Produkt spożywczy to nie tylko to, co konsumujemy, ale także produkcja, opakowanie, transport, energia, emisja odpadów przemysłowych. Wyrzucając produkt spożywczy, marnujemy nie tylko żywność, ale także energię potrzebną na przeprowadzenie wszystkich procesów związanych z jego produkcją, przetworzeniem, kupnem oraz spożywaniem. Żywność, która nie została wykorzystana, czyli mówiąc wprost została zmarnowana, ma znaczące oddziaływanie na środowisko naturalne, społeczne i ekonomiczne. Jako zjawisko społeczne w Polsce nie jest ono jeszcze silnie zbadane, chociaż jego skutki każdy z nas może odczuć zaglądając do własnych koszy.
Badania przeprowadzone na polskich konsumentach
w kwietniu 2008 roku przez Millward Brown SMG KRC na
reprezentatywnej próbie ogólnopolskiej realizowane, na zlecenie
Federacji Polskich Banków Żywności, wskazują, że w opinii 71%
społeczeństwa w Polsce marnuje się dużo żywności. Często zdarza się
kupować zbyt dużo żywności 31% społeczeństwu, a zakupy planuje
jedynie 53% badanych Polaków.
Marnowanie żywności jest także negatywnym
zjawiskiem patrząc z punktu widzenia dramatycznie rosnących cen
żywności. W roku 2008, jak podaje Światowy Program Żywnościowy,
ponad 100 mln ludzi zostanie głębiej wepchniętych w sferę ubóstwa,
jest to wynikiem wysokich cen żywności.