Ponad 400 uczniów wraz z 40 nauczycielami zrealizowało 38 projektów odpowiadających na potrzeby społeczności lokalnych. To efekty pierwszej edycji programu Impuls. Szkolny Warsztat Zmian, który pokazuje, że szkoła jest miejscem nie tylko nauki, lecz także zaangażowania i rozwoju ważnych społecznie kompetencji.
Zaangażowanie w planowanie i realizację autorskich projektów społecznych pozwala uczyć młode osoby wsłuchiwania się w potrzeby innych, współpracy oraz konsekwencji działania. Według ekspertek z Fundacji Szkoła z Klasą praca projektowa w szkole to dobra metoda rozwijania kompetencji społecznych, uczniowskiej odpowiedzialności i gotowości do podejmowania działania. Jednak by była ona skuteczna, trzeba najpierw przygotować do jej wdrażania dorosłych odpowiedzialnych za edukację, a następnie zaprosić do jej doświadczenia uczniów i uczennice.
W programie Impuls. Szkolny Warsztat Zmian zaoferowaliśmy uczestnikom bogaty pakiet wsparcia wykraczający poza tradycyjne formy wsparcia dydaktycznego. Nauczyciele wzięli udział w szkoleniach z zakresu design thinking, przywództwa adaptacyjnego, pracy z wielokulturową grupą czy wzmacniania uczniowskiej sprawczości. Otrzymali także materiały edukacyjne i metodyczne dotyczące edukacji międzykulturowej. Uczniowie natomiast uczestniczyli w szkoleniach online dotyczących fundraisingu, budowania lokalnych partnerstw czy wystąpień publicznych – wyjaśnia Daria Rodzik, koordynatorka programu i dodaje: – Z takim przygotowaniem uczniowie i nauczyciele mogli wspólnie zrealizować projekty społeczne odpowiadające na potrzeby ich społeczności.
Szkolne projekty społeczne z całej Polski
W ramach programu ponad 400 uczniów wraz z nauczycielami zrealizowało 38 projektów społecznych odpowiadających na realne potrzeby lokalnych społeczności. W podjętym działaniu skupili się głównie na integracji wielokulturowej i międzypokoleniowej, budowaniu świadomości obywatelskiej oraz kształtowaniu dobrych nawyków. W Zespole Szkół nr 7 w Tychach uczniowie odnowili zniszczoną elewację szkoły i zadbali o tereny zielone, które dzielą z mieszkańcami okolicznych lokali socjalnych. W Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Strzelcach Opolskich zorganizowano międzypokoleniowe spotkanie z seniorami przy grach planszowych, poprzedzone zbiórką pieniędzy podczas szkolnego kiermaszu ciast.
W Zespole Szkół Technicznych w Wodzisławiu Śląskim uczniowie edukowali rówieśników i seniorów w zakresie fact-checkingu. W Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Brodnicy młodzież zorganizowała warsztaty integracyjne i rękodzielnicze oraz zbierała środki na zajęcia dla pensjonariuszy lokalnego domu pomocy społecznej. W Zespole Szkół Samochodowych im. Obrońców Westerplatte w Rzeszowie zadbano o integrację uczniów dojeżdżających i z doświadczeniem migracyjnym. Stworzono listę lokalnych atrakcji, plan wycieczki i prezentację miasta – służącą do lepszego poznania okolic. W Technikum Samochodowym nr 12 w Bydgoszczy powstał dwujęzyczny, polsko-ukraiński przewodnik po życiu szkolnym dla uczniów klas pierwszych.
Z kolei w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Środzie Wielkopolskiej młodzież działała na rzecz integracji i przeciwdziałania wykluczeniu w szkole poprzez wzmocnienie samorządności uczniowskiej, organizację dyskusji panelowych, warsztatów prawnych, spotkań z przedstawicielami hospicjów i domów opieki, wycieczek oraz prelekcji. Projekty poruszały również tematy takie jak bezpieczeństwo pieszych, zdrowe żywienie i niemarnowanie jedzenia, edukacja historyczna, ekologia czy integracja. Opisy projektów znaleźć można na stronie: https://www.szkolazklasa.org.pl/obszary/impuls-szkolny-warsztat-zmian/projekty-spoleczne/
Uroczyste podsumowanie
Podczas finałowego wydarzenia, w którym udział wzięło 130 uczestników programu, uczniowie i uczennice mieli okazję zaprezentować swoje projekty i opowiedzieć o ich założeniach, celach i przebiegu. Dla niektórych był to pierwszy występ przed tak szeroką publicznością. Uczniowie podkreślali, jak wielką wartość ma dla nich dzielenie się efektami swojej pracy z innymi, poznanie działań zespołów z innych szkół oraz wymiana doświadczeń i wspólne świętowanie sukcesów. Festiwal Projektów programu Impuls. Szkolny Warsztat Zmian pokazał, że młodzież ze szkół branżowych i technicznych potrafi nie tylko identyfikować problemy w swoich społecznościach, ale także, przy pomocy nauczycieli i nauczycielek, tworzyć konkretne rozwiązania. Projekty rozwijały kompetencje zawodowe młodzieży oraz ich wrażliwość społeczną, umiejętność pracy w zespole i przedsiębiorczość. Praca w zespołach polsko-ukraińskich dodatkowo wzmocniła proces integracji i budowania mostów między kulturami w społecznościach szkolnych.
Wsparcie w programie Impuls. Szkolny Warsztat Zmian
Program jest finansowany ze środków Ambasady Stanów Zjednoczonych w Warszawie, która wspiera przedsiębiorczość i innowacyjność, szczególnie wśród młodego pokolenia. Ambasada realizuje liczne projekty edukacyjne i kulturalne, a także przyznaje granty na inicjatywy prowadzone przez polskie organizacje pozarządowe, wspierając ich rozwój i promując wartości obywatelskie oraz współpracę międzykulturową. – Chcemy wzmacniać nasze relacje z młodym pokoleniem w Polsce. Dzięki wspólnym wartościom i współpracy możemy razem uczynić świat lepszym – bezpieczniejszym, silniejszym i bardziej dostatnim – podkreślał podczas wydarzenia w swoim przemówieniu Chargé d’affaires Daniel Lawton z Ambasady USA w Warszawie.
Znaczącym elementem programu Impuls. Szkolny Warsztat Zmian jest także współpraca z firmą Intel, która zapewniła wsparcie technologiczne dla wszystkich chętnych uczestników programu. Zespoły projektowe otrzymały po dwa nowoczesne laptopy – jeden dla nauczyciela, drugi dla uczniów – co znacząco ułatwiło pracę nad projektami i zmniejszyło barierę sprzętową, która często hamuje innowacyjne inicjatywy w szkołach. – Wsparliśmy proces projektowy oraz pozbyliśmy się pewnej bariery, która przy tego typu projektach często się pojawia, czyli bariery sprzętowej. Wyposażyliśmy młodzież w najnowocześniejszy sprzęt do zastosowań AI. Szkolimy nauczycieli z używania sztucznej inteligencji, aby projekty edukacyjne stały się jeszcze ciekawsze i bardziej innowacyjne – podkreśla Michał Dżoga, dyrektor generalny Intel Polska.
Źródło: Fundacja Szkoła z Klasą