Kilkadziesiąt konkretnych postulatów dotyczących praw dzieci przygotowali uczestnicy Szczytu w sprawach dzieci województwa łódzkiego. Nad dokumentem końcowym pracowało 130 specjalistów w pięciu grupach.
Pierwsza z grup zajmowała się prawem dziecka do życia i ochrony zdrowia.
Druga grupa zajmowała się prawem dziecka do
wychowania w rodzinie. Postuluje ona m.in. skrócenie czasu
regulowania sytuacji prawnej dziecka, w przypadku którego praca z
rodziną naturalną nie przyniosła rezultatów. Można to osiągnąć
poprzez: szkolenia dla sędziów rodzinnych z zakresu pedagogiki i
psychologii, wprowadzenie elementów pedagogiki i psychologii na
studiach prawniczych, stworzenie interdyscyplinarnych zespołów
diagnostycznych i zrównoważenie praw dziecka i praw rodziców.
„Często dajemy rodzinie biologicznej czas na poprawę sytuacji, nie
biorąc pod uwagę prawa dziecka do stabilizacji” – wyjaśnia
Magdalena Lesiak, prowadząca grupę.
Grupa zajmująca się ochroną dziecka przed
przemocą uznała, że najważniejsze jest stworzenie systemu
informacji o dziecku. „System odbierałby informacje od
policjantów, straży miejskiej, pracowników socjalnych i nauczycieli
na temat zdarzeń kryzysowych z udziałem dziecka. Dostęp do tych
informacji miałyby wszystkie służby zajmujące się dziećmi. Dzięki
temu można podejmować wczesne interwencje wobec rodzin, w których
istnieje potencjalne zagrożenie” – precyzuje moderujący dyskusję
Tomasz Bilicki.
W grupie czwartej fachowcy zajmowali się
prawem dziecka do godziwych warunków socjalnych. Zaproponowali
oni stałe doszkalanie pracowników służb społecznych do działań
profilaktycznych zapobiegających sytuacjom kryzysowym i
patologicznym.
Ostatnia z grup zajęła się prawem dziecka do
rozwoju, kultury i nauki. Zdaniem jej uczestników jednym z
podstawowych problemów jest ograniczony dostęp do zajęć
pozaszkolnych w przypadku dzieci z gmin wiejskich. Rozwiązania
powinny iść w kilku kierunkach: modyfikacji rozkładów jazdy
autobusów przy udziale szkół i urzędów gmin, współorganizowaniu
przez szkoły i rodziców dowozu dzieci transportem prywatnym,
organizowaniu w szkole zajęć integrujących dla rodziców.
„Proponujemy również akcję Kultura za złotówkę. Polegałaby ona na
współpracy z placówkami kulturalnymi, dzięki której dzieci ze
środowisk wiejskich mogłyby uczestniczyć w spektaklach i zajęciach
za symboliczne wynagrodzenie” – wyjaśnia Krzysztof Durnaś z Centrum
„Arrupe” w Łodzi.
„Najważniejsze jest w tej chwili to, co się
stanie z tym dokumentem w przyszłości. Będzie on skierowany do
wszystkich osób i instytucji, które podejmują decyzje dotyczące
dzieci. Za rok chcemy zorganizować następny szczyt w sprawach
dzieci i rozliczyć decydentów ze spełnienia naszych postulatów.
Jeśli nie będą one spełnione, znajdziemy odpowiedź na pytanie
dlaczego tak się stało i kto jest temu winien” – mówi Tomasz
Bilicki, dyrektor programowy Centrum Służby Rodzinie. „Zdaję sobie
sprawę z tego, że nie wszystko można zrealizować od razu. Wiele z
tych rzeczy wymaga działania długofalowego, ale trzeba po prostu
zacząć” – dodaje.
W Szczycie w sprawach dzieci województwa
łódzkiego wzięło udział 130 specjalistów zajmujących się
wspieraniem najmłodszych: pracownicy oświaty i służb społecznych:
nauczyciele, pedagodzy, psychologowie, wychowawcy, pracownicy
socjalni, kuratorzy sądowi, sędziowie rodzinni, policjanci,
strażnicy miejscy, urzędnicy, działacze i wolontariusze organizacji
pozarządowych.
3-dniowa konferencja zorganizowana została przez Centrum Służby Rodzinie przy wsparciu finansowym Ministerstwa Polityki Społecznej – Funduszu Inicjatyw Obywatelskich.