Za pośrednictwem platform crowdfundingowych można dziś zrealizować każdy projekt. Wystarczy, że będzie ciekawy, pożyteczny i dobrze opisany. Dobrze, czyli tak by wszystkie jego zalety widoczne były jak na dłoni.
Artyści, dziennikarze, organizacje pozarządowe, nauczyciele oraz tzw. zwykli ludzie poprzez kilkadziesiąt popularnych stron internetowych zbierają pieniądze na realizację pomysłów czasem banalnych, czasem szalonych. Niektóre z nich warte są tysiące dolarów. „Jeśli nie podzielisz się z innymi, nikt nie będzie Cię lubił“ – przekonuje swoich użytkowników jedna z platform.
W Polsce - pod górkę
W 2011 roku, za pieniądze z Europejskiego Funduszu Społecznego przygotowano pierwszą w Polsce platformę crowdfundingową – Projektstarter.org. Serwis powstaje przy współpracy UNDP z Apteką Sztuki, która jest częścią Stowarzyszenia „Otwarte Drzwi“.
Strona miała ruszyć już w maju, jednak pojawiły się trudności natury prawnej. Twórcy Projektstartera wyjaśniają na swojej stronie: „Mimo długich i szczegółowych rozmów z Ministerstwem (chodzi o Ministerwstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji – przyp red.) platforma crowdfundingowa z punktu widzenia utartych procedur nadal stanowi dużą innowację i przez to nastręcza trudności w jej rejestracji jako narzędzia do przeprowadzania zbiórki publicznej.“ Wszystkie wątpliwości urzędników miały być wyjaśnione do końca tego roku, ostatecznie MSWiA nie zgodziło się na start Projektstartera. Autorzy platformy postanowili na początku 2012 roku kolejny raz ubiegać się o jej legalizację, przy wsparciu innych ministerstw (o sprawie tej wkrótce napiszemy więcej).
Póki co, polscy twórcy próbują sił na zagranicznych stronach crowfundingowych.
Jak to działa?
Wśród platform crowdfundingowych są serwisy stworzone po to, by wspierać działania organizacji pozarządowych oraz takie, w których jest to zabronione, a autorami projektów mogą być tylko twórcy indywidualni. Są takie, które służą inwestowaniu pieniędzy i pozwalają liczyć na zyski i takie, w których jest to niemożliwe. Zazwyczaj serwis pobiera kilkuprocentową prowizję od dotacji uzyskanej przez autora projektu.
Wszystkie platformy crowdfundingowe zastrzegają, że zbierane za ich pośrednictwem pieniądze nie mogą być przeznaczone na opłacenie rachunków telefonicznych, kupna nowej kamery czy wakacji. Tu nie chodzi o inwestowanie w siebie, ale w projekt atrakcyjny z perspektywy innych ludzi.
Projekt, który ma być sfinansowany za pośrednictwem platformy crowdfundingowej, zgłasza się za pomocą formularza. Zazwyczaj składa się on z 4-5 pól. Najważniejsze z nich to „opis projektu“. Powinien być dobrze przemyślany, ponieważ nie może być dłuższy niż 750 znaków w wordzie, a jego celem jest wyjaśnienie odbiorcom o co konkretnie chodzi. Kolejna część formularza to tzw. refunds, czyli to wszystko co chce się zaoferować osobom, które zainwestują w realizację projektu. Jeśli jego celem jest np. stworzenie książki, tym osobom, które wesprą przedsięwzięcie kwotą np. 100 dolarów można zaoferować egzemplarz z dedykacją i autografem autora oraz nazwanie jednego z bohaterów książki imieniem donatora. Punkt trzeci to kwota potrzebna na realizację projektu. Punkt czwarty – dodatkowe informacje na temat przedsięwzięcia, czyli np. link do strony internetowej autora.
Formularz wysyłany jest do ekspertów, którzy oceniają atrakcyjność projektu lub po prostu zgodność z regulaminem i decydują o tym czy zostanie zamieszczony na stronie. W niektórych serwisach np. quirky.com wysłanie propozycji projektu kosztuje 10 dolarów, zazwyczaj jest jednak bezpłatne.
Prezentujemy najpopularniejsze serwisy crowfundingowe.
Dla dziennikarzy
Skontaktować inwestorów z małymi przedsiębiorcami
„More Than Me“ to fundacja, której celem jest edukacja dziewczynek w afrykańskiej Liberii. Większość z nich nie chodzi do szkoły, życie spędzają na ulicach miast. MTM chce otworzyć małą fabrykę, w ktorej zatrudnienie znajdą liberyjskie kobiety. Mają produkować wysokiej jakości pokrowce na laptopy i telefony z organicznych materiałów. 50% dochodu ma być przeznaczone na główny cel Fundacji, czyli edukację dzieci. Do tej pory 67 inwestorów wsparlo MTM łączną kwotą 3 281 dolarów, czyli o 281 dolarów więcej niż zakładał budżet przedsięwzięcia.
Dla twórców
Dla organizacji
Strona pomaga organizacjom pozarządowym planować i realizować kampanie fundraisingowe online oraz inne tego rodzaju wydarzenia. W ciągu 8 lat istnienia za pośrednictwem FirstGiving 8 tys. organizacji pozarządowych z całego świata zebrało łącznie miliard dolarów na cele spoleczne.
Można też lokalnie
Póki co, możemy korzystać z zagranicznych platform:
- http://www.eppela.com/eng/
- http://www.appsfunder.com/
- http://www.pozible.com.au/
- http://www.comproyecto.com/
- http://rockethub.com/
- http://www.quirky.com/
- http://www.lanzanos.com/
- http://www.fondomat.com/
- www.sponsume.com
- https://www.fundchange.com
- http://www.fundson.com/
- http://flattr.com/
- http://www.advertactivist.com/
- http://www.greenfunder.com/
- http://www.crowdtilt.com/
- http://peerbackers.com/
Pobierz
-
201112291136300810
715080_201112291136300810 ・38.72 kB
-
201208051947030239
791325_201208051947030239 ・38.72 kB
Źródło: inf. własna ngo.pl