Mikrokredyt społeczny - oferta francuskich banków oszczędnościowych
W 2006 roku, francuskie banki oszczędnościowe wprowadziły program pod nazwą "Parcour Confiance" (z fran. Ścieżka ku zaufaniu), którego celem wspieranie osób i grup społecznych, doświadczających trudności. Narzędziem wsparcia jest tzw. mikrokredyt społeczny. Francuskie banki udzieliły do tej pory ponad 4000 mikrokredytów społecznych. Ważną rolę w ramach programu odgrywa współpraca banków i podmiotów ekonomii społecznej. O mikrokredycie społecznym czytamy w "Gazecie Bankowej" z 26 października 2009 r. w artykule Segolene Ede.
"Parcour Confiance" to kompleksowy program aktywizacji finansowej. Został on stworzony myślą o grupie społecznej, która nie może być obsługiwana przez zwykłe banki, w uwagi na obowiązujące procedury oceny ryzyka czy oceny wiarygodności kredytowej, grupy która stwarza zbyt wysokie ryzyko dla banków. W ramach programu, banki świadczą usługi dostosowane do potrzeb tej grupy klientów oraz profesjonalną opieką przez okres dwóch lat. Dzięki temu, po tym okresie, klient może powrócić do korzystania z oferty konwencjonalnych banków. Współpraca banku z klientem obejmuje "dogłębną analizę, opiekę nad klientem oraz ścisłą koordynację podejmowanych kroków z działaniami pracowników socjalnych, ponieważ wykluczenie na tle finansowym przyczynia się w większości przypadków do wykluczenia społecznego" - podkreśla autorka artykułu.
Mikrokredytów społecznych udzielają regionalne banki oszczędnościowe. Model programu został oparty na bilansie, a działania podejmowane w ramach programu są finansowane subwencje banków oszczędnościowych. Mikrokredyty są objęte stuprocentową gwarancją, a w przypadku strat koszty pokrywa w połowie państwo (z funduszu gwarancyjnego), a w połowie bank oszczędnościowy.
Kto może skorzystać z mikrokredytu?
W ramach programu wydzielono trzy grupy klientów:
- osoby które nie mogą zaciągnąć kredytu w normalnych bankach ze względu na niskie dochody, osoby bezrobotne bez prawa do zasiłku, młodzi ludzie bez zatrudnienia lub odbywający praktykę/staż, osoby pracujące pobierające bardzo niskie dochody,
- osoby o złej histrori kredytowej, które mogą potrzebować dodatkowych pieniędzy w celu zachowania pracy (konieczność naprawy samochodu lub przeniesienia się "za pracą" do innego miasta),
- osoby doświadczające znaczących zmian w życiu, takich jak śmierć bliskiej osoby, zwolnienie z pracy, choroba czy rozwód, które często są przyczyną trudności finansowych.
Mikrokredyt okazał się także skutecznym narzędziem wsparcia dla osób dotkniętych skutkami kryzysu gospodarczego.
Osoby zainteresowane mikrokredytem społecznym najczęściej trafiają do banków poprzez partnerów (organizacje, pomoc społeczną) ok. 60 proc. wszystkich klientów. Pozostałą grupę stanowią osoby zgłaszane do programu przez oddziały banków (ok. 40 proc.).
Autorka artykułu podkreśla, że stała współpraca z partnerami społecznymi i władzami lokalnymi, jest korzystna nie tylko dla banków ale także dla partnerów programu, którzy odbudowują w ten sposób zaufanie do instytucji finansowych.
Autorka jest dyrektorem ds. stosunków międzynarodowych w Krajowej Federacji Francuskich Kas Oszczędnościowych
Więcej można przeczytać w artykule pt. "Trzeci priorytet", autorstwa Segolene Ede w "Gazecie Bankowej" z 26 października 2009 r. (www.gb.pl)
Źródło: Gazeta Bankowa