WOJDAT: Trudno jest porównać narzędzia współpracy samorządów z organizacjami pozarządowymi. Wiele rzeczy ma na nią wpływ. I historia, i ludzie, którzy współpracę budują, urzędnicy i ci spoza urzędu - Pełnomocnik prezydent m.st. Warszawy ds. organizacji pozarządowych komentuje Ranking "Przyjazny Samorząd".
Trudno jest porównać narzędzia współpracy samorządów z organizacjami pozarządowymi. Wiele rzeczy ma na nią wpływ. I historia, i ludzie, którzy współpracę budują, urzędnicy i ci spoza urzędu. Dużo też zależy od organizacji, które są po drugiej stronie. Budowanie klimatu współpracy nie spoczywa jedynie na barkach samorządów. Są miasta, gdzie ta współpraca układała się kiedyś lepiej. Nie oglądałem certyfikatów innych miast. Pozostałe polskie metropolie to jednak inne miasta. Nie chciałbym, żeby Warszawa porównywała się z nimi i nie chciałbym, żeby one porównywały się z Warszawą, bo specyfika jest zawsze inna. A tu mamy do czynienia z rankingiem, czyli chodzi o porównanie.
Współpraca finansowa i pozafinansowa
Problematyczna jest kwestia liczenia finansowego wsparcia dla organizacji. Pytanie, jak na poziomie samorządów są klasyfikowane subwencje oświatowe. Może być tak, że każdy samorząd klasyfikuje to inaczej. A tu powinniśmy mówić o pieniądzach, które idą z trybu ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie. To duży znak zapytania.
Zawsze powtarzam, że współpraca finansowa jest wypadkową współpracy pozafinansowej. Współpraca finansowa to konkretny mechanizm dotacyjny i zakupu usług, który wspomaga, realizuje wypracowane cele w trakcie współpracy merytorycznej, pozafinansowej. O wiele większe znaczenie ma w rankingu kategoria „form współpracy pozafinansowej”.
Nowe wskaźniki? Ilość zadań zlecanych organizacjom oraz dotacje wieloletnie
Ważnym wskaźnikiem mógłby być fakt zwiększania ilości zadań zlecanych organizacjom. Przykładem może być teatr prowadzony dotąd przed jednostkę samorządu, a teraz przekazany organizacji pozarządowej. To byłby bardzo czytelny wskaźnik zmiany roli organizacji pozarządowych w realizacji polityk lokalnych.
Istotnym finansowym kryterium byłby udział procentowy dotacji wieloletnich ogółem w dotacjach w roku. To byłby miarodajny wskaźnik. Mówi nie tylko o finansowym aspekcie, ale też o poziomie współpracy. Im więcej zadań przekazanych organizacjom w trybie wieloletnim, tym lepiej dla organizacji i stabilności zadań. Organizacje domagają się często umów wieloletnich. Jesteśmy jednym z pierwszych miast, które wprowadziło dotacje wieloletnie kilka lat temu.
Ranking a Model współpracy
Dziś został wypracowany model współpracy. To projekt realizowany przez kilka podmiotów, m.in. Departament Pożytku Publicznego. Być może mógłby on być narzędziem, filtrem, przez który można przyjrzeć się temu rankingowi. W trakcie tego projektu odbyła się wielka praca intelektualna, w której uczestniczyły różna środowiska uczestniczące we współpracy - wypracowano swego rodzaju kompromis.