Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Publicystyka
Międzynarodowy Dzień Uchodźcy 2003. Młodzi ludzie szybciej się integrują
Magda Dobranowska-Wittels, ngo.pl
‘Dni naszej młodości są dniami naszej chwały’ – te słowa Georga Byrona są mottem tegorocznych obchodów Międzynarodowego Dnia Uchodźcy. Poświęcono go sytuacji młodych uchodźców.
Pod opieką UNHCR jest około 20 milionów osób na całym świecie. W tej grupie 12 milonów stanowią uchodźcy, reszta to m.in. osoby starające się o status uchodźcy, repatrianci albo osoby przesiedlone w obrębie własnych krajów. Około 35 % populacji uchodźców to osoby w wieku 12-24 lata.
- Tak naprawdę rzadko kiedy poświęca się uwagę tej grupie uchodźców - mówi Agnieszka Siarkiewicz, pełnomocnik Przedstawicielstwa UNHCR w Warszawie do spraw informacji. - Mówi się o uchodźcach kobietach, dzieciach, a zapomina o tych, którzy są w bardzo ważnym okresie swego życia. O młodzieży.
A jest to przecież czas, gdy najsilniej chłonie się wiedzę, chce się poznawać świat, gdy kształtują się osobowości, zachowania, zainteresowania. Dla osób, które w tym wieku znalazły się w sytuacji uchodźcy doświadczenie to jest wyjątkowo trudne i bolesne.
- Młodzi uchodźcy wiedzą co się wokół nich dzieje, rozumieją swoją sytuację, ale nie mogą nic na to poradzić – tłumaczy Agnieszka Siarkiewicz.
UNHCR stara się pomóc swym nastoletnim podopiecznym, uwzględniając ich potrzeby w poszukiwaniu rozwiązań trudnej sytuacji dla wszystkich uchodźców.
„Pracując nad rozwiązaniami długoterminowymi, musimy zapewnić młodym uchodźcom każdą możliwą okazję do rozwoju ich talentów i możliwości – poprzez bezpieczne otoczenie wolne od wykorzystywania, nadużycia czy wymuszonego poboru do armii, poprzez edukację i kształtowanie umiejętności młodych ludzi w celu przygotowania ich na przyszłość, właściwe odżywianie i opiekę medyczną, a także poprzez wychowanie w rodzinie i zapewnienie, że ci, którzy są samotni, otrzymają specjalną pomoc i ochronę na jakie zasługują.” – pisze Ruud Lubbers, Wysoki Komisarz Narodów Zjednoczonych do spraw Uchodźcow w swoim przesłaniu na Międzynarodowy Dzień Uchodźcy 2003.
W Polsce jedną z organizacji, które zajmują się uchodźcami przybywającymi do naszego kraju jest Polska Akcja Humanitarna. Centrum Pomocy Uchodźcom PAH prowadzi m.in. świetlicę integracyjną dla młodych uchodźców.
- Z naszych doświadczeń wynika, że jest to grupa uchodźców, w której jest największy potencjał, tylko nie mają co z nim zrobić – mówi Małgorzata Gebert z Centrum Pomocy Uchodźcom PAH. – Oni są dokładnie tacy sami jak inni młodzi ludzie. Chcą umieć obsługiwać komputer, słuchać muzyki, bawić się. Różnią się może tym, że zazwyczaj nie ciągnie ich do używek. Ale chcą tworzyć, uczyć się.
- Młodzi ludzie dużo szybciej się integrują niż dorośli, o ile im się to umożliwi – dodaje Agnieszka Siarkiewicz. – Szybko stają aktywnymi członkami społeczeństwa.
Przykładem potencjału twórczego drzemiącego w młodych uchodźcach może być projekt zrealizowany przez dzieci i młodzież uczestniczące w zajęciach świetlicy PAH. Młodzi zostali wyposażeni w aparaty fotograficzne, wzięli udział w warsztatach, a następnie dostali zadanie pokazani na zdjęciach otaczającego ich świata. Owoce tego przedsięwzięcia można było obejrzeć na wystawie zorganizowanej 15 czerwca 2003 podczas obchodów Dnia Uchodźcy w Warszawie.
