Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Publicystyka
Lista strategicznych inwestycji na lata 2007-2013, czyli na co pójdą unijne miliardy
Marcela Wasilewska
Z trzymiesięcznym opóźnieniem Ministerstwo Rozwoju Regionalnego opublikowało pod koniec sierpnia 2007 zaktualizowaną listę strategicznych dla rozwoju kraju projektów - tzw. listę kluczowych inwestycji na lata 2007-2013 do Programów Operacyjnych: Infrastruktura i Środowisko oraz Innowacyjna Gospodarka.
Na liście indywidualnych projektów kluczowych do PO IiŚ i
PO IG znalazło się 350 inwestycji o całkowitej wartości 42,5 mld
euro. Na liście podstawowej znalazło się 256 projektów: 140 w PO
IiŚ oraz 116 w PO IG. MRR opracowało również listę rezerwową, na
której znalazły się 94 projekty. Realizacja projektów z listy
podstawowej pochłonie 123 mld zł, z czego dofinansowanie wyniesie
83 mld zł. To niespełna jedna trzecia łącznej puli 260 mld zł
przyznanych Polsce na politykę spójności.
Wpisanie inwestycji do wykazu jest warunkową deklaracją
jego realizacji i związane jest z zarezerwowaniem środków w ramach
budżetu programu na realizację projektu. Projekty te nie będą zatem
podlegały późniejszej procedurze konkursowej i nie będą konkurowały
o środki z pozostałymi projektami.
Wiele spośród projektów kluczowych związanych jest z
organizacją Mistrzostw EURO 2012. Najczęściej są to projekty z
zakresu infrastruktury transportowej oraz turystyki i promocji
Polski na rynku międzynarodowym..
MRR poinformowało, że beneficjenci, których projekty
znalazły się na liście kluczowych inwestycji, będą mogli w
najbliższym czasie podpisać z właściwymi ministrami tzw. pre-umowy
na przygotowanie projektów. Na mocy takiej umowy beneficjent
zobowiązuje się do przygotowania projektu zgodnie z przyjętym
harmonogramem, w zamian otrzyma wsparcie finansowe i doradcze w
przygotowaniu projektu. Jeśli beneficjent będzie miał trudności z
dotrzymaniem terminów ustalonych w harmonogramie i pojawi się
zagrożenie, że projekt nie zostanie przygotowany na czas, może
wypaść z listy kluczowych inwestycji. Wówczas uwolnione środki
pozwolą na sfinansowanie projektów z listy rezerwowej lub zwiększą
pulę pieniędzy przeznaczonych na konkursy.
Umowy o dofinansowanie projektów indywidualnych będą
podpisywane wówczas, gdy wniosek o dofinansowanie wraz z pełną
dokumentacją dotyczącą projektu przejdzie ocenę formalną i
merytoryczną, uzyskując pozytywny wynik. Ostateczną decyzję w
sprawie dofinansowania projektu, po zasięgnięciu opinii ekspertów,
podejmuje Instytucja Zarządzająca, która (o ile nie przekazała tej
funkcji innej instytucji) zawiera z beneficjentem umowę o
dofinansowanie projektu. Proces podpisywania umów o dofinansowanie
rozpocznie się po wejściu w życie uchwały Rady Ministrów w sprawie
przyjęcia danego programu operacyjnego.
Więcej informacji na temat wykazu wraz z prezentacją i
mapkami można znaleźć na
stronie MRR.
Co na ten temat pisze prasa?
Jak wynika z szacunków dziennika „Rzeczpospolita”
(
„Unijne miliardy na drogi i porty”, 28.08.2007), prawie 70
projektów, wartych ok. 24,4 mld euro, uznano za ważne z powodu
organizacji przez Polskę mistrzostw Euro 2012. Właśnie przyznanie
Polsce tego prawa spowodowało zmiany w stosunku do wcześniejszej
wersji listy projektów. W nowej wersji nie zaktualizowano jednak
wartości planowanych inwestycji, mimo że koszty usług budowlanych
rosną. Powstają więc obawy, że projekty nie zostaną ukończone na
czas.
„Puls Biznesu” (
„Państwowe spiją śmietankę z Unii”, 28.08) podkreśla, że ze
względu na charakter inwestycji (budowa lub modernizacja dróg,
torów kolejowych, lotnisk i systemów wodno-ściekowych), głównymi
beneficjentami są spółki skarbu państwa lub rządowe agencje. Rząd
nie chce kwestii stabilności dostaw gazu powierzać prywatnym
firmom. Żaden taki projekt nie znalazł się na podstawowej liście
ani w jej rezerwowej części. PB zauważa również, że w sprawnym
wykorzystaniu unijnych pieniędzy mogą przeszkodzić zbliżające się
wybory. Brak kierownictwa resortu lub zmiany dokonywane przez
ewentualnego nowego ministra mogą opóźnić lub nawet uniemożliwić
realizację projektów, którym obiecane zostało wsparcie.
„Gazeta Prawna” (
„Jest 42,5 mld euro z Unii na realizację najważniejszych
projektów”, 28.08) zauważa, że w porównaniu z poprzednimi
wersjami listy zmiany nie są duże. Przede wszystkim bardzo mocno
ograniczono listę inwestycji w dziedzinie ochrony środowiska. Z 65
projektów z zakresu gospodarki wodno-ściekowej zostało tylko sześć.
Podobnie jest z inwestycjami w dziedzinie gospodarki odpadami.
Największe zmiany związane z Euro 2012 widać w planie budowy dróg i
autostrad. W stosunku do propozycji zgłaszanych na początku roku
większość kluczowych inwestycji ma zostać ukończona do 2011-2012
roku.
„Gazeta Wyborcza” („Bruksela
da o. Rydzykowi 15,3 milionów euro”, 28.08) pisze zaś o
założonej przez o. Tadeusza Rydzyka Wyższej Szkole Kultury
Społecznej i Medialnej w Toruniu, która także znalazła się na
liście projektów kluczowych. Dotację z Unii do 2010 r. o. Rydzyk
przeznaczy na Inkubator Nowoczesnych Technologii na rzecz Rozwoju
Społeczeństwa Obywatelskiego. Za te pieniądze chce postawić gmach
Wydziału Informatyki i wyposażyć sale laboratoryjne. Gazeta
przypomina, że szkoła o. Rydzyka znalazła się na 65. miejscu wśród
70 sklasyfikowanych w ostatnim rankingu „Wprost”
niepaństwowych wyższych szkół niebiznesowych.
Tymczasem Polska Agencja Prasowa (
„Fundusze dla szkoły o. Rydzyka: KE może wstrzymać każdą
dotację”, 28.08) przytacza wypowiedź Kathariny von Schnurbein,
rzeczniczki Komisji Europejskiej, według której Komisja może
wstrzymać każdą dotację, jeśli uzna, że wspierany przez UE projekt
rozwojowy narusza europejskie wartości. Odpowiadając na pytania
zagranicznych dziennikarzy o unijną dotację dla uczelni założonej
przez ojca Tadeusza Rydzyka, rzeczniczka Komisji zastrzegła, że to
polskie władze podejmują decyzję, jakie konkretne projekty znajdą
się na priorytetowej liście inwestycji wspieranych z przyznanych
Polsce dotacji w ramach danego programu operacyjnego. Lista
konkretnych projektów nie podlega wcześniejszej akceptacji Komisji.
Von Schnurbein tłumaczyła jednak, że Komisja zawsze może odmówić
zwrotu poniesionych kosztów, kiedy Warszawa prześle już do Brukseli
rachunki.
Źródło: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, prasa ogólnopolska
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.