Blisko 70 szkół z całej Polski, w tym 1 z Pomorza, wzięło udział w XVIII edycji Ogólnopolskiej Prezentacji Projektów Młodzieżowych (OPPM) w Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie organizowanej przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. OPPM to święto uczestników oraz uczestniczek programów edukacyjnych, którzy przez cały rok angażowali się w różne projekty i w ten sposób zmieniali na lepsze swoje szkoły i najbliższe otoczenie.
Głowy pełne pomysłów
Młodzi brali udział w programie CEO Szkoła Demokracji. Cała społeczność szkolna podjęła się działań na rzecz demokratyzacji życia szkoły. Na samym początku przeprowadzono diagnozę funkcjonowania szkoły w obszarach: komunikacja i media, działania uczniów, otwarta szkoła, współdecydowanie uczniów, uczenie się i nauczania, wybór reprezentacji oraz zasoby i kwestie formalne. Uczestnicy programu m.in. organizowali debaty uczniowskie, powołali Rzecznika Praw Ucznia, zorganizowali Dzień Samorządności, przeprowadzili referendum w sprawach dotyczących funkcjonowania szkoły, zaktualizowali regulamin Samorządu Uczniowskiego, przeprowadzili konsultacje wewnątrzszkolnego i przedmiotowego systemu oceniania, stworzyli gazetkę szkolną, utworzyli internetową pocztę Samorządu, brali udział w akcjach charytatywnych, współpracowali ze szkołami europejskimi oraz organizowali imprezy i uroczystości szkolne. A wszystko działo się zgodnie z zasadami demokratycznych szkół, czyli każdy miał prawo głosu i mógł się zaangażować. Za swoje dokonania Szkoła Podstawowa im. Jana Brzechwy w Giemlicach otrzymała prestiżowy tytuł Szkoły Demokracji przyznawany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej.
– Uczniowie przygotowują naprawdę niesamowicie inspirujące rzeczy i pokazują, że uczenie się w szkole może być ciekawą przygodą – mówi Michał Tragarz, koordynator OPPM. – OPPM w tym roku osiągnął pełnoletność, a to najlepszy dowód na to, że taka platforma wymiany doświadczeń jest wszystkim potrzebna – dodaje Michał Tragarz.
To samo przyznają przedstawiciele szkół, którzy wzięli udział w tegorocznym OPPM, podkreślając, że dla uczniów i uczennic przyjazd do Warszawy i zaprezentowanie efektów pracy przed ogólnopolską publicznością to także wyróżnienie i nagroda za robienie znacznie więcej niż wymaga podstawa programowa.