„Made in Poland” premiera animacji w Światowy Dzień Godnej Pracy
7 października obchodzony jest Światowy Dzień Godnej Pracy. Przyłączając się do obchodów chcemy zwrócić uwagę na kwestie transparentności oraz godnej płacy w przemyśle modowym. Z tej okazji zapraszamy na internetową premierę animacji studentki warszawskiej ASP Agnieszki Róży pt.: „Made in Poland”.
Krótki metraż ukazuje problemy z jakimi spotykają się na co dzień pracownice niektórych polskich szwalni oraz stawia ważne pytanie czy uszyte w Polsce zawsze oznacza z poszanowaniem praw człowieka. Animacja została zainspirowana doświadczeniami twórczyni oraz wywiadami ze szwaczkami opublikowanymi przez Fundację Kupuj Odpowiedzialnie.
Mimo wielu deklaracji ze strony marek odzieżowych, nadal w fabrykach na całym świecie, osoby znajdujące się na końcu łańcucha dostaw, zmagają się ze skrajną biedą, brakiem umów oraz przemocą. Żeby ta sytuacja mogła się zmienić, potrzebne jest coś więcej niż deklaracje ze strony firm. Pierwszym krokiem jest ujawnienie miejsc, w których szyją marki i przejrzystość w komunikacji całego łańcucha dostaw. Pozwoli to na większy monitoring sytuacji w konkretnych miejscach, a także zmotywuje firmy do wzięcia odpowiedzialności za pracowników na najniższych stanowiskach.
Wraz z organizacjami z całego świata zrzeszonych w sieci Clean Clothes Campaign, Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie, uruchomiła stronę https://fashionchecker.org/pl/, dzięki której każdy z nas może sprawdzić czy jego ulubiona marka jest transparentna oraz czy dba o godną płacę osób szyjących ich ubrania. Jest to m.in. baza 108 największych marek modowych. Liczba firm będzie stale rosła. Można w niej przeczytać również czym jest godna płaca, transparentność i zapoznać się z danymi na temat sytuacji szwaczek w różnych krajach. Firmy zostały poproszone o odpowiedzi na szereg pytań dotyczących kluczowych obszarów działań potrzebnych do zagwarantowania godnej płacy w ich łańcuchach dostaw.
Animację Agnieszki Róży Słupek pt. „Made in Poland” będzie można obejrzeć od 7 października na kanale Youtube oraz na profilu na Facebooku Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie.
„Made in Poland” – Jak nie kierować się metką?
Animacja została stworzona w myśl powiedzenia „po nitce do kłębka”. Śledzimy historię t-shirtu z metką „made in Poland”: od zakupienia go w sklepie aż do szwalni i jej pracownic. O tym jak często złe warunki panują w szwalniach, mało kto mówi. Zatrudnione tam osoby boją się cokolwiek powiedzieć. Z różnych powodów. Zdania wyszywane na maszynie pod koniec animacji, symbolizują milczenie: zarówno szwaczek jak i społeczeństwa. Cytaty pochodzą z wywiadów przeprowadzonych z pracownicami, które odważyły się powiedzieć o swojej sytuacji. Warto wspomnieć, że nasze szwalnie szyją nie tylko dla polskich klientów, ale także dużych zagranicznych marek, także luksusowych.
„Animacja nie ma na celu naznaczenia każdej metki “made in Poland” jako złej i nieetycznej. Problem niegodnego wynagrodzenia oraz pracy ponad siły dotyczy także wielu innych państw. W Polsce świadomość zrównoważonego projektowania nadal rośnie, a na rynku wciąż pojawiają się nowe marki, które wiedzą jak ważna w dzisiejszych czasach jest transparentność w świecie mody. To co jest najważniejsze w przekazie animacji, to zwrócenie uwagi na problem szwalni oraz zachęcenie odbiorcy do przemyślanych wyborów konsumenckich.” mówi twórczyni animacji Agnieszka Róża.
Animacja powstała w ramach II semestru kursu magisterskiego w Pracowni Projektowania Interdyscyplinarnego na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie, pod kierunkiem dr hab. Jarosława Kozakiewicza. Została wykonana w technice 2D animacji komputerowej.
Agnieszka Róża Słupek – projektantka, studentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, stypendystka programu Erasmus + na Accademia di belle arti di Brera w Mediolanie, absolwentka Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie na kierunku wzornictwo. Uczestniczka wystaw i projektów. Interesuje się designem i grafiką. Swoją pracę wiąże ze zrównoważoną modą. Hobbystycznie zajmuje się szyciem i animacją.
Wraz ze stroną Fashion Checker został opublikowany raport „Płace pod lupą”, który opierasię na badaniach przeprowadzonych w 2019 i na początku 2020 r. w Chinach, Indonezji, Indiach, na Ukrainie i w Chorwacji. Badacze i badaczki rozmawiali na miejscu z ponad 490 pracownicami i pracownikami 19 fabryk szyjących ubrania dla 40 różnych firm.
Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie (FKO) jest ogólnopolską organizacją działającą na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska, odpowiedzialnej konsumpcji i produkcji oraz przestrzegania praw człowieka i zasad ochrony środowiska w biznesie. Chcemy sprawić, by w gąszczu towarów i usług każdy mógł odnaleźć produkty wytworzone z poszanowaniem środowiska i godności pracowników. Więcej informacji: www.ekonsument.pl
Clean Clothes Campaign (CCC) działa na rzecz poprawy warunków i wzmocnienia pozycji pracowników w globalnym przemyśle odzieżowym. CCC prowadzi kampanie krajowe w 18 krajach europejskich przy wsparciu sieci 250 organizacji na całym świecie. Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie jest polskim partnerem CCC. Więcej informacji: www.cleanclothes.org
Źródło: Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie