Blisko 70 szkół z całej Polski, w tym 3 z województwa kujawsko-pomorskiego, wzięło udział w XVIII edycji Ogólnopolskiej Prezentacji Projektów Młodzieżowych w Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie organizowanej przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. OPPM to święto uczestników oraz uczestniczek programów edukacyjnych, którzy przez cały rok angażowali się w projekty edukacyjne i w ten sposób zmieniali na lepsze swoje szkoły i najbliższe
Głowy pełne pomysłów
Zespół Szkół nr 1 Gimnazjum im. Tadeusza Kościuszki w Lubiczu reprezentowały dwie grupy realizujące programy CEO Młody Obywatel i PoczytajMy. Gimnazjaliści, którzy brali udział w PoczytajMy, czytali przedszkolakom bajki, a poznawanie ciekawych historii łączyli z mini przedstawieniami i kreatywnymi zajęciami z dziećmi. Młodzi wolontariusze nieustannie też szukali nowych pomysłów na uatrakcyjnienie spotkań z maluchami i nagrywali np. audiobooki czy wprowadzali zajęcia dwujęzyczne (język polski i angielski). Natomiast uczniowie i uczennice uczestniczący w Młodym Obywatelu podzielili się wiedzą na temat samorządności. Młodzi samodzielnie opracowali koncepcję młodzieżowego projektu obywatelskiego, zdobyli poparcie najważniejszych osób w gminie i mieszkańców, a także pozyskali dofinansowanie na jego realizację.
Uczniowie i uczennice z pozostałych szkół reprezentowali program CEO Młody Obywatel. Dzieci ze Szkoły Podstawowej im. Dziewanowskich w Płonnem nagrały np. video wywiad z wójtem gminy, w którym przybliżały nie tylko obowiązki wójta, ale też jego wspomnienia z dzieciństwa i plany na przyszłość. Natomiast młodzież z Zespołu Szkół Gimnazjum i Liceum Ogólnokształcące im. Prymasa Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Dobrzejowicach podjęła się tematu „reportaż po sąsiedzku” i przeprowadziła cykl rozmów z ciekawymi osobami a swoją pracę uwieczniła na filmie. – Uczniowie przygotowują naprawdę niesamowicie inspirujące rzeczy i pokazują, że uczenie się w szkole może być ciekawą przygodą – mówi Michał Tragarz, koordynator OPPM. – OPPM w tym roku osiągnął pełnoletność, a to najlepszy dowód na to, że taka platforma wymiany doświadczeń jest wszystkim potrzebna – dodaje Michał Tragarz.
To samo przyznają przedstawiciele szkół, którzy wzięli udział w tegorocznym OPPM, podkreślając, że dla uczniów i uczennic przyjazd do Warszawy i zaprezentowanie efektów pracy przed ogólnopolską publicznością to także wyróżnienie i nagroda za robienie znacznie więcej niż wymaga podstawa programowa.