Dzięki Małopolskiemu Forum Organizacji Pozarządowych Zarząd Województwa doskonale wie, jaki potencjał tkwi w organizacjach i chętnie realizuje z nimi wspólne inicjatywy. Forum powstało pięć lat temu jako projekt zgłoszony przez Fundację Rozwoju Demokracji Lokalnej Małopolski Instytut Samorządu Terytorialnego i Administracji (FRDL MISTiA). Ostatecznie znalazł się jednak pod opieką Zarządu Województwa i tak jest do dzisiaj.
Projekt „Małopolskie Forum Organizacji Pozarządowych” zakładał
serię szkoleń dla pracowników małopolskich organizacji na temat
pisania i zarządzania projektami, pozyskiwania środków oraz
budowania koalicji. Oferta spotkała się z dużym zainteresowaniem,
przeszkolono ok. 600 osób. Tak powstała baza organizacji
zainteresowanych zdobywaniem wiedzy, wymianą doświadczeń i chętnych
do dalszej współpracy z samorządem. W odpowiedzi na te potrzeby
zorganizowano pierwszą konferencję Małopolskiego Forum.
– Dla wielu organizacji była to, w tamtym okresie, jedyna
możliwość wysłuchania ekspertów, poznania „nowinek o sektorze”, czy
wzięcia udziału w panelach dyskusyjnych – przyznaje Joanna Sutuła z
FRDL MISTiA.
Dlatego też propozycja, jaka wyszła z Urzędu, aby Forum
przybrało formę regularnych spotkań dwa razy do roku, spotkała się
z pozytywnym odbiorem ze strony środowiska pozarządowego.
Konferencje, odbywające się w ramach Forum, służą nie
tylko wymianie doświadczeń, ale przede wszystkim są przestrzenią do
dyskusji o najważniejszych problemach społecznych regionu, o
wzajemnych relacjach organizacji i samorządów.
Jak działa Forum?
Z założenia Forum nie ma odrębnej osobowości prawnej. Jest
platformą współpracy, wymiany doświadczeń i dzielenia się wiedzą.
Każda organizacja może być członkiem Forum, uczestnicząc w
kolejnych konferencjach. Centrum dowodzenia znajduje się z Urzędzie
Marszałkowskim, w biurze koordynatora ds. współpracy z
organizacjami pozarządowymi. Urząd zabezpiecza stronę finansową
przedsięwzięcia i najczęściej także organizacyjną. Każdemu Forum
przewodzi partner merytoryczny, czyli organizacja, która
szczególnie dobrze zna się na zagadnieniu będącym wiodącym tematem
spotkania. I tak Stowarzyszenie „Wiosna” patronowało Forum o
wolontariacie, a FRDL MISTIA – spotkaniu poświęconemu współpracy
samorządów i organizacji pozarządowych w Małopolsce.
Tematy kolejnych Forów ustalane są na podstawie
komentarzy nadsyłanych do urzędu przez organizacje przy okazji
konsultacji programów współpracy oraz w ankietach oceniających
każde Forum.
Czas na zamiany
Obecnie planuje się wprowadzenie zmian w formule Forum. Jedną
z nich jest pomysł przekazania koordynacji Forum wybranej
organizacji pozarządowej. Opowiadają się za tym zarówno
organizacje, jak i samorząd. Pierwszym krokiem w tym kierunku było
ogłoszenie przez Urząd otwartego konkursu na organizację VIII Forum
(czerwiec 2007 r.). Konkurs wygrała wówczas Fundacja dla
Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Rozważa się także kolejne zmiany, m.in. możliwość rezygnacji z
jednego Forum w roku (tzw. czerwcowego) na rzecz spotkań
(jesienią), których głównymi odbiorcami będą przedstawiciele
samorządów lokalnych. Pierwsza konferencja „Jak skutecznie
współpracować z sektorem pozarządowym” dla przedstawicieli gmin i
powiatów Małopolski odbyła się 3 października w Krakowie. Spotkaniu
towarzyszyły Targi Organizacji Pozarządowych oraz gra miejska dla
młodzieży.
Małopolska Rada Pożytku Publicznego
Dzięki Forum powstały niemal wszystkie inicjatywy i projekty
realizowane wspólnie przez samorząd województwa i organizacje
pozarządowe.
– Uczestnicy spotkań stale dostarczają nowych pomysłów,
stawiają przed nami kolejne wyzwania i mobilizują do dalszych
działań. To od Forum wszystko się zaczęło – podsumowuje Małgorzata
Pyka, koordynatorka współpracy z organizacjami pozarządowymi w
Kancelarii Urzędu Marszałkowskiego.
Jednym z sukcesów Małopolskiego Forum jest
powołanie Małopolskiej Rady Pożytku Publicznego (MRPP).
– Impuls do powołania Rady wyszedł od Marszałka. Organizacje
chętnie podjęły temat – mówi ks. Jacek Stryczek, członek Rady i
Prezes Stowarzyszenia „Wiosna”.
