracy doradcy mikro- i małych
firm. Uczestnicy szczególnie podkreślali praktyczny wymiar zdobytej
wiedzy. Wszyscy uczestnicy określili trening jako całkowicie, bądź
w znacznym stopniu, spełniający ich oczekiwania. W miejscu na inne
komentarze znaczna część uczestników wyraziła chęć na dalszą
współpracy z organizatorami warsztatów.
Wizyta studyjna i trening to jeden z pierwszych
etapów projektu „Własna firma – to takie proste!”.
W ramach kolejnych, realizowane będą
konsultacje pilotażowe i trening ewaluacyjny w Mołdowie. Ponadto,
zredagowana i przygotowana zostanie publikacja oraz strona
internetowa.
Publikacja zostanie wydana po mołdawsku w
Mołdawii, a następnie rozdystrybuowana pośród mołdawskich centrów
młodzieżowych i szkól. Przewidziana została także jej elektroniczna
wersja (PDF).
Interaktywna strona internetowa (w języku
mołdawskim) będzie medium do przekazywania konkretnych materiałów
dla konsultantów, młodych przedsiębiorców i młodzieży,
zainteresowanej założeniem firmy, a także popularyzacji wiedzy o
sektorze MŚP i problemach, z jakimi się boryka. Strona będzie
regularnie aktualizowana, by odpowiadać potrzebom nieustannie
zmieniającego się rynku.
Projekt „Własna firma – to takie proste!”
prowadzony jest przez Fundację Rozwoju Świętochłowic, Fundację
Edukacja dla Demokracji i Centrum Edukacji Lokalnej we współpracy z
mołdawskim partnerem National Youth Resource Center. Realizacja
projektu jest możliwa dzięki współfinansowaniu przedsięwzięcia w
ramach programu polskiej pomocy zagranicznej Ministerstwa Spraw
Zagranicznych RP w 2007.
Źródło: Fundacja Rozwoju Świętochłowic