W świetle wyzwania, jakim jest niski poziom uczestnictwa kobiet w życiu obywatelskim, projekt „Let HER Be” stanowi ogniskowy punkt refleksji. Z udziałem osób z Armenii, Gruzji, Macedonii Północnej, Turcji, Chorwacji, Grecji, Rumunii i Polski, przeniknęliśmy przez granice, by pochylić się nad tym problemem i wypracować wspólne rozwiązania.
W dniach od 18 do 26 lipca 2023 r. w Olsztynie odbył się projekt pt. „Let HER be”, organizowany przez Fundację Instytut Przeciwdziałania Wykluczeniom w partnerstwie z organizacjami z siedmiu innych państw. Na ten tydzień nad warmińskie jeziora przyjechało 24 uczestników z Armenii, Gruzji, Macedonii Północnej, Turcji, Chorwacji, Grecji, Rumunii oraz Polski. Wspólnie uczyli się, czym jest feminizm, jaka jest jego historia i fale, odkrywali wybitne kobiety i ruchy feministyczne ze swoich krajów. Nie pominęli także ważnego obecnie wątku feminizmu intersekcjonalnego, czyli uwzględniającego różne kategorie społeczne takie jak etniczność, wiek, klasa czy niepełnosprawność.
Projekt był odpowiedzią na problem bardzo niskiego poziomu uczestnictwa młodych dziewcząt i kobiet w życiu obywatelskim oraz tego, co jako całe społeczeństwo tracimy przez to zjawisko i dlaczego powinniśmy aktywnie działać na rzecz wzmocnienia pozycji kobiet, ich widoczności i głosu. Istotnym problemem we wszystkich krajach partnerskich jest niski udział młodych kobiet w sferze politycznej w krajach partnerskich, a młode kobiety są najmniej reprezentowane w organach decyzyjnych na szczeblu lokalnym. Wykluczenie młodych kobiet z procesu stanowienia prawa i podejmowania decyzji podważa ich cenny wkład w dobro przyszłych pokoleń. Równość kobiet i mężczyzn jest ponadto jedną z podstawowych wartości Unii Europejskiej. Dlatego, projekt poruszył przede wszystkim kwestię znaczenia feminizmu i aktywności grup kobiecych na poziomie lokalnym.
Uczestnicy mieli za zadanie rozpoznać najbardziej ich zdaniem istotne problemy, których doświadczają kobiety w ich własnych społecznościach lokalnych, a następnie pracowali w grupach nad stworzeniem kampanii rzeczniczej. Wśród kluczowych problemów uczestnicy i uczestniczki wybrali brak edukacji seksualnej uczniów, brak wsparcia finansowego dla młodych i samotnych matek, ograniczony dostęp uchodźczyń do opieki zdrowotnej czy edukacji, brak udogodnień dla kobiet doświadczonych przemocą domową czy brak włączenia mężczyzn w inicjatywy feministyczne. Dowiedzieli się potem jak zaprojektować kampanie aktywistyczne, jak dotrzeć do interesariuszy i formułować przyciągające uwagę komunikaty, aby działać na rzecz rozwiązania tych problemów.
Feminizm to przede wszystkim sprawa kobiet, ale nie można pominąć faktu, że realizacja feministycznych postulatów nie udałaby się bez wsparcia i zrozumienia przez mężczyzn, którzy jak się okazało, często czują się wykluczeni z ruchu feministycznego, sfrustrowani i niepewni. Uczestnicy stworzyli także szereg pomysłów na to, jak mężczyźni mogą się zaangażować jako sojusznicy kobiet, np. edukować się na temat praw kobiet i menstruacji, wspierać kobiety w ich karierach w polityce, organizować konferencje na temat wspierania kobiet w pracy w zawodach technicznych, wspierać przedsiębiorczynie, rozmawiać z kobietami na temat ich problemów i potrzeb, włączać kobiety w aktywności uznawane za typowo męskie, reagować na przemoc czy seksizm wobec kobiet.
Aby móc działać na rzecz wzmocnienia kobiet w społecznościach lokalnych, trzeba poznać także siebie, swoje predyspozycje i mocne strony. Czerwony, żółty, zielony i niebieski to nie tylko kolory tęczy, ale także kolory 4 typów osobowości, które wyróżnił szwedzki psycholog Thomas Erikson. Uczestnicy dowiedzieli się również czym jest liderstwo włączające oraz jak efektywnie się komunikować np. z lokalnymi władzami, aby wprowadzać realne zmiany.
Podczas szkolenia nie zabrakło również elementów integracji międzykulturowej i wspólnej zabawy.
Projekt został zrealizowany w ramach programu Erasmus+ finansowanego przez Unię Europejską.