W czasie wczorajszej (13.09) wizyty w parlamencie europejskim Minister Szyszko stojący na czele delegacji Polskiego Rządu zmierzył się z krytycznym raportem na temat prac związanych z przebiegiem korytarza drogowego Via Baltica oraz budową obwodnicy Augustowa przez torfowiska Rospudy. Raport ten, mimo prób jego zablokowania przez Ministra Szyszko, został wczoraj przyjęty przez Parlament Europejski.
Raport wskazuje, że korytarz transportowy Via
Baltica, jako strategiczne połączenie centralnej i
północno-wschodniej Europy jest konieczny do zapewnienia
ekonomicznej i społecznej spójności Unii Europejskiej. Z drugiej
strony misja europosłów potwierdziła, że obecnie forsowana trasa
korytarza Via Baltica zagraża kilku wyznaczonym przez rząd Polski
obszarom chronionym w sieci Natura 2000. Parlament przyjął
konkluzję, że władze Polski nie dopełniły obowiązku rzetelnego
przeanalizowania innych lokalizacji dla tej drogi.
Parlament wezwał Komisję Europejską, aby ta
pilnie wsparła finansowo działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa
ruchu drogowego w okolicach Białegostoku i Augustowa, wzdłuż drogi
nr 8. Raport rekomenduje również, aby Komisja Europejska wsparła
finansowo budowę jedynie tego przebiegu drogi Via Baltica, który
zostałby wyznaczony na podstawie strategicznej oceny oddziaływania
na środowisko i w pełnej zgodności z dyrektywami środowiskowymi
Unii Europejskiej [1].
‘Liczymy, ze ten raport będzie jeszcze jednym
argumentem za budową Via Baltici zgodnie z prawem europejskim i z
poszanowaniem unikalnych przyrodniczo obszarów, takich jak właśnie
Dolina Rospudy’ – powiedziały Małgorzata Znaniecka z OTOP i Magda
Stoczkiewicz z CEE Bankwatch Network, obie obecne na posiedzeniu
Komisji.
‘Decyzja na temat ostatecznego przebiegu trasy
Via Baltica musi być podjęta na podstawie wyników strategicznej
oceny oddziaływania na środowisko na które wciąż czekamy. Do tego
czasu należy się skupić na działaniach poprawiających
bezpieczeństwo mieszkańców regionu proponowanych przez organizacje
pozarządowe i Europosłów’ – komentuje Marta Majka Wiśniewska z WWF
Polska.
[1] Na zlecenie Generalnej Dróg Krajowych i Autostrad opracowywane są obecnie dokumenty strategiczne związane z przebiegiem korytarza Via Baltica. Publiczne wystąpienia Ministra Transportu – jak i planowane inwestycje - podważają jednak sensowność prowadzonych analiz, gdyż droga zdaniem ministra będzie przebiegać po linii obecnej drogi krajowej nr 8 z Warszawy przez Białystok do Budziska (granica państwa). Finansowanie tej inwestycji ze środków UE po krytycznym raporcie Parlamentu Europejskiego stoi pod znakiem zapytania.