Klubokawiarnie, warsztaty rozwojowe, grupy plastyczne, sportowe – oferta miejsc i zajęć dla najmłodszych jest coraz szersza. Większość tych propozycji jest jednak dostępna głównie w większych miejscowościach i odpłatna, a nawet drobne kwoty mogą wykraczać poza możliwości finansowe rodziców starających się zapewnić dzieciom to, co ich zdaniem wspomaga rozwój.
Grupy zabawowe są zaś pomysłem, który można łatwo modyfikować i rozwijać według możliwości organizatora. Każdy ma w grupie swoją rolę do spełnienia: przeszkolony animator (Fundacja Komeńskiego przygotowała do tej roli bibliotekarki) pokazuje jak prostymi sposobami można pomagać dzieciom w rozwoju, rodzice biorą̨ odpowiedzialność́ za funkcjonowanie grupy – wspólnie opracowują̨ szczegółowe zasady działania, harmonogram zajęć́, program pracy z dziećmi, proponują̨ i samodzielnie prowadzą zabawy, rozdzielają̨ odpowiedzialność́ za poszczególne zadania, pomagają̨ w zdobywaniu funduszy. A dzieci? Cieszą się pożytecznie spędzonym czasem i możliwością budowania czegoś ze swoimi rodzicami oraz resztą grupy. I choć z nazwy grupy pozostają zabawowe, trudno odmówić im roli edukacyjnej, integracyjnej, społecznej.
Co ważne, oferta bibliotek skierowana do dzieci i rodziców jest często jedyną propozycją edukacyjną dla małych dzieci i rodziców w miejscowości. Widać to przede wszystkim na wsi, gdzie nadal do przedszkola nie ma dostępu prawie 50 procent trzy- i czterolatków. W takich miejscach szczególne zadanie przypada organizacjom pozarządowym, które we współpracy z bibliotekami i rodzicami mogą stworzyć właściwe warunki i zajęcia sprzyjające rozwojowi najmłodszych.
Fundacja Komeńskiego podkreśla, że dzieci rozwijają się najdynamiczniej w pierwszych pięciu latach życia. Od tego, co dostaną od nas – dorosłych w dużym stopniu zależy czy w przyszłości będą kreatywnymi pracownikami, czy będą dobrze pracować zespołowo, czy będą szczęśliwymi ludźmi. Dlatego mi.in. zestawy edukacyjne do wypożyczania w bibliotekach są dobrym wsparciem rozwoju małych dzieci.
Na co może liczyć organizacja pozarządowa, gdy zacznie współpracę z biblioteką?
- możliwość skorzystania z bibliotecznej przestrzeni, gdzie mogłyby odbywać się zajęcia prowadzone przez organizację,
- możliwość wykorzystania komputerów, Internetu i innego sprzętu informatycznego, znajdującego się w bibliotece,
- zamieszczanie informacji o działaniach na stronie internetowej biblioteki,
- rozwieszenie plakatów, wyłożenie ulotek, które pomogą dotrzeć do zainteresowanej grupy odbiorców,
- korzystanie z zasobów (poradniki, czasopisma) dla rodziców poświęconych rozwojowi i wychowaniu dzieci, a także z księgozbioru przeznaczonego dla najmłodszych oraz – jeśli są w bibliotece – zestawów edukacyjnych dostarczonych przez Fundację Komeńskiego,
- możliwość wspólnego ubiegania się o grant na realizację działań, także z innych źródeł finansowania, niedostępnych dla organizacji pozarządowych w przypadku samodzielnego aplikowania,
- wsparcie bibliotekarza-animatora w zorganizowaniu grupy zabawowej,
- pomoc bibliotekarza w realizacji zajęć oraz udzielaniu porad biblioterapeutycznych,
- jeśli biblioteka brała udział w projekcie FK, ma już zestawy edukacyjne, które mogą być inspiracją do stworzenia kolejnych, a także doświadczenie we współpracy z rodzicami i dziećmi.
Jak organizacja powinna przygotować się do takiej współpracy?
- Sięgnąć do zasobów podlinkowanych w artykule, w tym szczególnie dwóch publikacji: „Jak pracować z małymi dziećmi. Poradnik dla bibliotek. Inspiracje” oraz “Grupy Zabawowe dla małych dzieci i rodziców – poradnik dla gmin i organizacji pozarządowych” i bloga “Dzieci i rodzice w bibliotece”, aby poznać zasady i podpowiedzi dotyczące realizowania zajęć w bibliotekach.
- Jeśli projekt jest kierowany do dzieci i rodziców, warto sprawdzić, czy biblioteka brała udział w projekcie Fundacji Komeńskiego – jeśli tak, można wejść na stronę biblioteki lub spotkać się z jej pracownikami, aby przekonać się jak przebiegał projekt w danej miejscowości.
- Jeśli projekt wiąże się z rozwojem dzieci, warto przy jego tworzeniu sięgnąć do internetowej biblioteczki FK.
- Opisać projekt i przygotować jego harmonogram oraz oczekiwane rezultaty.
- Spisać pomysły na współpracę z biblioteką.
- Przedstawić bibliotece projekt i pomysły na współpracę. Wskazać, jakie korzyści odniesie biblioteka, organizacja, i co zyskają mieszkańcy. Ustalić podział zadań i osoby, które za poszczególne zadania będą odpowiedzialne.
Projekty „Biblioteczne zajęcia dla dzieci i rodziców” i „Dzieci i rodzice w bibliotece” są realizowane w ramach Programu Rozwoju Bibliotek.
Program Rozwoju Bibliotek jest wspólnym przedsięwzięciem Fundacji Billa i Melindy Gates i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, a jego realizatorem jest Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.
Źródło: Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego