Jak tworzyć przestrzeń do dobrych rozmów? Pobierz „Model budowania dialogu krok o kroku”
Mamy coraz mniej okazji, by rozmawiać o ważnych sprawach z osobami myślącymi inaczej, niż my sami. Taka sytuacja pogłębia i utrwala podziały, utrudnia budowanie wspólnoty i osłabia społeczeństwo obywatelskie. „Model budowania dialogu krok po kroku” to praktyczny przewodnik dla wszystkich, którzy chcą to zmienić i rozmawiać ze swoimi społecznościami na ważne dla nich tematy.
Publikacja
Model budowania dialogu krok po kroku. Praktyczny przewodnik o tym, jak tworzyć przestrzeń do dobrej rozmowy w lokalnych społecznościach to efekt półtorarocznej pracy w ramach projektu „Jak rozmawiać? Wspieranie umiejętności informacyjnych jako podstawowej kompetencji świadomego obywatelstwa w demokracji uczestniczącej”, realizowanego przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.
Został oparty na badaniach zrealizowanych przez Fundację Obserwatorium wśród liderów i liderek działań społecznych. Jego treść konsultowaliśmy z przedstawicielami i przedstawicielkami organizacji zajmujących się dialogiem w Polsce.
W praktyce przetestowało go piętnastu liderów i liderek działań lokalnych z sześciu miejscowości w Polsce. Po etapie testowania uzupełniliśmy go o dodatkowe praktyczne narzędzia i wskazówki ułatwiające tworzenie przestrzeni do dialogu.
Rekomendowana droga ku dobrej rozmowie składa się z jedenastu etapów/kroków – od przemyślenia, czym jest dialog i jakich kompetencji potrzebuje osoba organizująca go dla swojej społeczności (nazwaliśmy ją przewodnikiem /przewodniczką dialogu), przez przyjrzenie się swojej społeczności w ramach diagnozy lokalnej po przeprowadzenie dobrej rozmowy. Opis każdego kroku zawiera pigułkę wiedzy oraz narzędzia przydatne do jego wykonania.
Co zawiera?
Cały model został podzielony na trzy części. W pierwszej, „Przygotowanie do dialogu”, znajdziecie naszą definicję dialogu, zasady dobrej rozmowy, zachętę do przyjrzenia się własnym doświadczeniom oraz kompetencjom, które mogą przydać się w roli przewodnika/przewodniczki dialogu. Część druga, „Spotkanie dialogowe”, odnosi się już do przygotowania, prowadzenia i ewaluacji konkretnego spotkania lub cyklu spotkań. W części trzeciej zebrano dodatkowe narzędzia, które mogą pomóc w wykonaniu poszczególnych kroków ku dobrej rozmowie. Większość z nich zostały przetestowane z powodzeniem w ramach pilotażu projektu „Jak rozmawiać?”.
Zapraszamy do lektury i korzystania!
Autorzy
Autorkami i autorami modelu są Maja Zobokrzycka, Dorota Whitten (Fundacja Dom Pokoju) oraz Krzysztof Nowak (Fundacja na Rzecz Studiów Europejskich).
Autorkami i autorami narzędzi dodatkowych są: Michał Bargielski, Marta Henzler, Piotr Henzler, Maciej Sopyło oraz Jolanta Woźnicka.
Chcesz się włączyć?
Chętnych do przetestowania modelu z naszym warsztatowym oraz tutoringowym wsparciem zapraszamy do ostatniej już, prowadzonej do wyczerpania miejsc rekrutacji:
Więcej o projekcie
„Jak rozmawiać? Wspieranie umiejętności informacyjnych jako podstawowej kompetencji świadomego obywatelstwa w demokracji uczestniczącej” to projekt realizowany przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.
Projekt finansowany jest przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny.