Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
25 października 2007 roku konferencją prasową w Samych Fusach Stowarzyszenie MANKO rozpoczęło warszawski, a zarazem ogólnopolski etap kampanii Lokal Bez Papierosa.pl.
Pierwsza mapa stolicy, przygotowana przez organizatorów ukazuje 30
lokali, gdzie można posiedzieć, pogadać i spędzić czas w miłej
atmosferze bez dymu tytoniowego. W konferencji uczestniczyło ponad
40 osób, przedstawiciele instytucji zajmujących się zdrowiem,
restauratorzy oraz dziennikarze z ok. 30 redakcji.
Podczas konferencji prasowej organizatorzy przedstawili cel i ideę kampanii oraz działania, jakie zamierzają przeprowadzić, by jak najszerzej rozpropagować akcję w całej Polsce. Kampania podzielona jest na etapy obejmujące akcje w różnych miastach. Ujawnili oni również, iż główną przyczyną rozpoczęcia kampanii jest zwrócenie uwagi na problematykę biernego palenia i brak informacji o miejscach wolnych od tytoniu. "Negatywne skutki dla zdrowia wywołane wymuszonym biernym paleniem są rzeczywiście bardzo poważne" - potwierdził Profesor Andrzej Rynkiewicz - Prezes Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego. Przytoczył on dane, wg których za 50% zawałów w Polsce odpowiada palenie (czynne i bierne). Aktywnego poparcia kampanii udzielił także Juliusz Kamil Kuźnik - wokalista rockowego zespołu GandahaR, który zauważył, że koncert w zadymionym lokalu jest zabójcą gardła.
Podczas konferencji prasowej Stowarzyszenie MANKO ogłosiło konkurs na komiks dotyczący biernego palenia dla szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.
Dziennikarze poddani zostali natomiast sprawdzianowi wiedzy o lokalach w Warszawie, które dysponują co najmniej jedną salą dla niepalących. Zgłoszono zaledwie 10!
Cały czas czekamy na lokale, które chcą należeć do sieci Lokal Bez Papierosa.pl oraz partnerów, którzy chcą przyczynić się do rozprzestrzenienia Lokali Bez Papierosa w całej Polsce.
Lokal Bez Papierosa.pl to kampania społeczna organizowana przez Stowarzyszenie MANKO (www.manko.pl), która ma na celu propagowanie miejsc wolnych od dymu nikotynowego oraz promowanie poszanowania praw osób niepalących. Zwraca ona uwagę na skutki biernego palenia i prawa osób niepalących poprzez uwrażliwianie palaczy, edukację właścicieli lokali gastronomicznych oraz wpływanie na administratorów miejsc publicznych.
Kampania ta jest inicjatywą mającą sprzyjać prowadzeniu odpowiedzialnej polityki zdrowotnej przez właścicieli lokali oraz promowaniu nowoczesnych rozwiązań w zakresie ochrony przed skutkami biernego palenia. Pomimo funkcjonującej w Polsce ustawy nakładającej na właścicieli nakaz wydzielenia miejsc dla niepalących w wielu lokalach takich warunków nie ma. Kampania ma na celu zbliżenie Polski do standardów i polityki antynikotynowej obowiązującej w większości krajów europejskich. Irlandia, Norwegia, Szkocja, Szwecja, Malta i Włochy to tylko niektóre kraje, które z sukcesem wprowadziły zakaz palenia w miejscach publicznych. Kolejne kraje, nie tylko europejskie, ale także spoza Europy, systematycznie podążają za tym przykładem. Przepisy te mają chronić przede wszystkim osoby trzecie przed szkodliwymi skutkami biernego palenia tytoniu.
W Polsce problem narażenia na działanie dymu tytoniowego związany jest z: • Brakiem oznaczeń i informacji o miejscach wolnych od dymu nikotynowego. • Brakiem respektowania przepisów o zakazie palenia. • A także pasywną i mało asertywną postawą niepalącej części społeczeństwa.
