Polscy 17- i 18-latkowie niewiele wiedzą o procesie rozszerzania Unii Europejskiej, ale i tak popierają idee dalszej integracji. Tak wynika z badań przeprowadzonych przez European Movement International oraz Towarzystwo Przyjaciół Dzieci – Oddział Mazowsze w ramach projektu "My Europe home".
W Polsce projekt realizowany był w okresie od
maja 2005 do końca lutego 2006 roku na trenie Warszawy oraz 20
innych miast. Zakładał przeprowadzenie w szkołach na terenie całej
Polski ankiet, mających na celu zbadania wiedzy młodzieży na temat
Unii Europejskiej oraz poznania ich opinii na temat rozszerzenia UE
w 2004 roku. Ankiety z odpowiedziami młodzieży zostały
przeanalizowane, opisane i wydane w formie broszury. Badania
świadomości młodzieży na temat rozszerzenia Unii Europejskiej miały
charakter badań ankietowych przeprowadzonych metodą bezpośrednią
(nazywaną również wywiadem kwestionariuszowym).
Badania polskiej młodzieży prowadzone w ramach
projektu myEurope@home pokazały zarówno stopień wiedzy
respondentów, jak i postawy dotyczące procesu rozszerzenia.
Wyniki obrazujące stan wiedzy siedemnasto- i
osiemnastolatków z zakresu tak zwanej integracji europejskiej
pokazują, iż jest ona nieusystematyzowana i raczej słaba.
Analiza wyników uzyskanych przez respondentów,
z wyłączeniem szkoły w Biłgoraju, której uczniowie wykazali się
największą znajomością tematyki europejskiej, z zakresu znajomości
instytucji UE oraz podstawowych wydarzeń, wskazuje na olbrzymi brak
programów o charakterze informacyjnym i edukacyjnym.
Stan wiedzy ankietowanych nie ma jednak
znaczącego wpływu na postawy młodych ludzi wobec procesu
rozszerzenia oraz ich poparcia dla polityk Wspólnoty. Większość
respondentów prezentowanego badania zauważa pozytywne zmiany
wynikające z członkostwa w UE, jak również popiera idee dalszej
integracji.
Szczegóły w załączonym pliku.