Jak wynika z badań Miejskie Polityki Kulturalne, większość ankietowanych przedstawicieli samorządów (55%) postrzega kulturę jako narzędzie promocji miasta. Władze województwa kujawsko-pomorskiego, powołując do życia „Kujawsko-Pomorskie Menu Kulturalne”, poszły znacznie dalej. Chcą nie tylko zachęcić turystów do odwiedzania regionu, ale również zintegrować instytucje kultury wokół idei wspierania najbardziej prestiżowych wydarzeń artystycznych.
Kultura jako magnes czy inspiracja do zmiany?
Badanie Miejskie Polityki Kulturalne było przeprowadzone wśród 165 przedstawicieli samorządów lokalnych, instytucji kultury i organizacji pozarządowych. Wszystkie trzy grupy zgodnie uznały, że głównym zadaniem kultury jest promowanie miasta czy też regionu (55% ankietowanych samorządowców, 60% instytucji kultury i 69% organizacji pozarządowych). Na drugim miejscu znalazła się potrzeba edukacji kulturalnej, zainteresowanie młodzieży wydarzeniami artystycznymi (53% samorządów, 45% instytucji kultury, 22% organizacji pozarządowych). Ważnym zadaniem kultury, zdaniem respondentów, jest również umacnianie więzi społecznych między mieszkańcami poprzez uczestnictwo w przedsięwzięciach oraz wspieranie środowiska artystów. Wytwarzanie trwałych dóbr kultury i promowanie określonego stylu życia i wartości znalazły się na samym dole wskazań. - Wyniki badań pokazują, że kulturze przypisuje się przede wszystkim rolę promowania miast czy regionów – mówi Jerzy Janczarski, Dyrektor Departamentu Kultury i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu. - Kultura może jednak pełnić także inne ważne funkcje. Może być czynnikiem zmian społecznych, polegających na uwrażliwieniu odbiorców na bogactwo form sztuki i wykreowaniu nowego modelu spędzania wolnego czasu – dodaje Jerzy Janczarski. Dlatego województwo kujawsko-pomorskie zdecydowało się na wprowadzenie unikatowego na skalę kraju projektu „Kujawsko-Pomorskie Menu Kulturalne”. Oprócz oczywistego wymiaru promocyjnego, inicjatorzy chcą wprowadzić nowy standard działania w środowisku artystycznym. Wzorem klastrów integrujących różne branże, stawiają na współpracę instytucji kultury, licząc, że współdziałanie przyniesie wymierne efekty. Jako pierwsi w Polsce zsieciowali instytucje kultury, by wspólnymi siłami kreować wizerunek regionu jako prężnego ośrodka życia kulturalnego.
Kujawsko-Pomorskie Menu Kulturalne
Źródło: Raport z badania DNA Miasta: Miejskie Polityki Kulturalne 2013, Fundacja Res Publica im. Henryka Krzeczkowskiego we współpracy z Narodowym Centrum Kultury. Badanie przeprowadzono w 2012 r. metodą CATI we wszystkich miastach powyżej 100 000 mieszkańców oraz w połowie miast od 50 000 – 100 000 mieszkańców. Łącznie przeprowadzono 165 wywiadów wśród przedstawicieli samorządów, organizacji pozarządowych i instytucji kultury.