Główne hasło akcji Lokal Bez Papierosa.pl brzmi „Nie bądź biernym. Co 17 minut z powodu biernego palenia umiera Europejczyk”. Kampania zachęca, aby nie pozostawać biernym. Biernym jako bierny palacz, a także jako bierny obywatel - nie protestujący przeciw zatruwaniu siebie i innych dymem tytoniowym.
Kampania Lokal Bez papierosa.pl nie jest inicjatywa antynikotynową! Ma ona na celu, przede wszystkim, umożliwienie wolnego i świadomego wyboru, zarówno osobom palącym, jak i niepalącym. Kampania skierowana jest na realizacje idei takich jak: • Ochrona praw zdrowia osób niepalących w miejscach publicznych. • Wprowadzanie odpowiedzialnej polityki zdrowotnej przez właścicieli lokali i promowanie antynikotynowej polityki UE. • Stopniowe przekonywanie społeczności i właścicieli lokali o słuszności i opłacalności wprowadzania miejsc wolnych od dymu papierosowego. • Edukacja społeczna – promowanie asertywności wśród niepalących.
Kampania pełni funkcję platformy informacyjnej o lokalach i miejscach dla niepalących. W ramach współpracy lokali, które dbając o zdrowie swych klientów, wprowadzają zakaz palenia lub wydzielają zamknięte strefy dla palaczy, na portalu www.lokalbezpapierosa.pl tworzona jest ogólnopolska mapa Lokali Bez Papierosa.pl. Mapy poszczególnych miast zawierają informacje o miejscach, gdzie można miło spędzić czas nie będą narażonym na bierne wdychanie dymu tytoniowego. Systematycznie powstają mapy kolejnych miast Polski. Wszystkie lokale biorące udział w kampanii są oznaczone charakterystycznym logo kampanii.
Kampania polega nie tylko na pozyskiwaniu lokali i tworzeniu map. Organizowane są również liczne happeningi oraz eventy promujące idee kampanii m.in. dużym zainteresowaniem cieszyła się Gra Miejska, która odbyła się 31 maja 2007 w Krakowie, z okazji Światowego Dnia Bez Papierosa. W ramach kampanii organizowane są również szkolenia i warsztaty dla młodych ludzi poruszające problematykę biernego palenia.
Podczas konferencji prasowej organizatorzy przedstawili cel i ideę kampanii oraz działania, jakie zamierzają przeprowadzić, by jak najszerzej rozpropagować akcję w całej Polsce. Kampania podzielona jest na etapy obejmujące akcje w różnych miastach. Ujawnili oni również, iż główną przyczyną rozpoczęcia kampanii jest zwrócenie uwagi na problematykę biernego palenia i brak informacji o miejscach wolnych od tytoniu. "Negatywne skutki dla zdrowia wywołane wymuszonym biernym paleniem są rzeczywiście bardzo poważne" - potwierdził Profesor Andrzej Rynkiewicz - Prezes Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego. Przytoczył on dane, wg których za 50% zawałów w Polsce odpowiada palenie (czynne i bierne). Aktywnego poparcia kampanii udzielił także Juliusz Kamil Kuźnik - wokalista rockowego zespołu GandahaR, który zauważył, że koncert w zadymionym lokalu jest zabójcą gardła.
Podczas konferencji prasowej Stowarzyszenie MANKO ogłosiło konkurs na komiks dotyczący biernego palenia dla szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.
Dziennikarze poddani zostali natomiast sprawdzianowi wiedzy o lokalach w Warszawie, które dysponują co najmniej jedną salą dla niepalących. Zgłoszono zaledwie 10!
Cały czas czekamy na lokale, które chcą należeć do sieci Lokal Bez Papierosa.pl oraz partnerów, którzy chcą przyczynić się do rozprzestrzenienia Lokali Bez Papierosa w całej Polsce.
