Lavazza, wraz z organizacjami pozarządowymi z całego świata, ogłasza zwycięzcę konkursu artystycznego TOwardTOmorrow
Konkurs, którego celem jest podnoszenie świadomości społeczeństwa na temat zrównoważonego rozwoju zorganizowany został w serwisie Instagram. To wspólna inicjatywa marki Lavazza i ONZ, organizacji Arts Help i magazynu Juxtapoz oraz 17 globalnych organizacji pozarządowych.
10 lipca 2020 roku ogłoszono zwycięzcę, konkursu TOward TOmorrow będącego Instagramową adaptacją międzynarodowego projektu Toward2030, What are you doing? Konkurs z główną nagrodą w wysokości 10 000 euro, mający na celu zaangażowanie światowych artystów w dyskusję na temat roli sztuki w realizacji światowych celów zrównoważonego rozwoju, wspierany był przez amerykański magazyn Juxtapoz, organizację Arts Help oraz globalną Kampanię ONZ dotyczącą Celów Zrównoważonego Rozwoju.
Dyrektor kreatywna projektu – Charlotte Pyatt, zaprosiła do współpracy 17 globalnych organizacji pozarządowych, wykorzystujących sztukę jako środek budujący wsparcie i świadomość istotnych kwestii, broniąc jednocześnie potęgi kultury.
Spośród ponad 400 uczestników konkursu, wybrano tegorocznego zwycięzcę – PRICKLY SAUCE, brytyjskiego artystę, którego praca wyraża Cel Zrównoważonego Rozwoju nr 16: Promować pokojowe i inkluzywne społeczeństwa, zapewnić wszystkim ludziom dostęp do wymiaru sprawiedliwości oraz budować na wszystkich szczeblach skuteczne i odpowiedzialne instytucje, sprzyjające włączeniu społecznemu.
"Związane ręce sprawiedliwości mocno chwytają palce symbolu pokoju, wiążąc oba jako silne instytucje" – wyjaśnia nagrodzony artysta Rob Thomas (Prickely Sauce). "Przeciągany na boki łańcuch wzmacnia tę siłę. To mocny obraz, który wizualnie reprezentuje ich związek i fakt, że ostatecznie dotyczą one ludzi i ich życia".
"Jesteśmy dziś pełni entuzjazmu w związku z ogłoszeniem zwycięzcy tej innowacyjnej edycji "Toward 2030" – skomentowała dyrektor zarządu firmy, Francesca Lavazza. "Toward 2030 jest wielokrotnie nagradzanym projektem kulturalnym stworzonym przez Dział Zrównoważonego Rozwoju Lavazzy i realizowanym w latach 2018/19 z Miastem Turyn. Covid-19 zmusił nas do przemyślenia planów na rok 2020, aby zastanowić się, jak kontynuujemy naszą misję w tym trudnym czasie. W ten sposób powstał konkurs TOward TOmorrow! Inicjatywa ta oferowała wsparcie ekonomiczne artystom i podkreślała wysiłki organizacji pozarządowych na całym świecie oraz pozwoliła nam utrzymać naszą podstawową misję wykorzystywania sztuki do informowania o globalnych celach zrównoważonego rozwoju w sposób angażujący i wpływowy" – dodała Francesca Lavazza.
Konkurs był ciekawym sposobem na podkreślenie globalnych problemów, które zostały zaostrzone przez pandemię. Składa się on z dwóch sekcji: dla osób powyżej i poniżej 18 lat. W obu kategoriach przyznawane były nagrody pieniężne (10.000 € w pierwszej i 1000 € w drugiej kategorii). Każdy etap został skonstruowany tak, aby zainicjować pozytywną i merytoryczną dyskusję mającą wpływ na to, jak sztuka angażuje się w światowe problemy. Jest to zgodne z ostatnią kampanią marki Lavazza – The New Humanity, opierającą się na słynnym manifeście Charliego Chaplina z filmu „The Great Dictator”.
Do międzynarodowego grona ambasadorów sztuki i zrównoważonego rozwoju, który wybrał zwycięzcę należą: Francesca Lavazza (Lavazza Group), Evan Pricco (Juxtapoz Magazine), Martha Cooper (fotograf), Marina Ponti (UN SDG Action Campaign) i Wisam Salsaa (Walled off Hotel) oraz 17 organizacji pozarządowych z całego świata wybierających po jednym finaliście z każdej z 17 kategorii dotyczących poszczególnych Celów Zrównoważonego Rozwoju. Wybrani artyści używają kultury i sztuki jako uniwersalnego języka w celu podniesienia świadomości na temat CSR i zagadnień zrównoważonego rozwoju.
"Nasza misją było zachęcenie artystów do rozważenia ich pracy poprzez filtr 17 celów zrównoważonego rozwoju. Nie mogliśmy zrealizować naszych wysiłków na 2020 r. w przestrzeni publicznej, więc dostosowaliśmy się do projektu online, aby zjednoczyć społeczności artystyczne i zrównoważonego rozwoju w pozytywny i znaczący sposób podczas Covid" – zauważyła Charlotte Pyatt, dyrektor kreatywna kampanii "TOward TOmorrow". "Spośród wielu aspektów, z których jestem dumna z TOward TOmorrow, jestem inspirowana i onieśmielona zaufaniem, energią i niesamowitą pracą 17 organizacji, z którymi mogliśmy współpracować. Był to jeden z najtrudniejszych aspektów tego projektu, ale z pewnością jeden z najbardziej satysfakcjonujących w kreatywnym i praktycznym pokazaniu, w jaki sposób sztuka może zmobilizować ludzi do działania. Poziom zaangażowania i wsparcia, jaki otrzymaliśmy od artystów, jest przytłaczający, prawdziwe święto transformacyjnej siły kultury i jej zdolności do wpływania na znaczące zmiany w świecie" – dodaje Charlotte Pyatt.
Pełna lista zaangażowanych organizacji: Art for Amnesty (SDG1), Food for Soul (SDG2), C.A.L.M. Campaign Against Living Miserably (SDG 3), Casa Amarela (SDG4), Aravani Art Project (SDG5), Viva con Agua (SDG6), Little Sun (SDG7), Temwa (SDG8), Love Welcomes (SDEG9), Skateistan (SDG10), heliotrope foundation (SDG11), Sumatran Orangutan Society (SDG12), African Artists for Development (SDG13), Pangeaseed Foundation (SDG14), Third Millennium Alliance (SDG15), A Blade of Grass (SDG16), Migrate Art (SDG17).