Luki informacyjne hamują rozwój szkolnictwa wyższego w wielu krajach UE
Wciąż zbyt mało państw wykorzystuje informacje zebrane na temat szkolnictwa wyższego do poprawy jakości uczelni oraz możliwości, jakie oferują one studentom. Dowodzi tego opublikowane 22 maja 2014 sprawozdanie europejskiej sieci informacji o edukacji Eurydice.
Ze sprawozdania wynika, że:
-
Chociaż w wielu krajach zbiera się informacje na temat liczebności i charakterystyki grupy studentów, analizy danych często nie odnoszą się do konkretnych celów (takich jak np. zapewnienie uczniom w najtrudniejszej sytuacji dostępu do szkolnictwa wyższego), a wiele krajów nie dysponuje wiedzą na temat stopnia zróżnicowania populacji studentów.
-
Bardzo niewiele krajów (Belgia (Flandria), Irlandia, Francja, Litwa, Malta, Polska, Finlandia oraz Zjednoczone Królestwo (Szkocja)) wyznaczyło cele służące poprawie dostępu do wyższego wykształcenia dla osób z grup reprezentowanych w niewystarczającym stopniu, np. z rodzin o niskich dochodach.
-
Około połowy europejskich systemów szkolnictwa wyższego dysponuje programami pomostowymi (dla studentów niepodejmujących studiów wyższych bezpośrednio po ukończeniu szkoły średniej) (Belgia, Czechy, Dania, Niemcy, Irlandia, Francja, Austria, Polska, Portugalia, Słowenia, Szwecja, Słowacja, Zjednoczone Królestwo, Islandia i Chorwacja) oraz systemami transferu osiągnięć w kształceniu wyższym uznającymi wartość uzyskanego wcześniejszej wykształcenia (także Hiszpania, Włochy, Litwa, Finlandia i Norwegia). Wyraźnie widoczne są różnice geograficzne pod względem środków mających na celu poszerzenie dostępu do szkolnictwa wyższego, ponieważ są one najbardziej rozpowszechnione na północy i zachodzie Europy.
-
W znacznej liczbie krajów nie zlicza się systematycznie odsetka osób kończących lub przerywających naukę. Obejmuje to kraje, które posiadają strategie dotyczące zatrzymywania studentów i kończenia nauki, ale wyraźnie brak im podstawowych danych do analizy skutków tych strategii.
-
W większości krajów instytucje szkolnictwa wyższego muszą przekazywać informacje na temat szans na rynku pracy (np. stopy zatrudnienia absolwentów, sposobu rozwijania umiejętności niezbędnych absolwentom do znalezienia pracy) do celów zapewnienia jakości. Jednak informacje o dalszych losach absolwentów są jak dotąd rzadko wykorzystywane do opracowywania strategii w zakresie szkolnictwa wyższego.
-
Zastosowanie systemów zapewnienia jakości do wspierania kluczowych celów strategii na rzecz szerszego dostępu oraz wyższego poziomu zatrzymywania studentów i wskaźnika kończących studia może pomóc w monitorowaniu postępów studentów i określeniu sposobu wykorzystania tych informacji przez instytucje szkolnictwa wyższego (np. uniwersytety, kolegia) w celu ponownego włączenia ich w cykl podnoszenia jakości.
Zmiany w zakresie różnorodności studentów w szkolnictwie wyższym, 2002/03–2012/13
Kontekst
Eurydice
Dodatkowe informacje: