Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego ogłosiło 25 stycznia 2013 r. laureatów VI edycji konkursu „Dobre praktyki EFS”. W VI edycji konkursu nadesłano 105 zgłoszeń, spośród których wyłoniono cztery laureatów i przyznano sześć wyróżnień specjalnych. Nagrodzone projekty uzyskały tym samym tytuł „Najlepsza inwestycja w człowieka 2012”.
Dwóch reprezentantów każdego z laureatów weźmie udział w wyjeździe studyjnym do jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej realizującego wsparcie z EFS.
W 2012 r. po raz pierwszy do zgłaszania projektów realizowanych przez beneficjentów zaproszone zostały Instytucje Pośredniczące oraz Wdrażające, będące stroną umowy o dofinansowanie projektu i jednocześnie podmiotem nadzorującym jego realizację.
Nagrodzone projekty
Projekty zgłoszone przez instytucje:
"DiAMEnT - dostrzec i aktywizować możliwości, energię, talenty" realizowany przez Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Krakowie
W ramach projektu wypracowana została innowacyjna metoda pracy z uczniami zdolnymi, dzięki której mogą rozwijać swoje naturalnie wrodzone talenty. Uczniowie dzięki projektowi „Diament” mają szansę uczestniczyć w unikatowym programie kształcenia, który jest „szyty na miarę”, czyli uwzględnia indywidualne potrzeby i możliwości. Projekt został zgłoszony do konkursu przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
"Zielona Praca" realizowany przez Małopolski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Krakowie
Projekt „Zielona Praca” adresowany jest do osób, które są długotrwale bezrobotne, do mieszkańców terenów wiejskich, nie posiadających wykształcenia bądź kwalifikacji zawodowych, osób które na otwartym rynku pracy miały trudności ze znalezieniem zatrudnienia. W ramach projektu uczestnicy zatrudniani byli na okres do 11 miesięcy przez Małopolski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Krakowie na stanowisku „Konserwator urządzeń melioracyjnych”, uczestniczyli dodatkowo w kursach zawodowych i byli objęci wsparciem ze strony doradcy zawodowego. Projekt cechuje się wysoką efektywnością, 60% osób, które ukończyły udział w projekcie znalazło zatrudnienie. Projekt został zgłoszony do konkursu przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
Projekty zgłoszone przez beneficjentów:
"Śladami Dedala - mierz wysoko, ale rozważnie" realizowany przez Gminę Sierakowice/Gimnazjum im. Józefa Piłsudskiego w Sierakowicach
Jest to edukacyjny projekt odnoszący się do nowatorskiej koncepcji zapoznania uczniów szkół gimnazjalnych z alternatywnymi i atrakcyjnymi formami zdobywania wiedzy oraz możliwości wyboru dalszej ścieżki edukacyjnej w szkołach o profilu lotniczym.
"DiAMEnT - dostrzec i aktywizować możliwości, energię, talenty" realizowany przez Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Krakowie
W ramach projektu wypracowana została innowacyjna metoda pracy z uczniami zdolnymi, dzięki której mogą rozwijać swoje naturalnie wrodzone talenty. Uczniowie dzięki projektowi „Diament” mają szansę uczestniczyć w unikatowym programie kształcenia, który jest „szyty na miarę”, czyli uwzględnia indywidualne potrzeby i możliwości. Projekt został zgłoszony do konkursu przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
"Zielona Praca" realizowany przez Małopolski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Krakowie
Projekt „Zielona Praca” adresowany jest do osób, które są długotrwale bezrobotne, do mieszkańców terenów wiejskich, nie posiadających wykształcenia bądź kwalifikacji zawodowych, osób które na otwartym rynku pracy miały trudności ze znalezieniem zatrudnienia. W ramach projektu uczestnicy zatrudniani byli na okres do 11 miesięcy przez Małopolski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Krakowie na stanowisku „Konserwator urządzeń melioracyjnych”, uczestniczyli dodatkowo w kursach zawodowych i byli objęci wsparciem ze strony doradcy zawodowego. Projekt cechuje się wysoką efektywnością, 60% osób, które ukończyły udział w projekcie znalazło zatrudnienie. Projekt został zgłoszony do konkursu przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
Projekty zgłoszone przez beneficjentów:
"Śladami Dedala - mierz wysoko, ale rozważnie" realizowany przez Gminę Sierakowice/Gimnazjum im. Józefa Piłsudskiego w Sierakowicach
Jest to edukacyjny projekt odnoszący się do nowatorskiej koncepcji zapoznania uczniów szkół gimnazjalnych z alternatywnymi i atrakcyjnymi formami zdobywania wiedzy oraz możliwości wyboru dalszej ścieżki edukacyjnej w szkołach o profilu lotniczym.
