Kto pracuje w NGO? Wykształcone kobiety w średnim wieku [informacja prasowa]
Z badań wynika, że przeciętna organizacja posiadająca pracowników zatrudnia cztery osoby. Jaki jest typowy pracownik fundacji lub stowarzyszenia?
Przypomnijmy najważniejsze dane: 45% organizacji opiera się tylko i wyłącznie na pracy społecznej, 20% zleca płatną pracę, ale tylko sporadycznie, a 35% (czyli około 24 tysięcy organizacji) posiada stałych, regularnych pracowników. Te ostatnie dysponują przeciętnie czterema pracownikami. Ta liczba jest jednak zróżnicowana w zależności od branży sektora. Największą liczbą pracowników (przeciętnie 6 osób) dysponują organizacje zajmujące się usługami socjalnymi i pomocą społeczną, 5 pracowników mają stowarzyszenia i fundacje działające w ochronie zdrowia oraz organizacje działające na rzecz edukacji i wychowania, a 4 zajmujące się rozwojem lokalnym. Najmniej liczne są zespoły organizacji sportowych oraz kulturalnych. W tych branżach przeciętne stowarzyszenie lub fundacja zatrudniająca pracowników dysponuje 3 osobami.
Dobrze wykształcone kobiety w średnim wieku
Kim są osoby zatrudnione w sektorze pozarządowym? Jeżeli spojrzymy na zespół pracowników przeciętnej organizacji pozarządowej okaże się, że jego większość (66%) stanowią osoby w średnim wieku (30-60 lat). Osoby poniżej 30. roku życia to przeciętnie 21% zespołu, a pracownicy powyżej 60. roku życia – 13%.
W typowej organizacji pozarządowej przeważająca część zespołu pracowników (59%) to kobiety. Najbardziej sfeminizowanymi branżami sektora pozarządowego są „usługi socjalne i pomoc społeczna” (przeciętnie 75% kobiet w zespole) oraz „ochrona zdrowia” (70%). Najbardziej „męskie” są natomiast organizacje działające w obszarze sportu, turystyki, rekreacji oraz hobby. Kobiety stanowią tam 36% zespołu pracowników przeciętnej organizacji.
Osoby zatrudnione w sektorze pozarządowym cechuje dobre wykształcenie. W typowej organizacji aż 70% zespołu pracowników posiada wyższe wykształcenie. Najlepiej wykształcone zespoły mają organizacje zajmujące się rozwojem lokalnym (przeciętnie 81% pracowników z wykształceniem wyższym) oraz kulturą i sztuką (79%). Na drugim biegunie plasują się organizacje „sportowe”, w których wykształcenie wyższe posiada przeciętnie 61% członków zespołu.
Skąd przychodzą?
W przeciętnym stowarzyszeniu lub fundacji posiadającej zespół pracowników, niemal jedna trzecia (31%) jego członków rozpoczynała swoją zawodową przygodę z organizacją od wcześniejszego wolontariatu na jej rzecz. Dla 15% członków zespołu praca w tej organizacji jest pierwszym zawodowym zajęciem w życiu.
Jeżeli w przeciętnej organizacji 85% zespołu pracowników było wcześniej zatrudnionych w innym miejscu, to ciekawe wydaje się pytanie o to, skąd przyszli do organizacji. Może to mieć istotny wpływ dla kultury organizacyjnej oraz kompetencji, które ze sobą przynieśli do nowego miejsca pracy. Niestety trudno jest wskazać jedno dominujące źródło, z którego trafiają do organizacji pozarządowych pracownicy. Można pokusić się jednak o stworzenie pewnej hierarchii: najczęściej ich poprzednim miejscem pracy były firmy lub przedsiębiorstwa prywatne, rzadziej urzędy lub instytucje publiczne, a jeszcze rzadziej inne organizacje pozarządowe. Jest to jednak raczej nie tyle specyfika organizacji, co raczej efekt potencjału zatrudnienia w poszczególnych sektorach. Najwięcej Polaków pracuje bowiem właśnie w sektorze firm i przedsiębiorstw, mniej w sferze budżetowej, najmniej w organizacjach.
Źródło: fakty.ngo.pl