Forum Odpowiedzialnego Biznesu już po raz siódmy nagrodziło firmy za najlepiej sporządzone raporty z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Ngo.pl sprawdziło, w jaki sposób laureaci tegorocznej edycji konkursu „Raporty Społeczne” współpracują z organizacjami pozarządowymi.
Dwa segmenty
W PZU współpracę z NGO-sami można podzielić na dwa segmenty: działania podejmowane bezpośrednio przez firmę oraz przez jej fundację korporacyjną.
Pierwszy segment to przeważnie działania o charakterze biznesowym. Oto przykład: firma PZU wspiera finansowo Fundację Maraton Warszawski, która organizuje biegi. – Robimy to nie dlatego, że nagle wszyscy pokochaliśmy bieganie, tylko dlatego, że uznaliśmy, że promowanie aktywnego, zdrowego stylu życia pozytywnie wpływa na nasz biznes, a konkretnie może wesprzeć sprzedaż ubezpieczeń zdrowotnych – wyjaśnia Piotr Glen, dyrektor ds. zaangażowań społecznych w PZU.
Drugi segment współpracy (ten w ramach Fundacji PZU) ma charakter bardziej dobroczynny. Przykładem może być partnerstwo ze Stowarzyszeniem Polska Unia Onkologii. Fundacja korporacyjna daje pieniądze, a Stowarzyszenie szkoli personel medyczny w zakresie psychoonkologii. W całym projekcie chodzi o to, aby lekarze potrafili nie tylko leczyć, ale też wspierać osoby chore na raka oraz ich bliskich.
Innym, bardziej kompleksowym przykładem współpracy fundacji korporacyjnej z NGO-sem jest znana na cały kraj akcja „Szlachetna Paczka”. Z jednej strony to współpraca o charakterze finansowym – PZU przekazuje środki na wyposażenie paczek, zorganizowanie wolontariuszy i wyłonienie rodzin, które zostaną obdarowane. Z drugiej strony, to współpraca pozafinansowa – w akcję angażują się pracownicy, którzy robią zakupy, przygotowują paczki i dostarczają prezenty do konkretnych rodzin. – Dla nas to dodatkowa korzyść, bo dzięki temu budujemy lepsze relacje wewnątrz firmy. Takie działania po pierwsze motywują, a po drugie integrują – wyjaśnia Piotr Glen i przekonuje, że biznes woli realizować projekty z organizacjami, które mają kompleksową wizję współpracy.
Co to w praktyce oznacza? – Unikamy NGO-sów, które – mówiąc kolokwialnie – myślą jedynie o tym, jak „wyżebrać” od biznesu trochę kasy. Wolimy takie, które przychodzą do nas z konkretnym pomysłem i potrafią przekonać nas, że my też możemy na tym skorzystać. Nie zawsze muszą to być korzyści biznesowe. Czasem wystarczy to, że nasi pracownicy zaangażują się w jakieś działanie i zrobią coś dobrego dla innych. Ważne jest to, aby pracownicy organizacji pozarządowej, starając się o środki finansowe, chociaż na chwilę potrafili postawić się po drugiej stronie, tej która ma wyłożyć pieniądze.
Pracownicy PZU angażują się również w wolontariat kompetencyjny. – To kolejny przykład współpracy z organizacjami pozarządowymi – opowiada szef zespołu CSR. – Pracuje u nas wielu fachowców z różnych dziedzin. Mogą pomóc w sprawach księgowych, podatkowych, prawnych… – wylicza. – Organizacje często poszukują takiej pomocy i u nas mogą ją znaleźć.
W oparciu o wolontariat
W Kampanii Piwowarskiej współpraca z organizacjami pozarządowymi w dużej mierze opiera się o wolontariat pracowniczy. Firma co roku dofinansowuje około 30 projektów wolontariackich. Maksymalna kwota dotacji to 10 tys. zł. – Nie dajemy pieniędzy tak po prostu – zastrzega Małgorzata Walędzińska-Półtorak, odpowiedzialna za zrównoważony rozwój firmy. – Podstawowy warunek jest taki, że dofinansowany projekt będzie realizowany przy udziale naszych pracowników – wolontariuszy. Oni chętnie oddają swój czas i umiejętności innym. W wolontariat pracowniczy angażuje się już ponad 10 proc. wszystkich pracowników naszej firmy!
