Lubuskie. Najlepsze szkoły w konkursie o 50 000 zł
W poniedziałek, 5 marca, Fundacja na rzecz Collegium Polonicum ogłosiła listę rankingową szkół, które wzięły udział w rekrutacji do projektu "Nowoczesna edukacja - skuteczne wyrównywanie szans edukacyjnych w województwie lubuskim". Z nadesłanych 151 ankiet - wniosków wstępnych eksperci wybrali 55 najlepszych pomysłów. Na ich bazie powstaną profesjonalne projekty, które otrzymają dofinansowanie w wysokości do 50 000 zł. Za ankietę można było otrzymać maksymalnie 50 punktów. Najlepsze rezultaty uzyskały następujące projekty:
46 pkt - Szkoła Podstawowa, Dobiegniew, powiat strzelecko-drezdenecki
"Dorównaj kroku - razem łatwiej" to tytuł
projektu Szkoły Podstawowej w Dobiegniewie. Jeden z ekspertów w
karcie oceny projektu napisał: "Innowacyjny projekt. Angażuje
społeczność lokalną i stowarzyszenia. Jego mocna strona to
nieszkolne podejście." Pomysły szkoły dotyczą w głównej mierze jej
największego problemu, którym jest bardzo wysoki odsetek uczniów
dojeżdżających z terenów wiejskich. 59% młodzieży boryka się z
kłopotem ograniczonego dostępu do edukacji. Powoduje to niskie
wyniki w nauce. Potęgują go dodatkowo problemy rodziców z
bezrobociem. Kadra szkoły chciałaby przeciwdziałać tym trudnościom.
Zaangażuje do swojego projektu 250 osób. Obok promocji projektu w
lokalnym środowisku zostanie powołana Społeczna Rada Projektu
składająca się z przedstawicieli szkoły, rodziców oraz samorządu.
Rada będzie organem doradczo-weryfikującym i zadba o prawidłowy
przebieg projektu. Kolejnym pomysłem autorów projektu jest
utworzenie lokalnych punktów konsultacyjnych w 5 miejscowościach
gminy z największymi ograniczeniami komunikacyjnymi. W utworzonych
punktach będą prowadzone specjalistyczne zajęcia terapeutyczne.
Umożliwią one wyrównanie braków edukacyjnych uczniów. W planie są
również zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, usprawniające techniki
umysłowe, logopedyczne oraz socjoterapeutyczne. Szkoła w
Dobiegniewie wychodzi naprzeciw potrzebom swoich uczniów, dostarcza
im wiedzę i pomoc w miejscu ich zamieszkania. W planie jest mobilne
laboratorium komputerowe, które umożliwi prowadzenie zajęć
informatycznych w miejscowościach bez takich możliwości. Ponadto
autorzy projektu "Dorównaj kroku - razem łatwiej" chcą
usamodzielnić swoich uczniów w dojazdach do szkoły. Zajęcia z zasad
ruchu drogowego oraz zdobywanie karty rowerowej doprowadzą do
zmniejszenia bariery komunikacyjnej i zwiększą bezpieczeństwo
dzieci. Partnerem na tym etapie będzie Policja, a rowery dostarczy
szkoła. Szkoła Podstawowa w Dobiegniewie dąży do indywidualnego
podejścia do każdego ucznia. Dlatego wszystkie elementy wsparcia,
zajęcia wyrównujące, czy poszerzające horyzonty uczniów będą
poprzedzone diagnozą ich potrzeb. Uczniom będą oferowane możliwości
wypracowania osobistych ścieżek rozwoju. Dla aktywnych i ambitnych
powstanie "Klub młodych ludzi sukcesu". Skorzystają w nim z
warsztatów nowoczesnych metod uczenia się. Zespół projektowy z
Dobiegniewa w składzie: Elżbieta Sanderska, Bogusława Chojniak,
Maria Walczewska i Joanna Serafin ma jeszcze wiele innych pomysłów
na podnoszenie poziomu edukacji.
Fundacja na rzecz Collegium Polonicum gratuluje
autorkom pomysłowości i chęci poprawiania sytuacji uczniów.
46 pkt - Zespół Szkół w Cybince, powiat słubicki
"Wyjdź zza kurtyny" to pomysł Zespołu Szkół w
Cybince na zaktywizowanie uczniów wokół idei teatru. Celami
projektu jest: wyrównanie szans dzieci z terenów wiejskich w
poznaniu różnych form teatralnych oraz rozbudzenie zainteresowania
teatrem, umożliwienie dzieciom poznania literatury jako źródła
spektakli, rozwijanie aktywności społecznej dzieci poprzez
utworzenie grup teatralnych. Autorzy projektu proponują szereg
działań wyrównujących poziom wiedzy humanistycznej dzieci
wiejskich. Cybinka przeżyje dzięki projektowi "Wyjdź zza kurtyny"
mobilizację dzieci, rodziców i innych partnerów do powstania grup
teatralnych. Zostaną oni wprowadzeni w świat teatru dzięki licznym
warsztatom. Nabędą umiejętności koniecznych do stworzenia własnego
spektaklu oraz zaprezentują go na przeglądzie teatralnym. Spotkania
z przedstawicielami różnych grup zawodowych związanych z teatrem
będą miały na celu nie tylko podniesienie jakości przedstawień, ale
również rozbudzenie zainteresowań uczniów. Aktor, choreograf,
scenograf, kostiumolog, charakteryzator czy kompozytor przybliżą
tajniki swojej pracy, a dzieci mimochodem nauczą się prezencji,
dykcji oraz wyrażania swoich emocji. Zajęciom będą towarzyszyły
wyjazdy do teatrów. Uczniowie doświadczą pantomimy, teatru lalek,
opery i wszelkich innych form teatralnych. W realizacji projektu
ważną rolę odegrają rodzice, których aktywność będzie nieodzowna
podczas przygotowań do przeglądu teatralnego. Projekt "Wyjdź zza
kurtyny" dostał wysoką ilość punktów za wyjątkową spójność i
szeroko zakrojony plan działań.
Fundacja gratuluje rozmachu i dobrego
pomysłu!
Inne szkoły z wysoką punktacją:
45,5 pkt - Gimnazjum w Lipkach Wielkich, Santok, powiat gorzowski "Młody przedsiębiorca na wsi"
44,75 pkt - Zespół Szkół w Bogdańcu, powiat gorzowski "Usłyszcie melodię mej duszy"
Projekt "Nowoczesna eduk@cja" polega na
stworzeniu i wdrożeniu programów rozwojowych w 50 szkołach w
północnej części województwa lubuskiego. Oprócz intensywnej
współpracy ze szkołami przewidziane są dodatkowe atrakcje. Latem po
województwie będzie jeździł nowocześnie wyposażony autobus
edukacyjny ANIMOBUS, powstanie specjalny portal internetowy i
zostanie nakręcony film.
Fundacja na rzecz Collegium Polonicum jest
pomysłodawcą i liderem projektu. Projekt jest finansowany ze
środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu
państwa.
Źródło: Organizator