Badania wskazują, że istnieje zależność pomiędzy współpracą nauczycieli a osiągnięciami uczniów oraz że nauczyciele, którzy otrzymali wsparcie od bardziej doświadczonych kolegów, rzadziej rezygnują z pracy w zawodzie. Dlatego celem mentoringu w środowisku szkolnym jest wyposażenie nowego (początkującego) nauczyciela w system wsparcia, który pomoże mu odnieść sukces w pracy w szkole.
Uważamy, że mentoring pomiędzy nauczycielami jest wartościowym narzędziem wdrażania nowych nauczycieli do zawodu i miejsca pracy na wszystkich etapach edukacji i powinien być promowany i realizowany w szkołach ze szczególną uwagą.
Opracowany przez nas model, choć testowany był w szkołach średnich, jest na tyle uniwersalny, że może być stosowany w każdym typie szkół, również w szkołach podstawowych a jego wdrożenie nie „kłóci się” ze stażem odbywanym przez początkujących nauczycieli, gdyż może odbywać się równolegle. A ponadto jest szansą dla tych nauczycieli, którzy nie mogą z różnych przyczyn być stażystami. Co istotne, uważamy, że mentoringiem można objąć także nauczycieli, którzy posiadają już staż nauczycielski ale wciąż nie czują się dobrze w swej roli, bądź takich, którzy zmielili miejsce swej pracy na inny rodzaj szkoły lub podejmują pracę w nowym dla siebie środowisku.
Z naszych spostrzeżeń podczas fazy testowej wynika, że mentoring jest szczególnie ważny w szkołach specjalnych, gdzie nauczyciel musi obok funkcji dydaktycznej spełniać jeszcze wiele innych ról oraz posiadać szczególne kompetencje. I właśnie tu pomoc mentora jest szczególnie ważna.
Opracowany przez nas model mentoringu pomiędzy nauczycielami opiera się na czterech filarach:
- dobrowolności – ani mentor, ani jego podopieczny nie powinni być zmuszani lub zobowiązani do relacji mentorskiej,
- relacja i dopasowanie pary mentor-podopieczny powinny być oparte na wzajemnym zrozumieniu i akceptacji obu stron,
- mentor jest świadomy swojej roli i jest do niej przygotowany,
- dyrekcja szkoły umożliwia i wspiera funkcjonowanie mentoringu pomiędzy nauczycielami w danej szkole.
Szczególnie ważna rola w mentoringu pomiędzy nauczycielami przypada mentorowi, który jest nauczycielem pracującym w tej samej szkole, co podopieczny. Jego podejście i kompetencje są podstawowym czynnikiem wpływającym na sukces programu mentoringu.
O tym, czy dana osoba, a w tym przypadku nauczyciel, może właściwie pełnić rolę mentora, decydują następujące kryteria:
- Posiadanie odpowiednich cech osobowościowych.
- Posiadanie odpowiedniej wiedzy, umiejętności oraz doświadczenia w zawodzie nauczyciela.
- Odpowiednia postawa oraz motywacja.
Dlatego uważamy, że szczególną uwagę należy poświęcić odpowiedniemu przygotowywaniu nauczycieli chcących pełnić funkcję mentora, w szczególności przez szkolenie „MENTOR” przygotowane w ramach naszego projektu.
Ponadto możliwość i zasady wdrożenia mentoringu pomiędzy nauczycielami zależy od kadry zarządzającej szkołą, a przede wszystkim od dyrekcji szkoły. Bardzo ważnym jest przekonanie dyrekcji szkoły do mentoringu tak, aby mogła ona wesprzeć odpowiednią jego realizację.
O wszystkich istotnych aspektach mentoringu pomiędzy nauczycielami można się dowiedzieć z opracowanych przez nas materiałów:
- Podręcznik. Model mentoringu pomiędzy nauczycielami szkół ponadpodstawowych.
- Zestaw materiałów treningowych. Trening dla Nauczycieli Mentorów.
- Poradnik. Jak wdrożyć model mentoringu w szkole – wskazówki dla szkół.
Dostęp do materiałów jest bezpłatny zgodnie z zasadami Creative Commons 4.0 International license.
Ponadto, Krakowskie Centrum Doskonalenia Kadr Oświatowych oferuje swoją pomoc we wdrożeniu mentoringu oraz szkoleniu mentorów.
Pobierz
-
Mentoring pomiędzy nauczycielami
pdf ・136.78 kB