Projekty z jednej strony zgłaszają organizacje pozarządowe, z drugiej pracownicy firmy. Ostatecznej selekcji dokonuje Rada Programowa, w której skład wchodzą pracownicy od lat zaangażowani w działania społeczne firmy. – Oni dobrze się na tym znają i potrafią wyłonić najbardziej wartościowe inicjatywy – zapewnia Małgorzata Walędzińska-Półtorak.
W czerwcu poznańscy wolontariusze wraz ze Stowarzyszeniem im. Jana Ostroroga i Przedszkolem nr 70 zrewitalizowali osiedlowy plac zabaw przy ul. Włodkowica. Dwa miesiące później odnowili garderobę w teatrze Strefa Ciszy. W najbliższym czasie wyremontują jedną z klas lekcyjnych w Szkole Podstawowej nr 51, kupią notebooki do klasy nauczania wczesnoszkolnego w Szkole Podstawowej nr 38 oraz wyposażą salę przeznaczoną do terapii integracji sensorycznej w Domu Pomocy Społecznej, prowadzonym przez Siostry Serafitki.
Organizacja w roli konsultanta
W Orange, podobnie jak w PZU, współpraca z trzecim sektorem to dwa filary. Pierwszy – partnerstwa firmy, drugi – współpraca z fundacją korporacyjną.
Firma angażuje organizacje pozarządowe w charakterze konsultantów. Takim partnerem już od ośmiu lat jest Fundacja Dzieci Niczyje. Jej pracownicy wspierają Orange w działaniach na rzecz bezpieczeństwa dzieci w internecie. Pomogli m.in. przygotować program wolontariatu pracowniczego, w ramach którego pracownicy korporacji mogą spotykać się z uczniami i prowadzić lekcje o bezpiecznym internecie. Fundacja przygotowała szkolenia dla pracowników oraz opracowała scenariusze lekcji. – NGO-sy to nie tylko organizacje pomocowe, to również organizacje branżowe i eksperckie – zauważa Monika Kulik, ekspertka ds. społecznej odpowiedzialności biznesu w Orange. – Firmy coraz częściej i coraz chętniej chcą korzystać z ich wiedzy i umiejętności. Nam organizacje pozarządowe pomagają w opracowaniu ciekawych programów społecznych, w tworzeniu narzędzi internetowych oraz w organizacji wolontariatu pracowniczego.
Orange w podobny sposób współpracuje z Fundacją Widzialni. Pracownicy organizacji przygotowali audyt internetowej strony Orange pod kątem dostępności dla osób niepełnosprawnych. – Za każdym razem gdy tworzymy nowe usługi adresowane do tej grupy, Fundacja udziela nam rad i daje wiele cennych wskazówek – opowiada Monika Kulik.
Drugi filar współpracy Orange z sektorem pozarządowym to działania społeczne prowadzone w ramach fundacji korporacyjnej. Jednym z jej sztandarowych programów jest Akademia Orange. To program grantowy, który promuje nowoczesną edukację kulturalną z wykorzystaniem nowych technologii. – W Akademii Orange wspieramy również partnerstwa – opowiada Monika Kulik. – Do programu zapraszamy organizacje i instytucje, które zrealizują projekt we współpracy, a więc przykładowo: stowarzyszenie i dom kultury. Co roku finansujemy około 40 projektów. Maksymalna wysokość grantu wynosi 30 tys. zł.
PZU, Kampania Piwowarska oraz Orange to firmy nagrodzone podczas tegorocznej edycji konkursu „Raporty Społeczne”. W gronie laureatów znalazły się również firmy: CEMEX Polska, ING Bank Śląski, Tauron Polska Energia, Grupa Żywiec oraz GlaxoSmithKline Pharmaceuticals.
Pobierz
-
201312121057110518
948450_201312121057110518 ・38.72 kB
Źródło: inf. własna (ngo.pl)