Młodzi ludzie biorą inicjatywę w swoje ręce! Prowadzony od jesieni ubiegłego roku Ogólnopolski Program dla Młodzieży „MAM HAKA NA RAKA” osiągnął właśnie półmetek. 101 zespołów ze szkół licealnych i technicznych z całej Polski przyjechało do Warszawy na Warsztat Kreatywny, który inauguruje II etap programu – czyli konkurs „Znajdź Haka na Raka”.
Warsztat poprowadzili specjaliści ze świata marketingu i
reklamy. Młodzież zdobyła wiedzę na temat budowania kampanii
społecznych. Na tej podstawie będzie projektować własną kampanię
promującą profilaktykę raka szyjki macicy wśród kobiet. Zwycięski
projekt zostanie opracowany przez ekspertów i zrealizowany na
terenie całej Polski. Finał już w czerwcu.
Druga edycja programu „MAM HAKA NA RAKA" to kontynuacja
inicjatywy zaplanowanej na kilka lat. Jej celem jest edukowanie
młodych ludzi w zakresie chorób nowotworowych. Za ich pośrednictwem
główne przesłanie programu dociera m.in. do ich najbliższych –
rodziców, dziadków czy sąsiadów – tak, by i oni zrozumieli potrzebę
poddawania się systematycznym badaniom profilaktycznym. Tym samym
program stanowi wsparcie i uzupełnienie Narodowego Programu
Zwalczania Chorób Nowotworowych. Do udziału zostało zaproszonych
ponad 3000 szkół z całej Polski. Na zaproszenie odpowiedziało 665
pięcioosobowych zespołów (4 uczniów i nauczyciel).
Program składa się z dwóch etapów. Pierwszy z nich zakładał
przekazanie licealistom wiedzy z zakresu minimum onkologicznego
(dot. najgroźniejszych nowotworów w Polsce). Następnie młodzi
ludzie mieli za zadanie wykorzystać zdobytą wiedzę w swoich
szkołach, miastach i regionach. Młodzież przygotowywała plakaty,
ulotki, prowadzono specjalne lekcje z udziałem ekspertów.
Osiągnięcia licealistów na tym polu przeszły najśmielsze
oczekiwania organizatorów programu. Uczniowie organizowali
happeningi, manifestacje, akcje charytatywne, w które umiejętnie
angażowali społeczności lokalne, również władze. Pozyskiwali
patronaty medialne i honorowe. Kręcili filmy, organizowali
prelekcje nt. profilaktyki chorób nowotworowych wśród rówieśników
oraz dorosłych, na które przygotowywali ciekawe prezentacje
multimedialne. Zapraszalilekarzy onkologów i psychologów. Dla
uwiarygodnienia swojego przekazu często przytaczali historie
pacjentów, z którymi sami wcześniej przeprowadzali wywiady.
Docierali ze swoim przesłaniem wszędzie, gdzie tylko mogli. Tak
więc już po pierwszym etapie jurorzy stanęli przed niezwykle
trudnym zadaniem wyboru zespołów, które miały zostać
zakwalifikowane do II etapu.
„Biorąc pod uwagę osiągnięcia oraz ogromne zaangażowanie
młodzieży w realizację programu warto zauważyć, że oprócz
założonego celu, jakim jest kształtowanie świadomego zdrowotnie
społeczeństwa, program realizuje także inne zadanie – przyczynia
się do budowania społeczeństwa obywatelskiego, zjawiska, którego
wciąż tak bardzo brakuje w Polsce. Młodzi ludzie odnajdują sens w
szkoleniu innych, niesieniu bezinteresownej pomocy, nawet kosztem
własnego czasu i energii” – mówi Jerzy Toczyski, Prezes Zarządu,
Dyrektor Generalny GlaxoSmithKline Pharmaceuticals.
Warsztat kreatywny, który zgromadził ponad 500 młodych ludzi z
całej Polski, poprowadzili specjaliści ze świata marketingu,
reklamy i psychologii reklamy. W arkana teorii projektowania
kampanii społecznych, zasad opracowania strategii oraz
przygotowania briefu kreatywnego wprowadziła uczestników Katarzyna
Masewicz, niezależny konsultant i strateg, wcześniej związana z Leo
Burnett i McCann Ericsson. Dominika Maison z Katedry Psychologii
Osobowości UW, specjalizująca się m.in. w psychologii reklamy
poruszyła temat wpływu reklam na emocje oraz ostrzegła przed
pułapkami, na które narażeni są twórcy reklam społecznych chcący
odwołać się do uczuć odbiorcy. O szczegółach związanych z
warsztatem projektowania skutecznej kampanii mówił Jacek Pawlak z
agencji Touchpoint RC, który przedstawił przykłady nagrodzonych
kampanii zrealizowanych na świecie. Postawione przed młodzieżą
zadanie konkursowe
to klip video, nagranie radiowe, plakat oraz hasło kampanii. Młodzi
ludzie wyjechali do domów z poczuciem, że jest to nie tylko program
zorganizowany dla nich, ale że oni sami są jego realizatorami i od
ich zaangażowania zależy powodzenie całego przedsięwzięcia. Finał
programu zaplanowany jest na czerwiec br. Zwycięski projekt
zostanie opracowany przez ekspertów i w formie kampanii społecznej
zrealizowany na terenie całej Polski.
Honorowy Patronat nad programem „MAM HAKA NA RAKA” objęli:
Minister Zdrowia, Minister Edukacji, Rzecznik Praw Dziecka oraz
Przewodniczący Senackiej i Sejmowej Komisji Zdrowia oraz Polskie
Towarzystwo Ginekologiczne. Program realizowany jest we współpracy
ze Stowarzyszeniem Zdrowych Miast Polskich, Federacji Stowarzyszeń
„Amazonki”, Fundacją Wygrajmy Zdrowie oraz wielu innych. Patronat
medialny nad akcją sprawuje TVP 1 oraz portal Gadu-Gadu. Patronat
merytoryczny nad „Mam Haka na Raka” objęła Polska Unia Onkologii a
partnerem strategicznym jest firma GlaxoSmithKline.
Ze względu na charakter zadania konkursowego związanego
tematycznie z branżą marketingową w II etap programu MAM HAKA NA
RAKA zaangażowały się również portal PRoto i magazyn Press a także
Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej (SAR), którego członkowie
prowadzili Warsztat Kreatywny i byli odpowiedzialni za jego
merytoryczną stronę.