"Wybierz przyszłość - innowacyjne narzędzia wspierające interwencję socjalną" realizowany przez Fundację Nauka dla Środowiska w Koszalinie
Celem projektu jest podniesienie innowacyjności działań służących integracji społecznej – testowanie i upowszechnianie nowych rozwiązań (nowego modelu) i instrumentów zapobiegania wykluczeniu społecznemu. Realizowany projekt wprowadza nowy model kompleksowych działań, między innymi wykorzystując aktywne formy kształcenia przy prowadzeniu zajęć z zakresu edukacji społeczno-finansowej, realizowanych od najmłodszych lat do usamodzielnienia, czyli w okresie kształtowania świadomości i nawyków finansowych.
Celem projektu jest podniesienie innowacyjności działań służących integracji społecznej – testowanie i upowszechnianie nowych rozwiązań (nowego modelu) i instrumentów zapobiegania wykluczeniu społecznemu. Realizowany projekt wprowadza nowy model kompleksowych działań, między innymi wykorzystując aktywne formy kształcenia przy prowadzeniu zajęć z zakresu edukacji społeczno-finansowej, realizowanych od najmłodszych lat do usamodzielnienia, czyli w okresie kształtowania świadomości i nawyków finansowych.
Projekty wyróżnione
Projekty zgłoszone przez instytucje:
"RAZEM - utworzenie Młodzieżowego Klubu Integracyjnego w Kielcach" realizowany przez Fundację na Rzecz Osób Niewidomych i Słabowidzących VEGA w Kielcach
Celem projektu była integracja społeczna 50 młodych ludzi w wieku 15 – 19 lat, w tym 15 osób niewidomych i słabowidzących z pełnosprawnymi rówieśnikami. Integracja młodzieży pełnosprawnej z niepełnosprawną, poprzez m.in. wspólne gotowanie, zajęcia plastyczne czy nawet zajęcia na strzelnicy stworzyła szansę na przełamanie barier i stereotypów, zrozumienie i otworzenie się na potrzeby drugiej osoby, przyczyniając się tym samym do rozwoju osobistego, uwierzenia we własne siły, a nawet zawarcia nowych przyjaźni. Projekt został zgłoszony do konkursu przez Świętokrzyskie Biuro Rozwoju Regionalnego.
"RAZEM - utworzenie Młodzieżowego Klubu Integracyjnego w Kielcach" realizowany przez Fundację na Rzecz Osób Niewidomych i Słabowidzących VEGA w Kielcach
Celem projektu była integracja społeczna 50 młodych ludzi w wieku 15 – 19 lat, w tym 15 osób niewidomych i słabowidzących z pełnosprawnymi rówieśnikami. Integracja młodzieży pełnosprawnej z niepełnosprawną, poprzez m.in. wspólne gotowanie, zajęcia plastyczne czy nawet zajęcia na strzelnicy stworzyła szansę na przełamanie barier i stereotypów, zrozumienie i otworzenie się na potrzeby drugiej osoby, przyczyniając się tym samym do rozwoju osobistego, uwierzenia we własne siły, a nawet zawarcia nowych przyjaźni. Projekt został zgłoszony do konkursu przez Świętokrzyskie Biuro Rozwoju Regionalnego.
