Komunikacja w dobie sieci przedefiniowała się już dawno, na dodatek na wszystkie możliwe strony. I wciąż pojawiają się nowe możliwości. Nadążyć za nimi jest trudno, nie tylko organizacjom. Do sięgania po pewne rozwiązania nierzadko musimy się przekonać, tak jak do technologii VoIP, która powoli jedna sobie rzesze zwolenników.
Operatorzy VoIP dzięki swoim przewagom względem tradycyjnej telefonii w wielu sektorach dominują wręcz rynek. Jedną z większych organizacji pozarządowych, która korzysta z rozwiązań w tej technologii, dodatkowo w niezwykle okazały sposób, jest Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Z bramek VoIP wielokrotnie korzystali wszyscy wolontariusze zgromadzeni w studiu Telewizji Polskiej podczas wielu finałów.
Słowem wprowadzenia – VoIP, czyli Voice over Internet Protocol, co po przetłumaczeniu oznacza ni mniej, ni więcej głos przez protokół internetowy, jest po prostu telefonią internetową. Dzięki przekazywaniu danych za pomocą sieci, usługodawcy świadczący usługi VoIP nie muszą utrzymywać drogiej infrastruktury sieciowej. Otóż obrazując działanie tradycyjnej telefonii, do połączenia dwóch abonentów niezbędne jest fizyczne zespolenie obu telefonów, ściśle wyznaczone np. światłowodem, a ten do najtańszych nie należy. W przypadku usług typu VoIP transmisja odbywa się za pomocą pakietów przekazywanych w sieci.
Zalety bezpośrednie
Co najistotniejsze, telefonia typu VoIP jest wyjątkowo rozwinięta i nie jesteśmy skazani na wybór konkretnego usługowcy. Konkurencja jest ogromna, a większość firm ma niezwykle zróżnicowane oferty, począwszy od różnych pułapów cenowych tych samych usług, na dodatkowych możliwościach kończąc. Organizacje funkcjonujące na zasadach zbliżonych dajmy na to do Itaki, mogą zainwestować w rozwiązania, które ułatwią kontakt z wolontariuszami, inwestując w dedykowany przycisk na swojej stronie.
Najpopularniejszym rozwiązaniem tego typu jest przycisk „Kliknij, aby zadzwonić przez Skype’a”, który możemy na przykład zainstalować jako plugin na naszej witrynie opartej o Wordpressa. Nie jest to jednak tak funkcjonalne rozwiązanie jak proponowany przez polską firmę – Spikon, która dodatkowo deklaruje, że na NGO, które skontaktują się z jej przedstawicielami, czekają preferencyjne warunki, każdorazowo negocjowane w zależności od potrzeb organizacji.
Rozwiązanie Click2Talk w ramach jednej, stałej, odnawianej co miesiąc opłaty umożliwia umieszczenie specjalnego przycisku na stronie internetowej. Dzięki niemu użytkownicy bez instalowania dodatkowych wtyczek i oprogramowania będą mogli połączyć się z organizacją. Wszystko bez jakichkolwiek kosztów, na który mógłby być narażony odbiorca.
… i te pośrednie
VoIP ma jednak mnóstwo pośrednich zalet. Przede wszystkim nasz numer telefonu, który na wstępie konfigurujemy wybierając sobie dowolny numer z prefiksem regionalnym, może być z nami w każdej chwili. A pamiętajmy, że to przecież numer stacjonarny! Ale do korzystania z jakiejkolwiek usługi VoIP nie jest niezbędny fizyczny aparat telefoniczny.
Z usług VoIP skorzystamy zarówno w biurze, jak i po jego opuszczeniu. Oprogramowanie bowiem w większości przypadków funkcjonuje w chmurze, jest instalowane w dedykowanym komputerom programach lub też co najistotniejsze – jest możliwe do włączenia w aplikacji, którą zainstalujemy w naszym telefonie. Wtedy jedynym dodatkowym kosztem, jakim jesteśmy zagrożeni, jest opłata za transmisję danych. Rzecz jasna tylko wtedy, gdy znajdujemy się poza zasięgiem WiFi.
Wiele osób jeszcze kilka lat temu podnosiło, że znacznie bezpieczniejsze w użytkowaniu jest korzystanie z tradycyjnego numeru stacjonarnego. – To niezwykle dynamicznie rozwijająca się branża, więc od chwili powstania pierwszych rozwiązań język kodowania uległ znaczącej ewolucji. Dzięki temu zyskaliśmy możliwość przygotowania całkowicie bezpiecznych rozwiązań telefonicznych, niemniej bezpiecznych od tradycyjnych operatorów – mówi Piotr Kłyk, z firmy Spikon. – W naszej działalności kluczowe jest zadbanie o wszelkie certyfikaty potwierdzające bezpieczeństwo naszych użytkowników, dlatego wyjątkową wagę przykładamy do zabezpieczenia naszych baz.
Minusem związanym z korzystaniem z rozwiązań typu VoIP może być ich awaryjność, która wynika bezpośrednio z kłopotów z internetem. W mniejszym stopniu z technicznymi usterkami stojącymi po stronie dostawców.
Porozmawiaj z bliskimi
W jaki sposób VoIP może pomóc działaniom organizacji pozarządowej? Przykład brytyjskiego NGO, niosącego pomoc bezdomnym i osobom samotnym w czasie świąt Bożego Narodzenia – Crisis at Christmas, dobitnie pokazuje, że ta technologia może nieść realny wpływ na zmiany. Dzięki uruchomionej w 2013 roku akcji powstały internetowe kawiarnie, w których goście mogą nie tylko skorzystać z sieci w celu wysłania maila albo przygotowania CV, ale też zadzwonić do bliskich z jednej z 90 słuchawek VoIP. Świadczona w ten sposób usługa nie jest być może rewolucyjna, ale wykorzystanie technologii w subtelny i kreatywny sposób po raz kolejny pokazuje, że warto sięgać po niestandardowe rozwiązania.
Źródło: Technologie.ngo.pl