Miliardy złotych dla zwykłych Polek i Polaków – korzyści z realizacji postulatów Ostatniego Pokolenia
W ogniu trwających od początku maja blokad kluczowych mostów w Warszawie, Ostatnie Pokolenie nie zwalnia i opisuje namacalne korzyści z realizacji ich postulatów dla ludzi i samorządów tzw. Polski powiatowej. Na konferencji prasowej dziś o godz. 10:00 pod byłym Muzeum Kolejnictwa podkreślali, że tylko w tym roku ponad 16 miliardów złotych zostanie zmarnowanych, podczas gdy mogą one poprawić komfort życia milionów Polek i Polaków ze wsi, miasteczek i małych miast. Nie poprzestają na ogólnikach i prezentują szczegółowe wyliczenia dla poszczególnych województw.
Popatrzmy na konkretne korzyści. Na przykład województwo podkarpackie. Mieszkańcy i samorządy mogliby dostać ok. 900 mln w tym roku, a ok. 5 mld 400 mln do 2030, 257 autobusów elektrycznych teraz, 1543 do 2030, albo 23 elektryczne pociągi regionalne teraz, a 135 do 30 - mówił na konferencji Andrzej Strzałkowski z Ostatniego Pokolenia, doktorant socjologii, magister prawa oraz jeden z autorów obliczeń.
Ostatnie Pokolenie odniosło się także do ogłoszonej przez Ministra Infrastruktury Dariusza Klimczaka próby ścigania protestujących obywateli i obywatelek oraz straszenia karami więzienia za blokady dróg.
Najważniejsze fragmenty konferencji
Chcemy udowodnić, że polityka klimatyczna, jeżeli prowadzona w inny sposób niż dotychczas, jest ogromną szansą na sprawiedliwość społeczną i lepsze życie dla milionów Polek i Polaków, szczególnie mniej zamożnych oraz ze wsi i małych miast. Że transformacja klimatyczno-energetyczna jest ogromną szansą na naprawienie przynajmniej części błędów niesprawiedliwej transformacji ekonomicznej po 89. r., która zniszczyła kolej, PKS i zostawiła w tyle Polskę powiatową - mówiła Martyna Leśniak, politolożka i rzeczniczka Ostatniego Pokolenia.
Jako Ostatnie Pokolenie stoimy po stronie tysięcy samorządów, na które rząd nakłada coraz więcej obowiązków bez zapewnienia odpowiedniego finansowania. Po stronie gmin powiatów i województw, którym brakuje pieniędzy nawet na zadania własne, w tym właśnie na zapewnienia godnego transportu - kontynuuje Martyna Leśniak.
Martyna Leśniak przypomniała też postulaty Ostatniego Pokolenia, których poparcie przez Rafała Trzaskowskiego i omówienie podczas spotkania z premierem Donaldem Tuskiem jest warunkiem wstrzymania organizowanych przez ten ruch blokad mostów w Warszawie:
O konkretnych korzyściach dla mieszkańców i samorządów w poszczególnych województwach opowiadał dalej Andrzej Strzałkowski:
Opierając się na prostych obliczeniach, opartych o dane publiczne dostępne, czyli kwotę wydatków z Planu finansowego na 2025 r. Krajowego Funduszu Drogowego planowanych na zadania drogowe ujęte w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030, z wyłączeniem budowy obwodnic, możemy łatwo stwierdzić, że przez brak realizacji postulatów Ostatniego Pokolenia, jedynie w tym roku zmarnujemy ponad 16 miliardów złotych na budowę autostrad i ekspresówek. Napędzają one przerażające zmiany klimatyczne, przez które tracimy domy i bliskich w powodziach, a także cierpimy przez fale upałów, suszę i wysokie ceny żywności, a w przyszłości coraz bardziej zagrażał nam będzie głód. A przecież te pieniądze mogłyby zostać wydane dla podniesienia bezpieczeństwa i komfortu życia zwykłych ludzi!
Kandydaci na prezydenta tyle mówią o likwidacji podziału na Polskę A i B, a dlaczego ukrywają to, że za marnowane teraz pieniądze możemy kupić setki elektrycznych autobusów i dziesiątki elektrycznych pociągów regionalnych do wykluczonych transportowo wsi, miasteczek i małych miast?
Popatrzmy na konkretne korzyści: mieszkańcy i samorządy Województwa Podkarpackiego, ok. 900 mln w tym roku, a ok. 5 mld 400 mln do 2030, 257 autobusów elektrycznych teraz, 1543 do 2030, albo 23 elektryczne pociągi regionalne teraz, a 135 do 30. Dalej, Mieszkańcy Województwa Lubelskiego, ponad 800 mln w tym roku, ponad 5 mld do 30., 250 autobusów teraz, 1498 to 2030, 22 pociągi teraz, 131 do 30. Korzysta nie tylko Polska B. Województwo Mazowieckie to nie tylko bogata Warszawa. Mieszkańcy i samorządy poza Warszawą mogą zyskać aż ok. 2 mld 400 mln teraz, ponad 14 mld do 2030. W przeliczeniu są to 682 autobusy teraz i ponad 4 tys. do 30. 60 pociągów teraz, 359 do 30. Kujawsko-Pomorskie, gdzie kolej i PKS został zniszczone przez niesprawiedliwą transformację ekonomiczną po 89. r., na ich odbudowę może otrzymać ponad 800 mln w tym roku, ponad 5 mld do 2030, czyli 248 autobusów teraz, prawie 1500 do 30, albo, odpowiednio, 22 pociągi, 130.
Te publiczne pieniądze są dostępne dla mieszkańców i samorządów, a że nasze szacunki są ostrożne, może być ich znacznie więcej.
Na koniec Martyna Leśniak odniosła się do ogłoszonego przez ministra infrastruktury w rządzie Donalda Tuska, Dariusza Klimczaka, zawiadomienia do prokuratury w sprawie protestu Ostatniego Pokolenia na drodze ekspresowej S8:
– Grożenie przez ministra, z rządu Tuska, pokojowo protestującym osobom karą więzienia jest symbolem tego, że rząd Donalda Tuska powraca do brutalnych metod tłumienia aktywności obywateli, które stosował PiS wobec strajkujących kobiet i osób walczących w obronie Konstytucji. Jest to też bardzo symboliczne, że ministra Klimczaka oburza naruszenie asfaltu na trasie S8, która w zeszłym roku została kompletnie zalana, a szkód do tej pory w pełni nie naprawiono. A już miesiąc później południe Polski dotknęła tragiczna powódź, spowodowana przez kryzys, która obecnie współnapędza pan minister, broniąc inwestycji w autostrady.
Rząd Tuska chce wsadzać do więzienia ludzi protestujących w interesie godności milionów wykluczonych Polek i Polaków ze wsi i małych miejscowości, a także w obronie zdrowia i życia zwykłych Polaków przed katastrofą klimatyczną.
Stworzenie wspólnego biletu miesięcznego za 50 zł na transport regionalny w całym kraju. Chcemy jednolitego systemu honorowania biletów.
Skokowe zwiększenie inwestycji w kolej i komunikację zbiorową poprzez przekazanie 100% środków z budowy nowych dróg ekspresowych i autostrad na regionalne i lokalne połączenia kolejowe i autobusowe od 2025.
Źródło: Ostatnie Pokolenie