Nieletni uchodźcy przybywający do Polski od jesieni 2002 mogą także liczyć na specjalną pomoc oferowaną im w Centralnym Ośrodku Recepcyjnym dla Uchodźców w Dębaku. Została tam stworzona specjalna strefa dla małoletnich bez opieki. Obecnie mieszka tam 19 osób, a miejsc jest przewidzianych dla 36. Pracownicy ośrodka opiekujący się tą grupą także starają się moblizować ich do działania, nauki. Jednakże w przypadku młodzieży kwestia edukacji jest o wiele bardziej skomplikowana niż u dzieci. Często 16-, 17-letnie osoby nie miały do czynienia ze szkołą od wielu lat. Dla nich powrót do szkolnej ławki jest praktycznie niemożliwy z powodu braków w wiedzy. Trudne jest także znalezienie dla nich szkoły zawodowej.
Tymczasem specjaliści, zajmujący się problemami młodych uchodźców na świecie, wskazują właśnie na edukację jako element kluczowy w działaniach na rzecz pomocy tej grupie. Edukacja pociąga za sobą zarówno ekonomiczną samowystarczalność, jak i społeczną integrację. Także sami uchodźcy przywiązują dużą wagę do tej kwestii. Jak wynika z konsultacji przeprowadzonych przez UNHCR na całym świecie – istnieje potrzeba powołania niezależnej organizacji, która skupiłaby się na zapewnieniu wysokiej jakości edukacji na poziomie ponadpodstawowym dla jak największej liczby dzieci – uchodźców.
W grudniu 2000 powołano Refugee Education Trust ( Fundusz Edukacji Uchodźców), którego misją jest zapewnienie powszechnego dostępu do kształcenia uchodźców i wysiedleńców, wspieranie pokoju i rozwoju poszczególnych regionów oraz zwalczanie werbunku dzieci – uchodźców i ich wykorzystywania seksualnego.
Międzynarodowy Dzień Uchodźcy obchodzimy 20 czerwca.
Na podstawie materiałów opublikowanych w “Z obcej ziemi” nr 19.
- Tak naprawdę rzadko kiedy poświęca się uwagę tej grupie uchodźców - mówi Agnieszka Siarkiewicz, pełnomocnik Przedstawicielstwa UNHCR w Warszawie do spraw informacji. - Mówi się o uchodźcach kobietach, dzieciach, a zapomina o tych, którzy są w bardzo ważnym okresie swego życia. O młodzieży.
A jest to przecież czas, gdy najsilniej chłonie się wiedzę, chce się poznawać świat, gdy kształtują się osobowości, zachowania, zainteresowania. Dla osób, które w tym wieku znalazły się w sytuacji uchodźcy doświadczenie to jest wyjątkowo trudne i bolesne.
- Młodzi uchodźcy wiedzą co się wokół nich dzieje, rozumieją swoją sytuację, ale nie mogą nic na to poradzić – tłumaczy Agnieszka Siarkiewicz.
UNHCR stara się pomóc swym nastoletnim podopiecznym, uwzględniając ich potrzeby w poszukiwaniu rozwiązań trudnej sytuacji dla wszystkich uchodźców.
„Pracując nad rozwiązaniami długoterminowymi, musimy zapewnić młodym uchodźcom każdą możliwą okazję do rozwoju ich talentów i możliwości – poprzez bezpieczne otoczenie wolne od wykorzystywania, nadużycia czy wymuszonego poboru do armii, poprzez edukację i kształtowanie umiejętności młodych ludzi w celu przygotowania ich na przyszłość, właściwe odżywianie i opiekę medyczną, a także poprzez wychowanie w rodzinie i zapewnienie, że ci, którzy są samotni, otrzymają specjalną pomoc i ochronę na jakie zasługują.” – pisze Ruud Lubbers, Wysoki Komisarz Narodów Zjednoczonych do spraw Uchodźcow w swoim przesłaniu na Międzynarodowy Dzień Uchodźcy 2003.
W Polsce jedną z organizacji, które zajmują się uchodźcami przybywającymi do naszego kraju jest Polska Akcja Humanitarna. Centrum Pomocy Uchodźcom PAH prowadzi m.in. świetlicę integracyjną dla młodych uchodźców.
- Z naszych doświadczeń wynika, że jest to grupa uchodźców, w której jest największy potencjał, tylko nie mają co z nim zrobić – mówi Małgorzata Gebert z Centrum Pomocy Uchodźcom PAH. – Oni są dokładnie tacy sami jak inni młodzi ludzie. Chcą umieć obsługiwać komputer, słuchać muzyki, bawić się. Różnią się może tym, że zazwyczaj nie ciągnie ich do używek. Ale chcą tworzyć, uczyć się.
- Młodzi ludzie dużo szybciej się integrują niż dorośli, o ile im się to umożliwi – dodaje Agnieszka Siarkiewicz. – Szybko stają aktywnymi członkami społeczeństwa.
Przykładem potencjału twórczego drzemiącego w młodych uchodźcach może być projekt zrealizowany przez dzieci i młodzież uczestniczące w zajęciach świetlicy PAH. Młodzi zostali wyposażeni w aparaty fotograficzne, wzięli udział w warsztatach, a następnie dostali zadanie pokazani na zdjęciach otaczającego ich świata. Owoce tego przedsięwzięcia można było obejrzeć na wystawie zorganizowanej 15 czerwca 2003 podczas obchodów Dnia Uchodźcy w Warszawie.
Nieletni uchodźcy przybywający do Polski od jesieni 2002 mogą także liczyć na specjalną pomoc oferowaną im w Centralnym Ośrodku Recepcyjnym dla Uchodźców w Dębaku. Została tam stworzona specjalna strefa dla małoletnich bez opieki. Obecnie mieszka tam 19 osób, a miejsc jest przewidzianych dla 36. Pracownicy ośrodka opiekujący się tą grupą także starają się moblizować ich do działania, nauki. Jednakże w przypadku młodzieży kwestia edukacji jest o wiele bardziej skomplikowana niż u dzieci. Często 16-, 17-letnie osoby nie miały do czynienia ze szkołą od wielu lat. Dla nich powrót do szkolnej ławki jest praktycznie niemożliwy z powodu braków w wiedzy. Trudne jest także znalezienie dla nich szkoły zawodowej.
Tymczasem specjaliści, zajmujący się problemami młodych uchodźców na świecie, wskazują właśnie na edukację jako element kluczowy w działaniach na rzecz pomocy tej grupie. Edukacja pociąga za sobą zarówno ekonomiczną samowystarczalność, jak i społeczną integrację. Także sami uchodźcy przywiązują dużą wagę do tej kwestii. Jak wynika z konsultacji przeprowadzonych przez UNHCR na całym świecie – istnieje potrzeba powołania niezależnej organizacji, która skupiłaby się na zapewnieniu wysokiej jakości edukacji na poziomie ponadpodstawowym dla jak największej liczby dzieci – uchodźców.
W grudniu 2000 powołano Refugee Education Trust ( Fundusz Edukacji Uchodźców), którego misją jest zapewnienie powszechnego dostępu do kształcenia uchodźców i wysiedleńców, wspieranie pokoju i rozwoju poszczególnych regionów oraz zwalczanie werbunku dzieci – uchodźców i ich wykorzystywania seksualnego.
Międzynarodowy Dzień Uchodźcy obchodzimy 20 czerwca.
Na podstawie materiałów opublikowanych w “Z obcej ziemi” nr 19.
Źródło: inf. własna
Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.