Kto i dlaczego przekazuje 1% podatku? [informacja prasowa]
W zeszłym roku z możliwości przekazania 1% skorzystało 49% podatników. Chętniej przekazują osoby z wyższym wykształceniem, częściej z miast niż wsi, ufające organizacjom, zaangażowane w wolontariat i filantropię. Jedna trzecia po roku nie pamięta, komu przekazała 1%. Jakie są motywacje przekazujących? Stowarzyszenie Klon/Jawor przedstawia wyniki najnowszego badania.
Typowy przekazujący
Co zwiększa gotowość do przekazania jednego procenta podatku?
-
wykształcenie – wśród osób z wyższym wykształceniem aż 75% przekazało fiskusowi informację, do kogo ma trafić setna część ich podatku.
-
status zawodowy – najczęściej przekazują jeden procent podatku osoby posiadające stałą pracę (52%), ale także zajmujące się domem (53% – zapewne w ramach wspólnego rozliczania się małżonków), a także na urlopach wychowawczych (59%). Rzadziej jeden procent podatku odprowadzają osoby pracujące dorywczo (38%) i emeryci lub renciści (30%).
-
miejsce zamieszkania – częściej jeden procent podatku przekazują osoby z małych miast (do 100 tys. mieszkańców): 47%, a także z miast największych (powyżej 500 tys. mieszkańców): 50%. Mniejszy odsetek podatników przekazujących jeden procent podatku jest na terenach wiejskich (39%) i w średnich miastach (między 100 a 500 tys. mieszkańców): 38%.
-
stan cywilny (częściej jeden procent podatku przekazują osoby zamężne/żonate)
- fakt posiadania dzieci (częściej osoby, które dzieci mają)
Te dwie ostatnie zależności są zapewne pochodną wieku, który z kolei koreluje z sytuacją zawodową i zarobkami. Częstotliwość przekazywania jednego procenta podatku rośnie do 40. roku życia, a następnie spada.
-
osobisty kontakt z organizacjami - wśród osób, które twierdzą, że nie zetknęły się z organizacjami pozarządowymi jeden procent podatku przekazało 27%, z kolei wśród tych, którzy mieli z nimi osobisty kontakt ponad dwa razy więcej – 66%. Także niebezpośredni kontakt ze stowarzyszeniami i fundacjami zwiększa prawdopodobieństwo przekazania jednego procenta podatku – w grupie, która o NGO słyszała od bliskich lub znajomych cel transferu jednego procenta podatku wskazało 63%; wśród tych, którzy znają podmioty sektora pozarządowego z mediów 50%.
-
zaangażowanie w filantropię i wolontariat - spośród Polaków, którzy w ostatnim roku ofiarowali jakieś środki finansowe lub dary rzeczowe na rzecz organizacji pozarządowych, 61% przekazało także jeden procent podatku. Zrobiło to także 67% wolontariuszy działających w stowarzyszeniach lub fundacjach, 78% osób, które bezinteresownie pomagają osobom spoza swojej rodziny lub kręgu znajomych (wolontariat nieformalny), a także 68% tych, którzy nieodpłatnie pracowali na rzecz swojej społeczności lokalnej, sąsiedztwa, miejscowości.
-
zaufanie do organizacji - co druga osoba (ok. 50%), która deklaruje zaufanie do organizacji, a także generalnie innych ludzi (spoza grona rodziny czy znajomych), przekazuje jeden procent podatku. Wśród tych, którzy mają do NGO i innych nieufny stosunek organizacje pożytku publicznego swoim podatkiem wsparło ok 36%. Także pozytywne opinie na temat efektywności organizacji pozarządowych sprzyjają przekazywaniu jednego procenta podatku.
- przekonanie o uczciwości organizacji - wśród osób, które nie zgadzają się z opiniami „w organizacjach pozarządowych często dochodzi do nadużyć i prywaty”, a także „organizacje pozarządowe marnują część pieniędzy, które dostają”, ok. 60% w swoim zeznaniu podatkowym wpisało numer KRS wybranej organizacji pożytku publicznego.
– Możliwość wskazania prywatnej osoby wybiera mniej więcej połowa podatników, którzy pamiętają, jaki cel wskazali w zeznaniu – mówi Marta Gumkowska z zespołu badań Stowarzyszenia Klon/Jawor. – W tym sensie ciągle trudno powiedzieć, czy mechanizm jednego procenta podatku służy bardziej celom prywatnym, czy pożytkowi publicznemu.
Temu dam, kogo znam
W tekście przedstawiono wyniki badania zrealizowanego na zlecenie Stowarzyszenia Klon/Jawor na próbie 1000 dorosłych Polaków przez firmę Realizacja sp. z o.o. w styczniu 2017 roku.