Międzynarodowy Dzień Dobroczynności: Jak i dlaczego wspieramy organizacje społeczne?
Dziś, 5 września, świętujemy Międzynarodowy Dzień Dobroczynności. To dobra okazja, aby przyjrzeć się, jak Polki i Polacy wspierają finansowo organizacje społeczne oraz temu, co wspiera naszą dobroczynność.
Jak wspieramy NGO?
Połowa, a dokładnie 51% Polek i Polaków wspiera finansowo organizacje pozarządowe. Najczęściej deklarowaną przez polskie społeczeństwo formą wsparcia jest przekazywanie pieniędzy organizacjom kilka razy do roku. Co trzeci Polak lub Polka dokonują takiego wsparcia, a zazwyczaj są to osoby aktywne zawodowo, o średnich zarobkach i z wyższym wykształceniem.
Najbardziej pożądane przez same NGO wsparcie, czyli regularne, comiesięczne wpłaty, deklaruje 4% osób. Na taką formę wsparcia organizacji decydują się osoby o najwyższych dochodach, z miast powyżej 100 tys. mieszkańców i mieszkanek oraz z jednoosobowych gospodarstw domowych.
Co zachęca nas do wspierania NGO?
A co przekonuje nas do finansowego wspierania NGO? Czynniki wpływające na gotowość do przekazywania pieniędzy na działalność wybranych organizacji pozarządowych są zbieżne z czynnikami budującymi zaufanie do organizacji. Wydaje się to zrozumiałe. Najpierw muszę zaufać, aby wesprzeć.
W wywiadach grupowych osoby badane zostały zapytane o to, jak przekonałyby swojego znajomego lub znajomą do wsparcia wybranej organizacji pozarządowej. Najczęściej pojawiającą się propozycją było zabranie tej osoby do siedziby organizacji czy placówki, którą prowadzi NGO, aby na żywo pokazać, jak ona działa. Taka propozycja ukazuje duże znaczenie osobistego kontaktu z organizacjami pozarządowymi. Badani wskazywali także na potrzebę przejrzystości działań prowadzonych przez organizacje, co z kolei prowadzi nas do roli transparentności w działaniach fundraisingowych.
Część osób zachęciłaby znajomych do wpłaty poprzez pokazanie efektów działań organizacji, np. w mediach społecznościowych, na zdjęciach, materiałach wideo czy przez stronę internetową organizacji. Podkreślano też znaczenie storytellingu w przekazach medialnych, czyli skoncentrowanie się na tym, jak organizacja może pomóc konkretnej jednostce oraz opowiedzenie działań organizacji przez pryzmat osobistej historii.
Ważnym aspektem w decyzjach fundraisingowych jest też tematyka, którą zajmuje się dane stowarzyszenie lub fundacja. Jeśli obszar działania NGO jest dla danej osoby istotny, wiąże się z jej zainteresowaniami czy doświadczeniem życiowym, to łatwiej jest się z nim utożsamić, a przez to też przekazać pieniądze organizacji, która w nim działa.
Dane pochodzą z raportu Stowarzyszenia Klon/Jawor z 2023 roku „Ufamy, ale… Polki i Polacy o organizacjach pozarządowych”. Raport można pobrać bezpłatnie na stronie: fakty.ngo.pl/raport.
Źródło: informacja własna ngo.pl