Małe gesty, wielka zmiana – jak Polacy wprowadzają dobroczynność do codzienności? Raport Donateo
Aż 77% Polaków zetknęło się z możliwością mikrodonacji przy płatnościach za zakupy. Jakie mają podejście do tej formy wsparcia? Kogo najczęściej wspierają finansowo? W raporcie Fundacji „#MocDobrychGestów – siła mikrodonacji w Polsce” zostało przeanalizowane zjawisko mikrodonacji oraz postawy Polaków wobec dobroczynności.
– Rezultaty naszego najnowszego badania ogromnie nas cieszą. Pokazują jak bardzo mikrodonacje zdążyły zadomowić się w polskim krajobrazie dobroczynności oraz w kanałach online i offline – mówi Anna Płatek, Członkini Zarządu Fundacji Donateo. W ostatnich latach obserwujemy bowiem wciąż rosnące zaangażowanie społeczeństwa w niesienie pomocy potrzebującym także poprzez niewielkie kwoty, które mają ogromną moc dzięki skali i regularności wsparcia, czyli mikrodonacje” – dodaje Anna Płatek.
Badania zlecone przez Fundację Donateo pokazują, że ponad połowa z nas angażuje się w działania charytatywne, kierując się przekonaniem o ich istotności. Co piąta osoba postrzega pomaganie jako swój obowiązek, co przekłada się na regularne wsparcie inicjatyw dobroczynnych, zwłaszcza wśród osób młodszych osób. Kobiety częściej wyrażają pozytywny stosunek do idei pomagania, a najczęstszym motywem jest współczucie. Najchętniej wspierane cele to: pomoc chorym dzieciom, reagowanie na nagłe wydarzenia w kraju oraz ochrona zwierząt.
Idea mikrodonacji podczas codziennych zakupów zyskuje na popularności, bowiem aż 77% badanych spotkało się z tą formą wsparcia, a połowa z nich uważa, że świadczy to o zaangażowaniu społecznym sieci handlowych, zwłaszcza wśród najmłodszych konsumentów. Połowa osób, które miały możliwość przekazania mikrodatku, skorzystała z niej, często reagując początkowym zaskoczeniem, ale po uzyskaniu informacji chętnie wspierała wybrane cele.
Polacy wobec mikrodonacji
Raport Fundacji Donateo przedstawia postawy Polaków wobec mikrodonacji – 54% z nas angażuje się w działania charytatywne, a dla 20% jest to wręcz obowiązek. Mikrodonacje są dobrze przyjmowane w miejscach zakupów – aż połowa respondentów, którzy mieli taką możliwość, zdecydowała się na wsparcie. To dowód na rosnącą świadomość i chęć pomagania poprzez drobne gesty.
Raport „#MocDobrychGestów – siła mikrodonacji w Polsce” ukazuje również motywacje do pomagania. Aż 74% badanych deklaruje pozytywny stosunek do wsparcia innych, a głównym motywatorem jest współczucie – wskazało na nie 60% respondentów. Co ciekawe, regularne angażowanie się w działalność charytatywną deklaruje 35% młodych osób w wieku 18-24 lat. Wniosek? Młode pokolenie jest świadome potrzeb społecznych i aktywnie angażuje się w ich zaspokajanie.
Mikrodonacje – przyszłość społecznej odpowiedzialności biznesu
Raport Fundacji Donateo to nie tylko statystyki, ale także dowód na to, że drobne gesty mogą zmieniać świat. Większość Polaków chętnie dorzuca kilka złotych do wspólnej skarbonki, gdy nadarza się okazja. Firmy, które uwzględniają mikrodonacje w strategiach CSR, nie tylko zyskują w oczach klientów, ale również stają się częścią większej zmiany społecznej. Mikrodonacje stają się kluczowym elementem strategii biznesowych, wzmacniając pozytywny wizerunek marek oraz angażując klientów w działania na rzecz dobra wspólnego.
Raport został opracowany w oparciu o badanie zrealizowane przez agencję Inquiry na próbie 1222 dorosłych Polaków, robiących zakupy w wybranych sieciach handlowych.
Agencja Inquiry ma ponad 20 lat doświadczenia w badaniach konsumenckich, specjalizuje się w zagadnieniach dotyczących szeroko rozumianego handlu. Firma działa w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, realizując projekty dla sieci detalicznych, e-commerce, centrów handlowych, mediów oraz usług związanych z handlem, takich jak płatności czy dostawy. Od analizy zachowań konsumenckich poprzez segmentację klientów po badania stref zasięgu, projekty Inquiry pomagają w pełni wykorzystać potencjał rynku. Inquiry jest ponadto członkiem międzynarodowej Grupy Ebeltoft, zrzeszającej firmy zajmujące się doradztwem dla handlu.
Mikrodonacje zostały wdrożone w 2022 r. z inicjatywy wrocławskiej firmy BetterPOS. Ta sama spółka stworzyła projekt Donateo, który na bazie swojego fundraisingowego sukcesu przeistoczył się w Fundację Donateo powstałą w 2023 r. Od wdrożenia mikrodonacji kampanie z udziałem Donateo mogły wesprzeć ponad 80 organizacji z całej Polski niebagatelną kwotą 20 mln zł. Stało się tak dzięki zaufaniu partnerów i hojności klientów partnerów BetterPOS: Auchan, Carrefour oraz Przelewy24.
Źródło: Fundacja Donateo