Lokal Bez Papierosa.pl to kampania społeczna organizowana przez Stowarzyszenie MANKO (www.manko.pl), która ma na celu propagowanie miejsc wolnych od dymu nikotynowego oraz promowanie poszanowania praw osób niepalących. Zwraca ona uwagę na skutki biernego palenia i prawa osób niepalących poprzez uwrażliwianie palaczy, edukację właścicieli lokali gastronomicznych oraz wpływanie na administratorów miejsc publicznych.
Kampania ta jest inicjatywą mającą sprzyjać prowadzeniu odpowiedzialnej polityki zdrowotnej przez właścicieli lokali oraz promowaniu nowoczesnych rozwiązań w zakresie ochrony przed skutkami biernego palenia. Pomimo funkcjonującej w Polsce ustawy nakładającej na właścicieli nakaz wydzielenia miejsc dla niepalących w wielu lokalach takich warunków nie ma. Kampania ma na celu zbliżenie Polski do standardów i polityki antynikotynowej obowiązującej w większości krajów europejskich. Irlandia, Norwegia, Szkocja, Szwecja, Malta i Włochy to tylko niektóre kraje, które z sukcesem wprowadziły zakaz palenia w miejscach publicznych. Kolejne kraje, nie tylko europejskie, ale także spoza Europy, systematycznie podążają za tym przykładem. Przepisy te mają chronić przede wszystkim osoby trzecie przed szkodliwymi skutkami biernego palenia tytoniu.
W Polsce problem narażenia na działanie dymu tytoniowego związany jest z: • Brakiem oznaczeń i informacji o miejscach wolnych od dymu nikotynowego. • Brakiem respektowania przepisów o zakazie palenia. • A także pasywną i mało asertywną postawą niepalącej części społeczeństwa.
Główne hasło akcji Lokal Bez Papierosa.pl brzmi „Nie bądź biernym. Co 17 minut z powodu biernego palenia umiera Europejczyk”. Kampania zachęca, aby nie pozostawać biernym. Biernym jako bierny palacz, a także jako bierny obywatel - nie protestujący przeciw zatruwaniu siebie i innych dymem tytoniowym.
Kampania Lokal Bez papierosa.pl nie jest inicjatywa antynikotynową! Ma ona na celu, przede wszystkim, umożliwienie wolnego i świadomego wyboru, zarówno osobom palącym, jak i niepalącym. Kampania skierowana jest na realizacje idei takich jak: • Ochrona praw zdrowia osób niepalących w miejscach publicznych. • Wprowadzanie odpowiedzialnej polityki zdrowotnej przez właścicieli lokali i promowanie antynikotynowej polityki UE. • Stopniowe przekonywanie społeczności i właścicieli lokali o słuszności i opłacalności wprowadzania miejsc wolnych od dymu papierosowego. • Edukacja społeczna – promowanie asertywności wśród niepalących.
Kampania pełni funkcję platformy informacyjnej o lokalach i miejscach dla niepalących. W ramach współpracy lokali, które dbając o zdrowie swych klientów, wprowadzają zakaz palenia lub wydzielają zamknięte strefy dla palaczy, na portalu www.lokalbezpapierosa.pl tworzona jest ogólnopolska mapa Lokali Bez Papierosa.pl. Mapy poszczególnych miast zawierają informacje o miejscach, gdzie można miło spędzić czas nie będą narażonym na bierne wdychanie dymu tytoniowego. Systematycznie powstają mapy kolejnych miast Polski. Wszystkie lokale biorące udział w kampanii są oznaczone charakterystycznym logo kampanii.
Kampania polega nie tylko na pozyskiwaniu lokali i tworzeniu map. Organizowane są również liczne happeningi oraz eventy promujące idee kampanii m.in. dużym zainteresowaniem cieszyła się Gra Miejska, która odbyła się 31 maja 2007 w Krakowie, z okazji Światowego Dnia Bez Papierosa. W ramach kampanii organizowane są również szkolenia i warsztaty dla młodych ludzi poruszające problematykę biernego palenia.
Źródło: Stowarzyszenie MANKO
Ten tekst został nadesłany do portalu. Redakcja ngo.pl nie jest jego autorem.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.