Mamy dla was arkusze do prowadzenia uproszczonej księgowości w Excelu!
Od stycznia 2016 r. organizacje pozarządowe, które spełniają określone warunki, mogą zamiast tradycyjnej księgowości prowadzić uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów. Dla tych, którzy podjęli taką decyzję poradnik.ngo.pl przygotował specjalne, zgodne z Ustawą o rachunkowości, arkusze w Excelu. Wystarczy wypełniać i drukować!
Pliki dostępne są tutaj: https://poradnik.ngo.pl/co-to-jest-uproszczona-ewidencja-przychodow-i-kosztow
Przypominamy, że ewidencja przychodów i rozchodów to ściśle określone rozporządzeniem zestawienie przychodów i kosztów w układzie pozwalającym na zebranie wszystkich danych do wypełnienia deklaracji CIT-8 oraz ewentualnych ewidencji indywidualnych zatrudnionych osób i środków trwałych. W ewidencji tej nie ma miejsca na księgowy opis prowadzonych przez organizację projektów (księgowe wyodrębnienie projektów jest w wielu sytuacjach obowiązkowe).
Do wewnętrznej decyzji organizacji pozostaje, czy i w jaki sposób będzie prowadzić ewidencję kasy, zaliczek, rozrachunków, funduszu statutowego (po to by nie utracić kontroli finansowej nad stanem gotówki w organizacji).
- prowadzą działania w sferze zadań publicznych określonych w art. 4 ust. 1 ustawy o pożytku,
- nie prowadzą działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej,
- nie mają statusu organizacji pożytku publicznego,
-
osiągają przychody wyłącznie z:
- działalności nieodpłatnej pożytku publicznego z tytułu składek członkowskich, darowizn, zapisów, spadków, dotacji, subwencji, przychodów pochodzących z ofiarności publicznej,
- działalności odpłatnej pożytku publicznego z tytułu sprzedaży towarów i usług,
- tytułu sprzedaży, najmu lub dzierżawy składników majątkowych,
- tytułu odsetek od środków pieniężnych na rachunkach bankowych lub rachunkach w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, prowadzonych w związku z wykonywaną działalnością, w tym także odsetek od lokat terminowych oraz innych form oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, tworzonych na tych rachunkach,
- w roku poprzedzającym rok wyboru prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów osiągnęły przychody wyłącznie z tytułów, o których mowa w pkt d. w wysokości nieprzekraczającej 100 000 zł.
Organizacja musi podjąć formalną decyzję, że rezygnuje z prowadzenia pełnej księgowości na rzecz uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów w trybie określonym w statucie, np. uchwałą zarządu. Organizacje, które w 2016 r. chciały wprowadzić tę zmianę, musiały najpóźniej do 31 stycznia 2016 r. poinformować o niej właściwy jej Urząd Skarbowy. Organizacje, które dopiero rozpoczynają działalność (np. w połowie roku), zgłaszają taką decyzję w ciągu 30 dni od dnia rozpoczęcia działalności.
Organizacje, które zdecydowały się na tę formę nie będą musiały sporządzać sprawozdań finansowych.