Podatnicy będą mogli przekazać 1% swojego podatku dla organizacji pożytku publicznego w znacznie łatwiejszy sposób.
Rozliczając się z dochodów uzyskanych w roku 2007, podatników
chcących przekazać 1% dla organizacji pożytku publicznego czeka
miła niespodzianka. Do tej pory podatnicy musieli wpłacać osobiście
i z własnej kieszeni pieniądze na konto wybranej organizacji,
uwzględniając to później w swoim rozliczeniu i przechowując dowód
wpłaty.
Tym razem nie trzeba będzie osobiście przekazywać pieniędzy na
konto organizacji, a wyręczy nas w tym urząd skarbowy, którego
obowiązkiem będzie przekazać 1% naszego podatku w przeciągu trzech
miesięcy od otrzymania deklaracji.
1% będzie można przekazać tylko jednej organizacji (a nie jak
wcześniej kilku podmiotom), wpisując w odpowiedniej rubryce
zeznania podatkowego nazwę organizacji i jej numer KRS. Resztę
roboty wykona za nas urząd skarbowy. To jednak nie koniec zmian.
Przekazując 1% swojego podatku za rok 2007 podatnicy pozostaną
całkowicie anonimowi. Do tej pory organizacje pożytku publicznego
otrzymywały informacje od kogo wpłynęła dana darowizna. Teraz
jedynie organizacje będą wiedzieć, z którego urzędu skarbowego
będzie pochodzić określona kwota.
Z badań przeprowadzonych przez Stowarzyszenie Klon/Jawor w
listopadzie 2006 roku wynika, że co druki Polak (53,2 %) posiadał
wiedzę o możliwości przekazania 1% organizacjom pożytku
publicznego, jednak zaledwie 18% Polaków zadeklarowało, że zamierza
skorzystać z tej opcji. Środowisko organizacji pozarządowych nie
ukrywa, że liczy na to, że wprowadzone innowacje przyczynią się do
poprawy tej statystyki.
Czy zmiany w sposobie przekazywania 1% zapowiadają lepsze czasy dla
organizacji pożytku publicznego? Trudno w tej chwili na to
jednoznacznie odpowiedzieć, jednak wszystko wskazuje na to, że jest
to krok uczyniony we właściwym kierunku. Co prawda nowe rozwiązanie
nie jest pozbawione wad i kontrowersji, jednak uproszczenie zasad
przekazywania części podatku jest ukłonem nie tylko w stronę
podatnika, lecz również w stronę sektora organizacji pozarządowych.
Teraz tylko wystarczy skupić się na promowaniu nazwy organizacji i
jej numeru KRS wśród podatników, zaś podatkowe zawiłości można
odstawić na bok. Tym samym nowe pole do popisu dostali spece od
marketingu i piarowcy, którzy powinni się zastanowić nad tym, jak
zachęcić społeczeństwo do wspierania organizacji pozarządowych za
pośrednictwem 1%. Bo idea z pewnością jest słuszna i warta
rozważenia…
Źródło: inf. własna www.slask.ngo.pl