Młodzi ludzie ze szkół ponadpodstawowych w województwie lubelskim i mazowieckim realizują kolejny etap innowacyjnego programu "Logika ekologii" prowadzonego przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży, we współpracy z norweskim partnerem Newschool z Oslo.
Mądra inspiracja
Zadaniem projektu "Logika ekologii" jest nie tylko zwiększenie świadomości dotyczącej problemów ekologicznych, lecz także rozwijanie umiejętności analitycznego myślenia wśród młodzieży. Poprzez serię lekcji, spotkania z lokalnymi decydentami oraz tworzenie konkretnych projektów adaptacyjnych, inicjatywa ta ma ułatwiać zarówno identyfikację problemów jak i zaangażowanie młodych ludzi w działania naprawcze.
Inspirowani przez nauczycieli-trenerów uczniowie poszerzają swoją wiedzę w dziedzinie ekologii, aby następnie na spotkaniach z przedstawicielem samorządu z większą swobodą dyskutować o kwestiach ochrony środowiska istotnych dla danego regionu. Wynikiem spotkań jest znalezienie zagadnienia ekologicznego, któremu grupa młodzieży chce poświęcić więcej uwagi.
Całość działań ma przygotować grunt pod stworzenie projektu mającego na celu rozwiązanie lokalnego problemu środowiskowego. Wiedza zdobyta podczas zajęć z nauczycielami ułatwia przygotowanie praktycznego rozwiązania do wdrożenia w lokalnych warunkach.
Młodzież w akcji
Projekty realizowane w ramach programu są różnorodne. Niektóre koncentrują się na jakości powietrza (np. instalacja i monitoring czujników pyłów przez młodzież z Zespołu Szkół Technicznych im. Tadeusza Kościuszki w Radomiu). Są również takie, które badają możliwości ponownego wykorzystania surowców wtórnych, np. wykonanie przedmiotów użytkowych i biżuterii ze stłuczki szklanej metodą "fusingu" (Regionalne Centrum Edukacji Zawodowej w Lubartowie), czy zakładają produkcję urządzeń ułatwiających recykling jak wtryskarka do tworzywa pozyskiwanego z butelek PET (Lubelskie Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego). Wśród uczestników programu są również zespoły, które zajęły się odbudowaniem bioróżnorodności w sąsiedztwie szkoły (Zespół Szkół Budowlanych w Lublinie) czy tworzeniem otoczenia wpływającego pozytywnie na dobrostan uczniów (ogród wertykalny w Lubelskim Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego).
Współpraca w duchu dialogu obywatelskiego
Ważnym elementem projektu jest udział w lokalnej debacie, włączającej mieszkańców, samorządy i organizacje społeczne. Młodzież uczy się nie tylko zauważać problemy ekologiczne, ale także wykorzystywać dostępne narzędzia do ich mitygacji.
"Logika ekologii" to nie tylko program edukacyjny, lecz również manifest zaangażowania młodych ludzi w kształtowanie lepszej przyszłości dla planety. Krok po kroku, poprzez zdobytą wiedzę i inspirację, młodzi ludzie stają się ambasadorami zmian, wprowadzającymi nowe pomysły i rozwiązania, które mogą mieć realny wpływ na ochronę naszego środowiska. Program wychodzi bowiem poza sale lekcyjne. To inicjatywa, która przekształca się w realne działanie społeczne, zrzeszające mieszkańców, decydentów i organizacje wokół wspólnego celu - dbania o naszą planetę. Poprzez propagowanie świadomych wyborów i rozwiązań ekologicznych, ma szansę na istotny wpływ na lokalne społeczności i otoczenie. To właśnie młodzi ludzie, wyposażeni w wiedzę, determinację i zrozumienie, stanowią nadzieję na lepsze jutro dla naszego środowiska.
Projekt „Logika ekologii” finansowany jest przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG i Funduszy Norweskich w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny.
Więcej informacji na: https://pcyf.org.pl/programy/realizowane/logika-ekologii/aktualnosci-2