14 czerwca 2006 na Wydziale Nauk Ekonomicznych UW została obroniona przez Macieja Jakubowskiego praca doktorska "Efektywność instytucji zarządzających lokalnymi dobrami publicznymi na przykładzie inicjatywy Mała Szkoła". Promotorem pracy był prof. Jerzy Wilkin.
Główna tezą było to, iż Małe Szkoły są
efektywniejsze niż szkoły samorządowe. Zastosowano metodę
porównania osiągnięć uczniów Małych Szkół z uczniami w szkołach
samorządowych leżących w tych samych gminach na podstawie wyników
sprawdzianu szóstoklasistów z lat 2002 - 2005 i analizę kosztów
Małych Szkół i szkół samorządowych. Wykazano, iż Małe Szkoły
utrzymują się głównie z subwencji oświatowej przekazywanej jako
dotacja gminy. Są przez to znacznie tańsze niż podobnych rozmiarów
placówki samorządowe. Jeśli chodzi o jakość nauczania to
przeciętnie uczniowie Małych Szkół uzyskują wyższe wyniki niż ich
koledzy ze szkół samorządowych w tej samej gminie. Czyli Małe
Szkoły są bardziej efektywne (mają wyższy stosunek jakości do
kosztów) niż szkoły samorządowe.
Wskazano też potencjalne czynniki wyższej
efektywności: większa elastyczność w zarządzaniu placówką,
zaangażowanie rodziców i lepszy z nimi kontakt, mniejsze klasy itd.
Ten ostatni element przebadano dokładniej wskazując, że mniejsze
klasy podnoszą wyniki, ale nie mogą w pełni wyjaśniać wyższej
efektywności.
Temat wpływu wielkości klasy na efekty
nauczania zostanie przedstawiony na spotkaniu w ramach seminarium
„Badania i polityka edukacyjna” inaugurującym prace Zespołu
Interdyscyplinarnych Studiów nad Edukacją Instytutu Filozofii i
Socjologii PAN w dniu 28 czerwca.
Źródło: Federacja Inicjatyw Oświatowych