Stowarzyszenie Inicjatyw Kulturalnych INSPIRO od czerwca 2009 roku realizuje projekt "Mały obywatel świata", który jest przeznaczony dla dzieci w wieku od 3 do 6 lat zamieszkujących teren Gminy Niepołomice. Projekt przybliża dzieciom odległe kultury Świata. Jest finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego - Działanie 9.5 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Projekt realizowany jest w partnerstwie z Samorządowym Przedszkolem im. Św. Kingi w Podłężu.
Już od ponad pół roku dzieci z tego terenu, podczas różnorodnych warsztatów poznają życie ich rówieśników z całego świata, a także uczą się polskich tańców ludowych. Podczas spotkań "odwiedziły" już m.in.: Japonię, Indie i Irlandię, Szwecję, Ukrainę, Chiny, Peru, Maroko czy USA, poznając zwyczaje, tradycję i kulturę tych krajów. Zajęcia mają na celu zapoznanie dzieci z tradycjami i kulturą innych narodów, pobudzenie ciekawości świata, zaszczepienie tolerancji i akceptacji, budzenie ciekawości i chęci poznania innych. Warsztaty prowadzone są zarówno przez wykładowców, jak i studentów krakowskich uczelni. Zajęcia z tańca ludowego prowadzone są przez tancerkę Zespołu Pieśni i Tańca Uniwersytetu Jagiellońskiego Słowianki.
Rozmawiamy z Beatą Kwiecińską, koordynatorką projektu Mały Obywatel Świata.
Skąd wziął się pomysł na projekt?
B.K.: – Inspiracją była Niepołomicka Akademia Inspiro – Cywilizację, projekt realizowany z Urzędem Miasta i Gminy Niepołomice oraz Fundacją Zamek Królewski w Niepołomicach, podczas którego uczestnicy zajęć prowadzonych przez wykładowców Katedry Porównawczych Studiów Cywilizacji UJ poznawali różne rejony Świata. Oprócz wykładów odbywały się także warsztaty w czasie których uczestniczący projektu m.in.: uczyli się chińskiej kaligrafii, poznawali podstawy indyjskich tańców Bharatanatjam, zgłębiali tajemnice ceremonii parzenia herbaty itp.
Cykl 10 spotkań cieszył się ogromną popularnością.
Ponadto INSPIRO od początków swej działalności (lipiec 2007) organizowało wiele zajęć dla dzieci młodzieży oraz dorosłych, starając się wypełnić lukę w działaniach kulturalnych, edukacyjnych i integracyjnych na miejskich (Niepołomice) jak i wiejskich obszarach Gminy. Sukces Niepołomickiej Akademii INSPIRO utwierdziły nas w przekonaniu o potrzebie zorganizowania podobnych zajęć pozaszkolnych dla najmłodszych.
Jakie dokładnie warsztaty pojawiają się podczas projektu i które z nich najbardziej cieszą dzieci?
B.K.: – Wszystkie zajęcia prowadzone w ramach projektu dostosowane są do wieku małych uczestników. Są to min. pokazy slajdów, urozmaicane ciekawymi rekwizytami prelekcje, pokazy filmów, wykorzystujące różne techniki zajęcia plastyczne, ćwiczenia manualne i ruchowe. Z reguły, kluczem do poznania odległych kultur są sylwetki rówieśników.
Duża różnorodność oraz dynamiczne prowadzenie zajęć pozwalają na utrzymanie zainteresowania dzieci prezentowanym tematem.
Największym powodzenie cieszyły się zajęcia w czasie których, dzieci budowały piramidę ze styropianowych klocków, konstruowały drapacz chmur czy posypywały się ścinkami kolorowej bibuły w czasie imitacji indyjskiego święta Holi.
Czy można powiedzieć, że osiągnęli Państwo założone cele?
B.K.: – Zdecydowanie tak. Spotkaliśmy się z bardzo pozytywnymi reakcjami zarówno dzieci jak i rodziców. Dzieciaki są bardzo ciekawe i chłonne wiedzy. Udaje im się zapamiętać dużo informacji, którymi dzielą się w domu z najbliższymi. Dzięki projektowi dzieci poznają swoich rówieśników z całego świata, bogactwo kultur, różnorodność przyrody oraz mogą obcować z ciekawymi, często bardzo egzotycznymi rekwizytami (oryginalnymi strojami, przedmiotami użytkowymi). Pozbawione uprzedzeń dzieci, uczą się otwartości na innych, radości z różnorodności, poznają Świat zdobywając elementarną wiedzę geograficzną i etnograficzną. Ponadto uczestnicy mają okazję do bliższego poznania rodzimej kultury podczas przygotowanych dla nich warsztatów tańca ludowego, które wzmacniają poczucie tożsamości oraz poprzez zabawę i odpowiednie dla najmłodszych ćwiczenia, przybliżają dzieciom podstawy polskich, tradycyjnych tańców ludowych.
Co Państwa, jako realizatorów i koordynatorów, najbardziej motywuje do dalszej pracy? Co daje największą satysfakcję?
B.K.: – Radość dzieci oraz wyrazy uznania ze strony rodziców. Świadomość tworzenia najmłodszym warunków do nieograniczonego rozwoju, wyrównywanie różnic edukacyjnych, poszerzanie horyzontów wiedzy i wyobraźni. Utrwalanie pozytywnych wzorców: poszanowania i rozumienia różnic, poczucia równoważności, tolerancji.
Czy planują Państwo kolejną edycję tego projektu?
B.K.: – Tak.
Źródło: Stowarzyszenie Inicjatyw Kulturalnych INSPIRO