(PAP) Polacy nie są zainteresowani uzyskaniem informacji publicznej. Ale jeśli już jest komuś potrzebna, to otrzymuje ją z dość dobrym skutkiem – to tylko niektóre z wniosków z badań przeprowadzonych na zlecenie MSWiA.
Na pytanie ankietera: „Czy starałeś /aś się kiedykolwiek zdobyć informację publiczną?” ponad 71 proc. osób zaprzeczyło. Dla 5,2 proc. badanych samo pojęcie „informacja publiczna” brzmiało obco.
Badani w poszukiwaniu informacji publicznej najczęściej udawali się bezpośrednio do urzędów (65,9 proc.). Informacji tego typu szukali również w Internecie, a właściwie BIP-ie, z którego skorzystało 51,0 proc. ankietowanych.
Co ciekawe, prawie wszyscy badani interesanci (92,0 proc.) uzyskali te informacje, których potrzebowali. Jedynie 21 osób (8,0 proc.) nie dotarło do poszukiwanych danych, ponieważ nie udzielono im informacji, nie uzyskali pomocy w urzędzie, bądź brakowało tych informacji w Internecie. Respondenci, którzy uzyskali potrzebną informację nie mieli z tym żadnych problemów (71,6 proc.).
Z raportu wynika również, że najpowszechniej stosowanym przez urzędy narzędziem komunikowania z są bezpośrednie spotkania z mieszkańcami oraz poczta elektroniczna, którą wykorzystuje w swojej pracy 80,4 proc. badanych urzędników.
Powszechnie wykorzystywane są również dyżury radnych i przedstawicieli organu wykonawczego oraz punkty dostępu do Internetu i oficjalne strony WWW urzędów (65,3 proc.).
Natomiast stosunkowo niewiele urzędów samorządowych wykorzystuje badania opinii publicznej (39,3 proc.) i panele obywatelskie (18,4 proc.) jako formę komunikacji. W dalszej kolejności wymieniano inne tradycyjne narzędzia informowania, takie jak: gazeta samorządowa, tablice informacyjne, broszury.
Przy czym zdecydowanie większy zestaw instrumentów służących informowaniu społeczności lokalnej wymieniali respondenci z dużych jednostek, w których kontakt bezpośredni z mieszkańcami jest trudniejszy niż w małych gminach. Oprócz Internetu wykorzystują m.in. ankiety, badania satysfakcji klientów, imprezy regionalne, konferencje i seminaria.
Część badanych jednostek przewiduje w przyszłości rozszerzenie tego katalogu m.in. o infolinię oraz platformę komunikacji społecznej.
Przytoczone dane pochodzą z raportu „Zdiagnozowanie potencjału administracji samorządowej, ocena potrzeb szkoleniowych kadr urzędów administracji samorządowej oraz przygotowanie profili kompetencyjnych kadr urzędów administracji samorządowej” przygotowanego na zlecenie MSWiA.