Jak wykorzystać texting by zebrać więcej pieniędzy dla organizacji? Jak kreować eventy z wykorzystaniem mobilnych technologii? Poniżej najważniejsze informacje na temat mobilnego fundraisingu. Zapraszamy do 6 części cyklu na temat technologii mobilnych.
W poprzednim artykule nakreśliliśmy podstawy marketingu mobilnego, czyli content marketingu dla NGO. Wiemy już, że nie obędzie się bez gruntownej analizy naszych celów, misji, a tym samym także grupy docelowej oraz urządzeń mobilnych, którymi posługują się jej członkowie. Dziś chcielibyśmy kontynuować wątek tworzenia spójnego, klarownego i mocnego przekazu mobilnego w celu pozyskania środków dla organizacji. Przed wami mobilny fundraising. W kolejnych częściach cyklu „Technologia mobilna dla NGO” dowiecie się m.in. jak tworzyć aplikacje i projekty mobilne.
W rzeczywistości, w której ludzie śpią i robią zakupy ze swoimi smartfonami, nie ma nic bardziej oczywistego niż wyjście do nich z mobilnym przekazem. Smartfony i tablety pochłaniają już prawie 25 proc. całego ruchu sieciowego. Ignorowanie tego faktu oraz – tym samym – użytkowników nowych technologii jest odbieraniem sobie lwiej części przyszłych darczyńców.
Według szacunków ok. 20 proc. środków pozyskanych dzięki fundraisingowi i dotacjom pochodzi z urządzeń mobilnych, głównie smartfonów i tabletów. Mobilny fundraising zwiększa zasięg prowadzonej kampanii, a także wpływa na umacnianie więzi z przyszłymi darczyńcami. Odpowiednio przygotowany ułatwia im bowiem wzięcie udziału w akcji i udzielenie pomocy w dogodnej chwili. To oznacza, że powinna zostać umożliwiona szybka płatność on-line za pomocą karty kredytowej oraz zoptymalizowany ekran, na którym łatwo wprowadzić dane, by nie zniechęcić do całego procesu.
Zapewniają to darmowe aplikacje typu PayPal (a w Polsce zyskujący popularność system PayU). Jeśli nasza strona internetowa uzyskała już pożądany stopień responsywności, to znaczy została dostosowana do wyświetlania na urządzeniach mobilnych, powinniśmy zadbać o wyeksponowanie opcji „POMÓŻ” i umieszczanie linka do tej funkcjonalności w mailingu.
>>>Czytaj więcej na temat responsywnej strony internetowej tutaj
Texting – call to action
Krótkie polecenie: napisz, kliknij, wyślij. Texting, czyli komunikacja za pomocą sms, to podstawa mobilnego fundraisingu. Call to action – to w marketingu określenie przycisku, bannera, tekstu lub grafiki która ma przekonać użytkownika do działania. Wiadomości jakie wysyłamy do odbiorców są esencją działania, jakie chcemy, aby wykonali. Najczęściej muszą odesłać wiadomość z hasłem, np. POMOC, SYRIA itp. na podany numer. Jeśli dołożymy do tego krótki, chwytliwy opis charakteryzujący kampanię, możemy liczyć na pozytywną odpowiedź. Zwykle użytkownik dostaje automatyczną odpowiedź z prośbą o potwierdzenie, a po wysłaniu odpowiedzi np. TAK, informację o zgromadzonych do tej pory środkach z podziękowaniem. Pamiętajmy, że treść przeznaczona na urządzenie mobilne musi być przystępna, klarowna i interesująca. Poniżej przykłady udanych kampanii z wykorzystaniem textingu:
Strona internetowa jest jednak wciąż podstawą dla prowadzonej akcji, zawierającą najważniejsze informacje na jej temat, dlatego sms czy profil na Facebooku powinien zawierać odnośnik do strony, warunków udzielania pomocy itp. Użytkownicy mogą również znaleźć na stronie dodatkowe materiały, takie jak zdjęcia i historie związane z kampanią, które pozwolą im zaangażować się emocjonalnie w pomoc organizacji, a nam tym samym stworzyć udany marketingowy storytelling. Pozwólmy więc różnorodnym mediom przenikać się i uzupełniać nasze cele.
Social media
Z poniższego linku dowiesz się, jak w ciekawy sposób komunikować się z fanami na portalach społecznościowych, by pozyskać nowych wolontariuszy, darczyńców i członków:
http://www.socialbrite.org/2013/07/22/how-nonprofits-can-use-social-media-to-recruit-donors-volunteers/#more-23243
Eventy
Planując wydarzenia włączmy w nie urządzenia mobilne – nie jako dodatek, ale jako unikalny składnik kampanii, spełniający określone zadanie. Telefony, smartfony i tablety niczym przedłużenie ręki pozwalają użytkownikom na wykonanie danej aktywności w momencie, w którym dostaną informację, że mogą połączyć się z treścią online. W ten sposób urządzenie mobilne działa niczym drogowskaz, nakazując natychmiastową reakcję. Przy okazji zapewnia element interaktywności, który jest w cenie dla współczesnych użytkowników.
Wysyłajmy maile przystosowane do wszystkich platform, na których użytkownikach nam zależy, z linkami do strony umożliwiającej płatność, umożliwiajmy odbiorcom stosowanie kodów QR, by przenieść się na stronę. Utrzymywanie stałego kontaktu z grupą odbiorców poprzez krótkie smsy i maile z przypomnieniami odnośnie charakteru, daty, godziny i adresu wydarzenia zadziałają jak RSVP. A podziękowanie za udział sprawi, że zostaną z nami na dłużej. W tym odcinku przedstawiliśmy najważniejsze aspekty mobilnego fundraisingu. Zapraszamy do kolejnego artykułu z cyklu „Technologia mobilna dla NGO”, w którym opowiemy o mobilnym zarządzaniu w organizacji.
Źródło: technologie.ngo.pl