Lupa Medialna to narzędzie internetowe, które, daje możliwość zwykłemu Kowalskiemu wygenerowania wykresów i zestawień z monitoringu mediów. Narzędzie pokazuje w sposób statystyczny, jaki jest obraz polskich mediów.
Napoleon Bonaparte podobno twierdził, że bardziej boi się trzech gazet, niż trzech tysięcy bagnetów. To pokazuje, że rola mediów w kształtowaniu polityki i rzeczywistości była nie do przecenienia już w XVIII-XIX wieku. Media (rozumiane szeroko) to tzw. czwarta władza, która współcześnie tworzy warunki do kształtowania polityki na całym świecie. Właśnie dlatego przyglądamy się pracy mediów.
Instytut Dyskursu i Dialogu (INDID) stara się analizować i wpływać na realne działania mediów w Polsce chociażby formułując diagnozę stanu polskich mediów, pisząc rekomendacje w formie raportów oraz angażując do tego dziesiątki obywateli i obywatelek. Od początku INDID skupił się na coraz bardziej widocznym problemie jakim jest brak rzetelności mediów i próbie zbudowania społeczności, która będzie regularnie dokonywała monitoringu przekazów medialnych, aby pokazać ich stronniczość i wskazać przejawy dobrego i rzetelnego dziennikarstwa. Właśnie mija 5 lat od powstania fundacji Instytut Dyskursu i Dialogu.
W tym czasie przeanalizowaliśmy tysiące przekazów medialnych, ale dopiero obecnie jesteśmy w stanie upowszechnić na szerszą skalę wyniki monitoringów medialnych. Stało się to dzięki stworzonej przez nas Lupie Medialnej. To narzędzie internetowe, które, daje możliwość zwykłemu Kowalskiemu wygenerowania wykresów i zestawień z monitoringu mediów. Narzędzie pokazuje w sposób statystyczny, jaki jest obraz polskich mediów. Jak działa jego mechanizm? Jeśli interesują Cię fake newsy w telewizji - po prostu na takie zapytanie ustaw Lupę Medialną. Jeśli chcesz sprawdzić występowanie hejtu w prasie - również takie zagadnienie możesz sprawdzić.
Jeśli chcesz wiedzieć, czy w newsach telewizyjnych posiłkowano się komentarzem eksperta, również to możesz znaleźć. Pytań, problemów i zagadnień dotyczących polskich mediów jest bardzo dużo. Lupa Medialna na wszystkie nie odpowiada, ale staraliśmy się, aby przynajmniej dawała odpowiedzi na część z nich. Analizy tam zawarte można generować w odniesieniu do czterech rodzajów mediów: telewizji, prasy, radia i portali internetowych. Najważniejsze tytuły z tych kategorii monitorujemy regularnie.
Jeśli Napoleon w XVIII-XIX wieku bał się prasy bardziej niż bagnetów, to znaczy, że doceniał rolę informacji. Lupa Medialna daje możliwość pogłębionej analizy dyskursu medialnego, a jest dokonywana z użyciem metod charakterystycznych dla społeczeństwa obywatelskiego, czyli pracy Wolontariuszy. Badacze i osoby zainteresowane stanem debaty publicznej w mediach oraz poziomem pracy dziennikarskiej mogą dzięki naszemu narzędziu rzetelniej spojrzeć na rolę, znaczenie i kształt informacji we współczesnej Polsce. Czwarta władza staje się bardziej kontrolowalna, a jest to istotne ze względu na jej ogromną rolę w sprawowaniu władzy nad współczesną polityką i społeczeństwem.
Zachęcamy do korzystania z Lupy Medialnej, którą znajdziecie na stronie internetowej Instytutu Dyskursu i Dialogu: