„Wiedzę o świecie czerpiemy z memów”. Taką odpowiedź słyszymy od uczniów podczas warsztatów z edukacji medialnej, którą Instytut Dyskursu i Dialogu prowadzi w szkołach średnich w całym kraju.
Jeden z rodziców opowiadał nam kiedyś, że w czasie popołudniowego relaksu jego syn zaczął śmiać się w czasie, kiedy scrollował telefon. Ojciec zapytał go, o co chodzi, żeby pokazał z czego się śmieje. Chłopak pokazał mema, wytłumaczył mu, o co chodzi, ale ten nie zrozumiał nic z tego, o czym mówi jego syn.
Pokolenia nie zawsze się rozumieją, wiadomo – różnica wieku robi swoje. Jednak w zglobalizowanym świecie okazuje się, że bariery narastają, a mury rosną. Nie chcemy pisać tu o różnicach pokoleniowych, ale o potrzebie edukowania w zakresie rozumienia mediów, analizowania przekazów medialnych i wychodzenia z baniek informacyjnych. Tym bowiem Instytut Dyskursu i Dialogu zajmuje się w czasie prowadzonych warsztatów z edukacji medialnej.
Zdając sobie sprawę, że współcześnie, aby zainteresować młodzież i przekazać w sposób ciekawy wiedzę, trzeba zrobić to w angażującej formie. Dlatego prowadzone przez nas zajęcia z edukacji medialnej odbywają się przy pomocy gry planszowej Czwarta Władza. Gra została stworzona przez nas od podstaw. W sposób przejrzysty i namacalny, bo za pomocą analizy konkretnych przypadków, pokazuje mechanizmy działania mediów oraz relacje redakcji ze współczesną polityką.
Chcemy przełamywać bariery i przebijać bańki informacyjne, w których tkwi współczesna młodzież. Pokazywać jej, że dobrze jest wyjść poza humorystyczne obrazkowe informacje i czerpać wiedzę z innych źródeł. Czwarta władza w państwach demokratycznych to określenie wolnych i niezależnych mediów, które patrzą na ręce władzy.
Gra Czwarta Władza pokazuje, jakie są reguły funkcjonowania mediów i kształtowania linii redakcyjnych, tzn. pokazywania informacji z perspektywy wydawcy i właściciela instytucji medialnej. Gracze wcielają się w redaktorów naczelnych redakcji medialnych, muszą podejmować decyzje, jakie newsy nagłaśniać, a jakie nie, nie zapominając przy tym o finansach i wiarygodności swoich redakcji. Częścią gry jest quiz z edukacji medialnej, podczas którego uczestnicy warsztatów odpowiadają na pytania, korzystając z wiedzy zdobytej m.in. w szkole. Warsztaty są zatem uzupełnieniem nauczania ogólnego.
W tym roku szkolnym znowu będziemy starali się pokazywać młodym ludziom różne źródła informacji, aby memy nie stały się ich jedynym oknem na świat. Jeśli jesteście zainteresowani, żebyśmy przyjechali do waszej szkoły, bądź do szkoły waszego dziecka zapraszamy do kontaktu z Sarą Smyczek-Gołębiewską, tel. 733 502 120, s.smyczek@indid.pl.
Źródło: Instytut Dyskursu i Dialogu