Projekt "Kulturalnie do celu" to efekt dwumiesięcznej pracy zespołu redakcyjnego magazynu Purpose. Jest to przedsięwzięcie, w ramach którego starano się podsumować pierwszy rok członkostwa Polski, a więc także i regionu łódzkiego, w Unii Europejskiej.
Podsumowanie to dotyczy kultury, która zdaniem redaktorów magazynu,
stanowi podstawę dla dynamicznego rozwoju społeczno-gospodarczego regionów.
Z prośbą o udział w projekcie jego realizatorzy zwrócili się do organizatorów przedsięwzięć
kulturalnych z regionu łódzkiego. Choć niw wszyscy przyjęli zaproszenie do współpracy projekty,
które zostały przedstawione i opisane w opracowaniu w pełni ilustrują potencjał, jakim dysponują
organizatorzy kultury w regionie łódzkim, i wpływ, jaki mogą mieć tego typu inicjatywy na jego
rozwój.
Prezentowane przedsięwzięcia są projektami zrealizowanymi przez
instytucje, organizacje pozarządowe, grupy nieformalne o zróżnicowanych budżetach oraz tematyce.
Ich cechą wspólną jest:
- pozytywny wpływ na kreowanie wizerunku Łodzi oraz jej promowanie zarówno w Polsce, jak i Unii Europejskiej,
- bezpośrednia aktywizacja zawodowa młodych ludzi, którzy znajdują czasowe zatrudnienie przy organizacji tychże projektów,
- rozwój ruchu turystycznego, dzięki któremu powstaje wiele miejsc pracy w sektorze hotelarskim, restauracyjnym, pamiątkarskim itp.
Projekt "Kulturalnie do celu", którego efektem jest raport,
oprócz tego, że realizuje pierwotne założenie, czyli podsumowuje pierwszy rok obecności regionu
łódzkiego w Unii Europejskiej, jest także swego rodzaju poradnikiem.
Ma on na celu wskazanie potencjalnych dróg wykorzystania kultury do zwiększenia atrakcyjności
regionu w celu przyciągnięcia potencjalnych inwestorów, a w konsekwencji polepszenia życia samych
mieszkańców. Zostanie on przekazany władzom miasta i regionu oraz podmiotom odpowiedzialnym za
rozwój społeczno-gospodarczy regionu.
Po pierwsze, wykorzystanie środków unijnych na realizację projektów kulturalnych w pierwszym roku członkostwa w UE było bardzo niewielkie. Stało się tak z kilku powodów, z których najważniejsze to niechęć do podejmowania ryzyka przez osoby odpowiedzialne, i brak środków na ubieganie się o fundusze.
Po drugie, brakuje współpracy, a wręcz panuje niezdrowa konkurencja między instytucjami kultury. Wspólne tworzenie przez nie konsorcjów znacznie zwiększałoby możliwości i szanse na absorpcję środków, a także pozwalałoby na realizowanie za pieniądze unijne ciekawych przedsięwzięć kulturalnych.
Po trzecie, nie ma spójnej polityki kulturalnej i promocyjnej miasta oraz regionu, która pozwoliłaby wykorzystać istniejący potencjał instytucji kultury w celu kreowania wizerunku miasta i budowania jego atrakcyjności.
Twórcami raportu "Kulturalnie do celu" od strony
merytorycznej i wizerunkowej są osoby współpracujące z agencją European Culture Consulting -
Culture Factory: Katarzyna Nowakowska - specjalista ds. public relations, dr Artur Zaguła -
historyk sztuki, Tomasz Kaczkowski - artysta, ilustrator, Maja Ruszkowska - specjalista ds.
promocji i pr oraz Maciej Mazerant - menadżer kultury, właściciel agencji.
Źródło: Maja Ruszkowska, Promocja Projektu, European Culture Consulting Culture Factory