"Małe przedszkole jest fajne" realizowany przez Fundację Edukacji Przedszkolnej we Wrocławiu
Celem projektu „Małe przedszkole jest fajne” było utworzenie i prowadzenie 12 Małych Przedszkoli, promocja edukacji przedszkolnej oraz wyrównanie szans edukacyjnych wśród dzieci objętych projektem. Projekt zakładał wprowadzenie nowatorskiej formy zaangażowania rodziców i lokalnej społeczności. Rodzice uczestniczyli we wszystkich etapach realizacji projektu: od malowania ścian i adaptacji pomieszczeń przedszkolnych aż po sprawowanie opieki nad przedszkolakami w ramach dyżurów rodzicielskich, czy uczestnictwo w warsztatach prowadzonych przez psychologów i pedagogów. Projekt został zgłoszony do konkursu przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
Celem projektu „Małe przedszkole jest fajne” było utworzenie i prowadzenie 12 Małych Przedszkoli, promocja edukacji przedszkolnej oraz wyrównanie szans edukacyjnych wśród dzieci objętych projektem. Projekt zakładał wprowadzenie nowatorskiej formy zaangażowania rodziców i lokalnej społeczności. Rodzice uczestniczyli we wszystkich etapach realizacji projektu: od malowania ścian i adaptacji pomieszczeń przedszkolnych aż po sprawowanie opieki nad przedszkolakami w ramach dyżurów rodzicielskich, czy uczestnictwo w warsztatach prowadzonych przez psychologów i pedagogów. Projekt został zgłoszony do konkursu przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
"Zielony transfer" realizowany przez gminę Wrocław
Projekt opierał się na zrealizowaniu 30-stu, trwających od 9 do 18 miesięcy, staży pracowników naukowych uczelni w przedsiębiorstwach. Staże dotyczyły wdrażania technologii na rzecz poprawy jakości życia, odnawialnych i alternatywnych źródeł energii oraz IT. Projekt cechuje bardzo dobra efektywność, dzięki jego realizacji powstały nowe miejsca pracy, nowe produkty i usługi, publikacje naukowe, programy nauczania i programy badawcze, a przedsiębiorcy zanotowali wzrost przychodów dzięki współpracy z naukowcami. Projekt został zgłoszony do konkursu przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
Projekt opierał się na zrealizowaniu 30-stu, trwających od 9 do 18 miesięcy, staży pracowników naukowych uczelni w przedsiębiorstwach. Staże dotyczyły wdrażania technologii na rzecz poprawy jakości życia, odnawialnych i alternatywnych źródeł energii oraz IT. Projekt cechuje bardzo dobra efektywność, dzięki jego realizacji powstały nowe miejsca pracy, nowe produkty i usługi, publikacje naukowe, programy nauczania i programy badawcze, a przedsiębiorcy zanotowali wzrost przychodów dzięki współpracy z naukowcami. Projekt został zgłoszony do konkursu przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
Projekty zgłoszone przez beneficjentów:
"Mój biznes" realizowany przez Powiatowy Urząd Pracy w Gdyni
Celem projektu było wsparcie postaw przedsiębiorczych osób, których stosunek pracy wygasł lub został rozwiązany z przyczyn niedotyczących pracownika. Głównymi uczestnikami/-czkami projektu byli w pierwszej kolejności pracownicy Stoczni Gdynia SA, zwolnieni w wyniku upadku przedsiębiorstwa i w większości objęci Programem Zwolnień Monitorowanych. Wsparcie dla tych osób realizowane było w formie tworzenia i wdrażania programów typu outplacement, w tym: poradnictwa zawodowego, pośrednictwa pracy, wsparcia dla osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą. Samozatrudnienie wydawało się być skuteczną metodą odnalezienia się na rynku pracy, zwłaszcza w sytuacji drastycznego spadku liczby ofert pracy, szczególnie na stanowiska typowo stoczniowe. W wyniku realizacji projektu „Mój biznes” powstało 41 nowych mikroprzedsiębiorstw m.in. z branży budowlanej, gastronomicznej czy też produkcji statków i konstrukcji pływających na terenie woj. pomorskiego, z czego 38 nadal prowadzi działalność.
"Utworzenie dodatkowych oddziałów przedszkolnych w mieście Kartuzy" realizowany przez Gminę Kartuzy
Dzięki realizacji projektu powstała pierwsza placówka w regionie oferująca opiekę przedszkolną dzieciom niepełnosprawnym, poprzez utworzenie oddziału integracyjnego dla dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności i dysfunkcjami. Nowoczesne wyposażenie dostosowane do osób niepełnosprawnych jest unikalne w skali miasta. Również godziny funkcjonowania przedszkola są elastyczne i uwzględniają potrzeby pracujących rodziców.
"Inkubator dojrzałej przedsiębiorczości" realizowany przez Fundację „Fundusz Współpracy” w Warszawie
Główne cele projektu zakładały przełamywanie stereotypów dotyczących zdolności osób 45+ do podejmowania nowych wyzwań zawodowych - poprzez działania doradczo-szkoleniowe i promocyjne w trakcie trwania projektu oraz wyposażenie osób 45+ w wiedzę, umiejętności i nastawienie konieczne do podjęcia samozatrudnienia i kierowania własnym rozwojem zawodowym. Starannie przeprowadzona rekrutacja oraz dostosowane wsparcie szkoleniowo-doradcze zaowocowało utrzymaniem w projekcie wszystkich uczestników przez cały 6-miesięczny I etap i wysokim poziomem merytorycznym złożonych biznesplanów. Aż 48 z nich zostało pozytywnie ocenionych przez zewnętrzną komisję. Dotację na uruchomienie działalności gospodarczej otrzymało 36 osób.
"Mój biznes" realizowany przez Powiatowy Urząd Pracy w Gdyni
Celem projektu było wsparcie postaw przedsiębiorczych osób, których stosunek pracy wygasł lub został rozwiązany z przyczyn niedotyczących pracownika. Głównymi uczestnikami/-czkami projektu byli w pierwszej kolejności pracownicy Stoczni Gdynia SA, zwolnieni w wyniku upadku przedsiębiorstwa i w większości objęci Programem Zwolnień Monitorowanych. Wsparcie dla tych osób realizowane było w formie tworzenia i wdrażania programów typu outplacement, w tym: poradnictwa zawodowego, pośrednictwa pracy, wsparcia dla osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą. Samozatrudnienie wydawało się być skuteczną metodą odnalezienia się na rynku pracy, zwłaszcza w sytuacji drastycznego spadku liczby ofert pracy, szczególnie na stanowiska typowo stoczniowe. W wyniku realizacji projektu „Mój biznes” powstało 41 nowych mikroprzedsiębiorstw m.in. z branży budowlanej, gastronomicznej czy też produkcji statków i konstrukcji pływających na terenie woj. pomorskiego, z czego 38 nadal prowadzi działalność.
"Utworzenie dodatkowych oddziałów przedszkolnych w mieście Kartuzy" realizowany przez Gminę Kartuzy
Dzięki realizacji projektu powstała pierwsza placówka w regionie oferująca opiekę przedszkolną dzieciom niepełnosprawnym, poprzez utworzenie oddziału integracyjnego dla dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności i dysfunkcjami. Nowoczesne wyposażenie dostosowane do osób niepełnosprawnych jest unikalne w skali miasta. Również godziny funkcjonowania przedszkola są elastyczne i uwzględniają potrzeby pracujących rodziców.
"Inkubator dojrzałej przedsiębiorczości" realizowany przez Fundację „Fundusz Współpracy” w Warszawie
Główne cele projektu zakładały przełamywanie stereotypów dotyczących zdolności osób 45+ do podejmowania nowych wyzwań zawodowych - poprzez działania doradczo-szkoleniowe i promocyjne w trakcie trwania projektu oraz wyposażenie osób 45+ w wiedzę, umiejętności i nastawienie konieczne do podjęcia samozatrudnienia i kierowania własnym rozwojem zawodowym. Starannie przeprowadzona rekrutacja oraz dostosowane wsparcie szkoleniowo-doradcze zaowocowało utrzymaniem w projekcie wszystkich uczestników przez cały 6-miesięczny I etap i wysokim poziomem merytorycznym złożonych biznesplanów. Aż 48 z nich zostało pozytywnie ocenionych przez zewnętrzną komisję. Dotację na uruchomienie działalności gospodarczej otrzymało 36 osób.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.