Pierwsze wybory do Rady odbyły się w grudniu 2005 r.
Dwuletnia kadencja Rady rozpoczęła się w styczniu 2006 r.
Pięciu na pięciu
W skład Rady wchodzi dziesięć osób: po pięciu przedstawicieli
każdego sektora. Rada kierowana jest przez dwóch
współprzewodniczących. Do pierwszego składu Rady organizacje same
zgłaszały swoich kandydatów, każdy kandydat musiał mieć poparcie
pięciu innych organizacji. Zgłoszeni kandydaci wybrali spośród
siebie pięciu przedstawicieli do Rady i wskazali
współprzewodniczącego.
Stronę samorządową reprezentują: przedstawiciel wybierany
przez Forum Wójtów, Burmistrzów i Prezydentów Małopolski, dwóch
przedstawicieli radnych wybieranych przez Komisję Polityki
Prorodzinnej i Społecznej Sejmiku Województwa Małopolskiego,
członek Zarządu Województwa oraz przedstawiciel Konwentu Starostów.
W pracach Rady bierze udział dwóch niezależnych ekspertów.
Opiniowanie, konsultowanie, monitorowanie
Rada jest zespołem opiniodawczo-doradczym. Jej zadania dotyczą
zarówno prowadzenia dialogu obywatelskiego, jak i współpracy
pomiędzy sektorami publicznym i pozarządowym. Rada wyraża opinie w
sprawach dotyczących stosowania ustawy o działalności pożytku
publicznego, konsultuje rządowe i regionalne projekty aktów
prawnych, a także stale monitoruje i udoskonala współpracę
administracji samorządowej z organizacjami pozarządowymi. Zadaniem
Rady jest także udział w pracach Małopolskiego Forum Organizacji
Pozarządowych. Wśród priorytetów wymienianych przez członków
pierwszej Rada znalazło się np. stworzenie systemu finansowania
organizacji i systemu wsparcia w dziedzinie poradnictwa i
szkoleń.
Jednym z sukcesów Rady jest obecny kształt
Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi. O innym
osiągnięciu mówi ks. Stryczek:
– Dzięki temu, że Rada podniosła problem wolontariatu w
szkołach, udało się przełamać obawy dyrektorów szkół. Obecnie
szkoły są chętne i otwarte na przyjmowanie wolontariuszy do pracy z
dziećmi.
Problemy z komunikacją i prawem
Niestety, Radzie nie udało się wypracować jasnych reguł
przekazywania informacji o tym, co dzieje się na jej forum –
przedstawiciele organizacji sygnalizują, że nie wiedzą do końca,
czym Rada się zajmuje. Poza ogólnodostępnymi protokołami z
posiedzeń (na stronie www.malopolskie.pl) nie ma innych sposobów
informowania o pracach Rady.
Dalsza działalność Rady napotyka także na problemy
legislacyjne. Jej regulamin jest niezgodny z projektem nowelizacji
ustawy o działalności pożytku publicznego. Zgodnie z tymi zapisami
regionalne rady pożytku publicznego powoływane mają być z
inicjatywy organizacji pozarządowych, a Małopolska Rada powstała z
inicjatywy Marszałka, inny jest także proponowany skład Rady.
Dlatego na razie działania MRPP zostały zawieszone. Członkowie
Rady, pomimo zakończonej kadencji, zobowiązali się jednak zasiadać
w niej do chwili wyboru nowego składu i zadeklarowali gotowość do
pracy nad Programem współpracy z organizacjami na 2009 r.
Nowe wybory i nowe zasady
Nie czekając na nowelizację ustawy, Urząd Marszałkowski
przygotował nową propozycję wyłaniania przedstawicieli Małopolskiej
Rady. Jest ona obecnie dopracowywana. Urząd zaproponował, aby w
proces wyboru przedstawicieli do Rady włączyć, powstające w pięciu
miejscowościach w Małopolsce, punkty konsultacyjne dla organizacji
pozarządowych. Punkty mają m.in. wspierać lokalne organizacje,
rozwijać współpracę z samorządami i opiniować programy współpracy.
Mogłyby one także zająć się wyłanianiem kandydatów na członków
Rady. Prowadzenie punktów powierzono, wyłonionym w drodze konkursu,
lokalnym organizacjom i zlecono jako zadanie publiczne.
Ostateczny kształt MRPP będzie znany na początku 2009
r.
Wyzwania
Poza wyzwaniem, jakim będzie powołanie nowej Rady, ważne jest
też znalezienie sposobu, aby w jej działania bardziej chciały się
zaangażować małopolskie organizacje. A także, aby brały udział w
konsultowaniu priorytetów prac Rady i ocenianiu jej efektów.
– Szczególnie zależy nam, aby MRPP miała bliski kontakt z
organizacjami w terenie, aby nie stała się wyłącznie forum
ekspertów – podkreśla Małgorzata Pyka.
Źródło: gazeta.ngo.pl - 10(58)2008