Anarchizujący ekolog, uwielbiający kolej i rowery; pragmatyk, przygotowujący standardy infrastruktury rowerowej w Słupsku i prezes firmy przewozowej. Dla swojej córki chciałby czystego, sprawiedliwego świata i przyjaznych służb mundurowych.
prezes firmy przewozowej Nord Express
prezes Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei
założyciel Stowarzyszenia Użyteczności Publicznej „Aktywne Pomorze”
członek rady Partnerstwa Dorzecza Słupii
Czym się zajmuje
Z wykształcenia ekolog. Ukończył też studia logistyczno-transportowe oraz związane z marketingiem i public relations.
Aktywny działacz społeczny. W przeszłości członek m.in. organizacji antyrasistowskich, a także Federacji Anarchistycznej i Federacji Zielonych. Związany z działalnością kulturalno-polityczną skłotu Rozbrat w Poznaniu. Współtwórca powiązanego z Rozbratem Stowarzyszenia Inicjatyw Społecznych „Ulica” oraz Wolnościowego Towarzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych Anarchistycznego Czarnego Krzyża, zajmującego się pomocą dla więźniów politycznych. Współpracował też z Towarzystwem Ekologicznym Ziemia Przede Wszystkim oraz Sekcją Rowerzystów Miejskich w Poznaniu.
Obecnie prezes firmy przewozowej Nord Express, zapewniającej transport mieszkańcom kilkudziesięciu miasteczek w okolicach Słupska. Realizuje w ten sposób w praktyce własne pasje, od lat związane z transportem publicznym, a w szczególności kolejowym. Powołał do życia Instytut Rozwoju i Promocji Kolei, zajmujący się wdrażaniem nowoczesnych, alternatywnych i prospołecznych rozwiązań w transporcie oraz kreowaniem świadomości społecznej.
Założyciel i działacz Stowarzyszenia Użyteczności Publicznej „Aktywne Pomorze”, gdzie aktualnie przygotowuje standardy infrastruktury rowerowej w Słupsku. Uczestniczy w programie „Lider+”, będąc radnym Partnerstwa Dorzecza Słupii.
Współpracuje z Helsińską Fundacją Praw Człowieka.
Dlaczego to robi
Ponieważ daje mu to „kopa”. Uważa, że człowiek w dużej mierze realizuje się przez pracę społeczną dla środowiska, w którym żyje. Działa, gdyż ma świadomość, że nikt nie wykona tego za niego. Jeśli coś mu nie odpowiada, stara się to zmienić, a nie biernie się przypatrywać. Wartości takie wyniósł z domu rodzinnego, gdzie uczony był bronić tych, za którymi nikt nie stanie. W Instytucie Rozwoju i Promocji Kolei realizuje też własne wizje wolności, gdyż jak twierdzi, cóż po wolności przemieszczania się, gdy ktoś jest niepełnosprawny lub nie stać go na samochód.
Największa porażka
Każde wycięte drzewo, każda wymierzona niesłusznie policyjna pała, zamknięta linia kolejowa czy kolejna zabetonowana zielona przestrzeń. Porażką była budowa autostrady A4 przez najciekawsze i najcenniejsze tereny Opolszczyzny – Górę św. Anny.
Największy sukces
Zmiana mentalności decydentów, urzędników i całego społeczeństwa. Cieszy go, że władza liczy się coraz bardziej ze zdaniem ludzi: buduje drogi rowerowe, konsultuje wycinanie drzew czy zamykanie linii kolejowych.
Najbardziej lubi
Z zamiłowania do transportu uwielbia jeździć rowerem, pociągiem oraz pływać na żaglówce. Lubi zwiedzać, pływać, gotować (tylko kuchnia wegetariańska),czytać ciekawe książki, artykuły… Największą frajdę jednak sprawia mu remontowanie swojego poniemieckiego domu na wsi. Interesuje się nowoczesnymi sztukami plastycznymi, prawami człowieka, mikroekonomią , a także rewitalizacją miast.
Największe marzenie
Marzenie idealistyczne to normalny kraj – dla jego córki, bez zakłamanych strażników moralności i z czystym powietrzem. Z policją i służbami oddanymi społeczeństwu, a nie politykom.
Z pragnień bardziej realnych – wyprawa pociągiem nad Bajkał, podróż barką kanałami Europy Zachodniej oraz zobaczenie piramid Inków w Ameryce Południowej.
Piotr Rachwalski
Urodzony w Wągrowcu.
Absolwent Wydziału Nauk Geograficznych i Geologicznych oraz Wydziału Biologii UAM w Poznaniu.
Absolwent Wydziału Ekonomii Transportu Uniwersytetu Gdańskiego, oraz WSB w Gdańsku.
Absolwent Helsińskiej Szkoły Praw Człowieka.
Radny miasta Wągrowiec w kadencji 1994-98.
Od 1998 prezes zarządu Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei.
Działacz Stowarzyszenia Aktywne Pomorze oraz Partnerstwa Dorzecza Słupii.
Źródło: inf. własna